Czarna lista. Te reklamy zbulwersowały nas najbardziej!

Nie ma przeproś! Nie podoba nam się reklama? Skarga! W 2012 r. do Komisji Etyki Reklamy wysłaliśmy ponad 3,3 tys. pełnych świętego oburzenia listów. Wkurzyliśmy się na to, czym karmią nas firmy, reklamując swoje usługi. Najlepsze, że części z nich dokładnie o to chodziło.

Najbardziej nie podobały się nam te, które zawierały treści nieodpowiednie dla małoletnich, ukazywały krzywdzący wizerunek płci, czy prezentowały zbyt wiele agresji.

Oto czarna lista. Te reklamy zbulwersowały nas najbardziej!

Obraz

/ 8Kontrowersją sprzedasz wszystko

Obraz
© mat. reklamowe

Nie ma przeproś! Nie podoba nam się reklama? Skarga! W 2012 r. do Komisji Etyki Reklamy wysłaliśmy ponad 3,3 tys. pełnych świętego oburzenia listów na to, czym karmią nas firmy, reklamując swoje usługi. Najlepsze, że części z nich dokładnie o to chodziło.

Najbardziej nie podobały się nam te, które zawierały treści nieodpowiednie dla małoletnich, ukazywały krzywdzący wizerunek płci, czy prezentowały zbyt wiele agresji.

Oto czarna lista. Te reklamy zbulwersowały nas najbardziej!

/ 8Egoo

Obraz
© mat. reklamowe

Kolejny energetyk i znów skandal. Tym razem reklamówka nie budziła skojarzeń z reklamą bielizny tylko od razu było wiadomo, o co chodzi. Zdjęcia przedstawiały ubraną w stringi kobietę i mężczyznę trzymającego rękę na jej pośladku.

Skarżący podkreślali, że poprzez pokazanie nagiej kobiety, która jest obłapiana przez mężczyznę trzymającego puszkę napoju, reklama czyni z kobiety m obiekt seksualny.

Zdaniem KER reklama przedstawiająca zdjęcia ubranego mężczyzny protekcjonalnie obejmującego nagą kobietę powiela obraz relacji męsko-damskich, jako "pana i niewolnicy", czy "samca i jego kociaka". Obrazy te - pozbawione dodatkowego uzasadnienia bądź wyjaśnienia - mają charakter dyskryminujący płeć piękną - kobieta jest tutaj sprowadzona jedynie do roli erotycznego gadżetu, zabawki w rękach mężczyzny.

/ 8mBank

Obraz
© mat. reklamowe

Nie wiesz, jak sprzedać swój produkt? Weź nagą laskę, wrzuć obok jakieś hasło i w myśl zasady Marylin Monroe "nieważne jak o tobie mówią, ważne by mówili" czekaj na rozwój wypadków. Kolejną, która wpasowuje się w ten sposób myślenia, jest reklama usługi mSaver w mBanku.

Reklama przedstawiająca golasa opatrzona została hasłem: "Nigdy nie robiłeś TEGO przy kasie? To zacznij!" czy "Rób TO na zakupach". Zdaniem skarżących, reklama jest niezgodna z Kodeksem Etyki Reklamy, gdyż jest jaskrawym przykładem seksualizacji i przedmiotowego wykorzystania wizerunku kobiety.

KER poparł 642 osoby, które złożyły skargę. Pokazanie w reklamie nieubranej kobiety wraz z sugestywnym hasłem "Nigdy nie robiłeś TEGO przy kasie? To zacznij!", świadczy o przedmiotowym traktowaniu płci pięknej.

/ 8Grześki

Obraz
© mat. reklamowe

Jedną z najbardziej kontrowersyjnych reklam w 2013 roku stała się bez wątpienia ta, która promuje wafelki "Grześki", będąca częścią kampanii "Zero bujdy". Reklama przedstawia dzieci tulące się do ojca i matkę, która kieruje w stronę swoich dzieci w sposób obcesowy słowa "to nie jest wasz tata".

Zdaniem Komisji Etyki Reklamy takie zachowanie jest obraźliwe i trywializujące więzy rodzinne. Orzekający uznali, że przedmiotowa reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej, a wykorzystując do promowania produktu zachowania nieakceptowane w sferze publicznej i niezgodne z dobrymi obyczajami, narusza normy Kodeksu Etyki Reklamy.

