Czego pragnie kandydat?

Wynik pierwszego polskiego badania dotyczącego candidate experience, czyli wrażeń kandydatów z całego procesu rekrutacji, nie pociesza. Aż 68 proc. badanych uważa, że pracodawcy nie interesują się tym, co myśli o nich kandydat.

Czego pragnie kandydat?
Źródło zdjęć: © © Kzenon - Fotolia.com

05.06.2014 | aktual.: 05.06.2014 16:52

Obraz

Oczekiwania kandydatów vs praktyki firm

Jak wynika z raportu dotyczącego candidate experience "Kandydaci wymagający, pracodawcy za mało przyjaźni" przygotowanego przez eRecruitment Solutions, dla kandydatów najważniejsza jest informacja, że ich aplikacja dotarła oraz na jakim etapie jest rekrutacja. Ponadto 77 proc. kandydatów uważa, że pracodawca powinien informować osobę aplikującą o powodach, dla których nie została przyjęta do pracy. Większość badanych oczekuje, że w ogłoszeniach o pracę firmy będą konkretnie pisać, jakie warunki zatrudnienia oferują. Natomiast 4 na 10 aplikujących nie chciałoby odpowiadać na dziwne, niezwiązane ze stanowiskiem pracy, pytania na rozmowie kwalifikacyjnej.

Mimo że aż 73 proc. badanych firm uważa, że dba o relacje z kandydatami, wydaje się, że pracodawcy nie do końca dostrzegają, czego oczekują od nich kandydaci. Jak wynika ze wspomnianego raportu, równocześnie tylko 45 proc. firm deklaruje, że zawsze wysyła potwierdzenie otrzymania aplikacji i jedynie 23 proc. firm wysyła do wszystkich kandydatów informacje o przebiegu rekrutacji. Brak komunikacji z kandydatami może przyczynić się do strat dla firmy - jak wynika z badania firmy StartWire, 77 proc. ankietowanych, którzy nie otrzymali odpowiedzi na swoją aplikację, zmienia opinię o firmie na negatywną, a 58 proc. raczej nie kupi produktu czy usługi firmy, która nie zareagowała na ich aplikację.

Sytuację na rynku stara się zmienić Koalicja na rzecz Przyjaznej Rekrutacji, która w ciągu roku działalności zrzeszyła już ponad 100 firm deklarujących przestrzeganie Kodeksu Dobrych Praktyk w Rekrutacji.

„Celem Koalicji jest promowanie dobrych praktyk w rekrutacji, w tym dbałości o relacje z kandydatami i ich wrażenia z procesu rekrutacji” – mówi Marcin Sieńczyk, dyrektor zarządzający eRecruitment Solutions, inicjator Koalicji. - „Wspólnie z członkami Koalicji przygotowaliśmy Kodeks Dobrych Praktyk w Rekrutacji, który określa zasady, jakimi powinny się kierować firmy rekrutujące przyjaźnie; są to m.in. przekazywanie kandydatom informacji potwierdzających otrzymanie aplikacji i informacji o statusie rekrutacji, podawanie jasnych informacji o firmie, możliwość przesyłania pytań przez kandydata, rzetelne przygotowanie się do rozmowy przez rekruterów” – wyjaśnia Sieńczyk.

badanierozmowa kwalifikacyjnahr
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)