Czy blokować dostęp do internetu w czasie pracy?
Czy media społecznościowe negatywnie wpływają na wydajność i zaangażowanie w pracę, czy może są przyczyną wzmożonej efektywności?
Pozwolić pracownikom na korzystanie z mediów społecznościowych, czy zablokować dostęp? Czy media społecznościowe negatywnie wpływają na wydajność i zaangażowanie w pracę, czy może są przyczyną wzmożonej efektywności? - Media społecznościowe wpływają na wzrost efektywności pracownika
Badanie zrealizowane przez Dynamic Markets na zlecenie firmy AT&T w 2008 roku na próbie ponad 25000 europejskich pracowników pokazało, że korzystanie z mediów społecznościowych w czasie pracy może przynieść korzyści*. Ponad połowa badanych (65 proc.) przyznała, że czuje się bardziej efektywna w miejscu pracy, natomiast 46 proc. badanych wypowiedziała się, że zwiększeniu uległa ich kreatywność. Pracownicy wskazali również, że networking przy pomocy mediów społecznościowych wpisał się w kulturę ich organizacji (65 proc. wskazań). Kolejne korzyści, jakie wymienili badani to: dostęp do wiedzy, ułatwienie rozwiązywania problemów, usprawnienie procesu dzielenia się wiedzą wewnątrz organizacji, stymulowanie budowania zespołów. Pracownicy jednak nie są bezkrytyczni wobec korzystania z mediów społecznościowych w czasie pracy. Osoby badane zwróciły uwagę na takie aspekty jak: rozpraszanie podczas pracy (49 proc.), ryzyko ujawnienia poufnych informacji. Na pozytywne korzyści odwiedzania mediów społecznościowych w
czasie pracy wskazali australijscy badacze z Uniwersytetu w Melbourne w 2009 r. Okazuje się, że pracownicy, którzy korzystają z internetu w celach prywatnych w czasie pracy mogą być bardziej produktywni (nawet o 9 proc. przy spędzaniu nie więcej niż 20 proc. czasu pracy w internecie) niż ich koledzy, którzy tego nie robią. Oderwanie się od pracy przyczynia się do zwiększenia koncentracji, stymuluje pozytywną aktywność mózgu.
- Blokowanie portali społecznościowych nie przynosi skutków
Takie praktyki można spokojnie porównać z prohibicją w Ameryce w latach dwudziestych XX wieku. Blokowanie dostępu do mediów społecznościowych przez pracodawcę nie powstrzyma pracowników przed logowaniem się w inny sposób. Coraz więcej osób łączy się z internetem za pomocą urządzeń mobilnych, dzięki czemu bez problemu można obejść zakazy pracodawcy.
- Blokowanie dostępu może nie sprzyjać pracodawcy
Coraz więcej firm decyduje się na rekrutację w mediach społecznościowych. Tworzenie profili pracodawców, do których pracownicy nie mają dostępu niezbyt dobrze świadczy o firmie. Ponadto, pracownicy powinni być ambasadorami marki, a poprzez blokowanie dostępu do internetu może to być utrudnione. Natomiast w aspekcie zawodowym może okazać się, że pracownicy nie mają dostępu do narzędzi, które są im niezbędne do wykonywania obowiązków.
Korzystanie z portali społecznościowych w czasie pracy ma swoje dobre strony i może działać na korzyść organizacji. Należy jednak pamiętać, że niezbędne jest ustalenie zasad obecności pracowników w internecie.
- Badanie zrealizowano wśród 2510 pracowników z 5 krajów: Niemczech, Wielkiej Brytanii, Belgii, Francji i Holandii (minimum 500 osób z każdego kraju). Badanie zrealizowano online pomiędzy sierpniem a grudniem 2008 roku.
Na podstwie: AT&T, Adi Gaskell