Trwa ładowanie...
d42kjz0

"Cyber Monday" kusi promocjami? Konsumencie, pamiętaj o swoich prawach

Cyberponiedziałek oferuje atrakcyjne promocje. Tego dnia kupowanie przez internet może się bardzo opłacać. Warto jednak zachować zdrowy rozsądek i pamiętać o prawach przysługujących konsumentom.
Share
"Cyber Monday" kusi promocjami? Konsumencie, pamiętaj o swoich prawach
Źródło: WP.PL, Fot: Giuseppe Leto Barone / Flickr (CC BY-ND 2.0)
d42kjz0

Zakupy podczas "Black Friday" nie były wystarczająco owocne? Nic straconego. Wiele marek przygotowało promocje dla swoich klientów również na poniedziałek. W trakcie "Cyber Monday" kupowanie przez internet może się bardzo opłacać. Warto jednak zachować zdrowy rozsądek i pamiętać o prawach przysługujących konsumentom. Wyprzedaże i akcje specjalne podlegają wszystkim regułom. Oto kilka wskazówek, które mogą się przydać.

Rabat może wprowadzać w błąd. Uwaga na oszustów

Niektóre firmy stosują podchwytliwe zagrania, aby przyciągnąć klientów. W jaki sposób działają? Podwyższają cenę wyjściową produktu po to, by następnie obniżyć ją do poziomu zbliżonego do ceny regularnej. Dzięki temu, towar będzie bardziej atrakcyjny, a sklep nic na tym nie straci. Sztuczne napędzanie "promocji" to nieuczciwa praktyka rynkowa, za którą przedsiębiorcom grożą nawet kary finansowe. To po stronie sklepu leży obowiązek podania prawdziwej informacji o wysokości obniżki. Jeśli klient nie znajduje jasnego przekazu, ma prawo dopytać o interesujące go kwoty.

d42kjz0

Zwrot towaru bez podania przyczyny. Ile czasu przysługuje klientowi?

Produkty zakupione online można zwrócić w ciągu 14 dni od dnia następującego po terminie dostarczenia przesyłki. W przypadku zamówienia kilku artykułów lub towaru w partiach, czas na ich oddanie liczy się po otrzymaniu ostatniego elementu zamówienia (nie dotyczy to jednak umowy na regularne przesyłanie produktów przez czas określony, np. prenumeraty czasopism). Jak to przebiega w praktyce? Np. jeśli pierwsza część zostanie dostarczona 1 grudnia, a druga - 10 grudnia, zrezygnować będzie można najpóźniej 24 grudnia. Konsument ma czas na zapoznanie się z towarami zgodnie z tzw. prawem do namysłu. Jeśli zmieni zdanie, może odstąpić od umowy sporządzonej na odległość i nie musi tego uzasadniać. * *

Zakupy online. Jak zrezygnować z niechcianych produktów?

Artykuły objęte promocją podlegają standardowym zasadom. Sklep internetowy powinien więc dysponować zapisami, określającymi warunki oferty. Klient ma prawo do odstąpienia od umowy nawet w przypadku produktów o obniżonej cenie. Musi się tylko upewnić, czy w regulaminie nie znajduje się wyszczególniony zapis o towarach z katalogu wyjątków, określonych w ustawie o prawach konsumenta. W innym razie, wystarczy, że dostarczy przedsiębiorcy uzupełnione oświadczenie. Dokument może sporządzić samodzielnie, skorzystać z gotowego formularza ze sklepu lub pobrać wzór dostępny na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Zdarza się, że firmy umożliwiają złożenie oświadczenia drogą elektroniczną. Wtedy powinny potwierdzić jego otrzymanie np. mailem.

d42kjz0

*Pieniądze za przesyłkę i towar w nienaruszonym stanie *

Do obowiązku sprzedawcy należy zwrot pieniędzy za towar oraz koszty przesyłki (do wysokości najtańszej opcji dostawy dostępnej w danej ofercie). Nie powinno to zająć więcej czasu niż 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania oświadczenia. Płatność powinna być dokonana za pomocą tego samego środka, który został użyty do opłacenia zamówienia, lub innego, jeśli konsument wyraził na to zgodę. Kupujący musi natomiast zwrócić zakupiony produkt w nienaruszonym stanie. Ile ma na to czasu? Dwa tygodnie od dnia odstąpienia od umowy. Koszty przesyłki w tym wypadku pokrywa osoba odsyłająca towar, chyba że umowa określa to inaczej.

Reklamacja wadliwego produktu również możliwa

Jeśli zakupiony towar okaże się wadliwy, klient może skorzystać z prawa do reklamacji na zasadach rękojmi. Zgodnie z prawem, wada produktu występuje, gdy nie działa on tak jak powinien, nie ma obiecywanych właściwości, jest uszkodzony lub niekompletny. W tej sytuacji, konsument ma 2 lata na złożenie oświadczenia u sprzedawcy. Jakie rozwiązania najczęściej proponują sklepy? Naprawę, wymianę towaru lub obniżenie ceny. W przypadku istotnego uszkodzenia artykułu, kupujący ma prawo odstąpić od umowy, uzupełniając odpowiedni formularz.* *

d42kjz0

Podziel się opinią

Share
d42kjz0
d42kjz0