/ 8Home.pl

Obraz
© mat. reklamowe

Już od kilku lat Home.pl do reklamowania swoich produktów wykorzystuje podtekst seksualny. Jednocześnie wizerunek półnagich kobiet nie ma zwykle żadnego związku z produktem. Chodzi wyłącznie o to, aby przyciągnąć uwagę odbiorcy. Jednocześnie reklamodawca sugeruje, że kobiety są po to, aby je rozbierać.

Również w tym przypadku Komisja Etyki Reklamy uznała, że reklama nie mieści się w ramach przyjętych norm etycznych, ponieważ propaguje negatywne stereotypy.

/ 8House

Obraz
© mat. reklamowe

W ostatnich latach jedną z najbardziej kontrowersyjnych reklam, które pojawiły się na bilbordach jest promocja kolekcji Virginity - odzieży marki House. W wielu miastach na tablicach pojawiły się zdjęcia dziewczyny i chłopaka w rozmodlonych pozach, z różańcami w ręku i napisem "Strzeż mnie ojcze". Na innych ci sami bohaterowie zostali sfotografowani w wyzywających, erotycznych pozach. W internetowej reklamie dziewczyna pyta: "Znam 69 sposobów na uchronienie dziewictwa - a ty?".

Reklamy oburzyły wielu Polaków, którzy uznali, że obrażają ich uczucia religijne. Twierdzono, że reklama wyśmiewa katolickie podejście do sprawy czystości przedmałżeńskiej.

Zdaniem KER reklamy te zawierają treści dyskryminujące ze względu na przekonania religijne, co jest sprzeczne z Kodeksem Etyki Reklamy oraz z obowiązującymi przepisami prawa. Nawiązanie do znanej powszechnie modlitwy niesie ryzyko obrazy uczuć religijnych dużej rzeszy odbiorców. Autorzy kampanii przyjęli opinię KER bez oporu, a reklamy zostały szybko wycofane.

/ 8Maximus

Obraz
© mat. reklamowe

Na reklamę Maksimusa w 2011 roku wpłynęło aż 756 skarg. Zsuwanie przez kobietę czerwonych majtek nasuwało jednoznaczne seksualne skojarzenia i uwłaczało godności kobiet.

Do akcji włączyli się zarówno obrońcy praw kobiet, jak obywatele troszczący się o przestrzeń publiczną. Pierwsi stwierdzili, że to poniżające przedstawianie pań. Drudzy - że opuszczanie majtek na gigantycznych bilbordach w centrum aglomeracji szpeci miejski krajobraz.

Ostatecznie sprawę rozstrzygnęła Rada Etyki Reklamy, która orzekła, że billboardy naruszają dobre obyczaje i należy je zdjąć.

/ 8"Łatwa dziewczyna"

Obraz
© mat. reklamowe

Najbardziej oprotestowaną reklamą 2010 roku był plakat z zapowiedzią filmu "Łatwa dziewczyna". Skarżono się m.in. na użycie wulgarnego języka oraz dyskryminację płci i promowanie niewłaściwych wzorców społecznych.

KER zgodziła się z tymi zarzutami i uznała, że plakat narusza zasady Kodeksu Etyki Reklamy.

Wybrane dla Ciebie

Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Zapłacił za węgiel. Sklep nagle zniknął. Policja ostrzega
Zapłacił za węgiel. Sklep nagle zniknął. Policja ostrzega
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje
Tony truskawek z Egiptu z zakazem wjazdu. Oto co wykryły służby
Tony truskawek z Egiptu z zakazem wjazdu. Oto co wykryły służby
Koniec sporu o kebaba. Turcy wycofali wniosek z UE
Koniec sporu o kebaba. Turcy wycofali wniosek z UE
Skarbówka wyprzedaje auta. Wśród nich kultowa toyota za 8 tys. zł
Skarbówka wyprzedaje auta. Wśród nich kultowa toyota za 8 tys. zł
Pierwszy taki autobus na cmentarzu. To pomysł Polaków
Pierwszy taki autobus na cmentarzu. To pomysł Polaków
Przemyt warty 76 tys. zł. Oto co znaleźli w przesyłkach kurierskich
Przemyt warty 76 tys. zł. Oto co znaleźli w przesyłkach kurierskich