Trwa ładowanie...

Cyfrowe mapy z satelity podbijają polskie drogi

Polacy nie wyobrażają już sobie wakacyjnych podróży bez nawigacji satelitarnej. Tylko w pierwszej połowie tego roku wydaliśmy ok. 240 mln zł na zakup przenośnej nawigacji samochodowej, która pomaga ustalić trasę podróży - wynika z najnowszych szacunków firmy badawczej GfK Polonia Retail and Technology. To niemal tyle samo co w całym ubiegłym roku.

Cyfrowe mapy z satelity podbijają polskie drogiŹródło: Jupiterimages
d45qrtm
d45qrtm

Z nawigacji satelitarnej korzystają już nie tylko krążący po całym kraju zaopatrzeniowcy, kurierzy i przedstawiciele handlowi, ale zwykli kierowcy, żeglarze, miłośnicy górskich wycieczek, a nawet wędkarze.

Urządzenie niewiele większe od telefonu komórkowego okazało się antidotum na polskie fatalnie oznaczone szosy, korki oraz częste kontrole na drogach (GPS ostrzega przed fotoradarami). Korzysta z niego już prawie milion Polaków, a wyposażonych jest w nie 5 proc. samochodów. Dla porównania w Niemczech nawigację ma 15 proc. aut, a w krajach Beneluksu nawet co piąte. W tym roku według szacunków ekspertów klienci mieli kupić 350 tys. urządzeń nawigacyjnych. Ale biorąc pod uwagę przedwakacyjny szturm na salony elektroniczne, te prognozy mogą być mocno zaniżone.

d45qrtm

Sekret rosnącej popularności GPS tkwi nie tylko w użyteczności, ale również w cenie: w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy spadła ona średnio o 40 proc.
_ Urządzenia staniały z 1,3 tys. zł do 800 zł _ - mówi Arkadiusz Bicki z firmy GfK Polonia Retail and Technology.

Jednym z tegorocznych bestsellerów jest nawigacja samochodowa Clarion 780. W ubiegłym roku trzeba było za nią zapłacić 2,4 tys. zł. Teraz zestaw - składający się z przenośnego komputerka z dużym ponadczterocalowym ekranem, ładowarką, kablem oraz specjalną anteną zbierającą informacje o drogowych korkach - kosztuje o tysiąc złotych mniej. Sprzedawca w prezencie dokłada jeszcze cztery darmowe aktualizacje cyfrowej mapy.
Ceny w Polsce spadają głównie za sprawą światowych koncernów - takich jak TomTom, Garmin, Mio czy NavRoad - które dostrzegły potencjał naszego rynku. Firmy walczą o klientów, prześcigając się w promocjach i premierach nowego sprzętu. Dwa lata temu w sklepach dostępnych było zaledwie 35 modeli urządzeń do nawigacji satelitarnej sprzedawanych przez 12 firm. Dziś oferta 40 producentów jest pięciokrotnie większa.

Cyfrowe mapy - oprócz dobrze znanych kierowcom urządzeń nawigacyjnych, które przylepia się do przednich szyb aut - trafiły także do palmtopów, czyli przenośnych minikomputerów, telefonów komórkowych oraz smartfonów (telefon, komputer i GPS w jednym). Wkrótce rynek nawigacji satelitarnej w Polsce zrewolucjonizować może iPhone firmy Apple, telefon z wbudowanym GPS-em, który - zgodnie z zapowiedziami - trafi do sprzedaży w sieci Era i Orange już 22 sierpnia.

Ta nowa moda na elektronicznym rynku to światowy trend. Według prognoz do 2010 roku na rynek trafi 16 milionów smartfonów wyposażonych w nawigację satelitarną.

d45qrtm

_ W Wielkiej Brytanii urządzenia do nawigacji satelitarnej sprzedają się już lepiej niż odtwarzacze CD _- mówi Riyaza Rodriguez z analizującej rynek elektroniczny firmy Mintel. Popyt jest ogromny, dlatego wartość globalnego rynku GPS przekroczy w tym roku 30 mld dolarów, czyli przeszło dwa razy więcej, niż wynosiła jeszcze pięć lat temu. Eksperci szacują, że sprzedaż nawigacji satelitarnych będzie rosła jeszcze przez najbliższe 15-20 lat.

Ale, niestety, jest jeden haczyk. Jak niebezpieczne może być korzystanie z nawigacji satelitarnej przekonała się trójka angielskich turystów, którym na początku sierpnia GPS wskazał złą drogę. Zagubieni turyści spędzili kilkanaście godzin w lesie w okolicach Korfantowa w województwie opolskim. Z opresji wyciągnęli ich dopiero okoliczni rolnicy, którzy Anglików odnaleźli, posługując się klasyczną papierową mapą.

Jarosław Olechowski
Współpraca: Mariusz Wachowicz, Ryszard Parka
POLSKA Gazeta Opolska

d45qrtm
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d45qrtm