Czy czeka nas renesans twardego zarządzania?
„Jeśli nie możesz czegoś zmierzyć, nie możesz tym zarządzać" to słynne motto metody BSC (Balanced ScoreCard), czyli zrównoważonej karty wyników. Patrząc na niepozorny arkusz kilkunastu wskaźników opracowany przez Roberta Kaplana, profesora Harvard Business School, oraz przez Davida Nortona trudno uwierzyć, że metodę BSC uważa się za jeden z najważniejszych wynalazków zarządzania lat 90. XX wieku.
11.03.2010 | aktual.: 11.03.2010 11:08
„Jeśli nie możesz czegoś zmierzyć, nie możesz tym zarządzać" to słynne motto metody BSC (Balanced ScoreCard), czyli zrównoważonej karty wyników. Patrząc na niepozorny arkusz kilkunastu wskaźników opracowany przez Roberta Kaplana, profesora Harvard Business School, oraz przez Davida Nortona trudno uwierzyć, że metodę BSC uważa się za jeden z najważniejszych wynalazków zarządzania lat 90. XX wieku.
Wartością metody BSC była możliwość wdrażania strategii w firmie i jej szybkiej, ilościowej oceny. Okazała się „brakującym ogniwem” zarządzania strategicznego, w którym większość wcześniej stosowanych metod i narzędzi zarządzania skupiała się na planowaniu i analizie strategicznej.
Historia zna więcej metod ilościowych, które - proste w pomyśle, niosą nowe możliwości dla biznesu. Na przykład, omawiana już na portalu Akademii PARP, metoda Yield Management, czyli zarządzanie cenami w powiązaniu z segmentacją klientów. Pozwala lepiej dopasować ofertę do potrzeb różnych grup klientów. Maksymalizować zyski, nie maksymalizując sprzedaży. Więcej przykładów? Benchmarking, czyli marketingowa metoda porównywania wskaźników z konkurentami, zwłaszcza z liderem. Metoda QFD (Quality Function Deployment), czyli jakościowa metoda projektowania nowych produktów, w oparciu o parametry oczekiwane przez klientów i możliwe do osiągnięcia w firmie. Rachunek kosztów działań ABC (Activity Based Costing), metoda alokowania kosztów na działania podejmowane w firmie, wprowadzająca nową perspektywę widzenia kosztów i efektywności. Lean management, metoda „odchudzania” firmy z procesów zbędnych i generalnie z marnotrawstwa. Zarządzanie wiedzą, czyli koncepcja odkrywająca nową kategorię zasobów: kapitał
intelektualny firmy, zmieniająca spojrzenie na zarządzanie procesowe.
Czy czeka nas renesans tzw. twardego zarządzania, czyli właśnie takich metod - ilościowych, matematycznych, finansowych? W ostatnich „tłustych latach”, kiedy szybko rosnące rynki pozwalały zdobywać nowe kontrakty czy tworzyć zespoły, największym zainteresowaniem cieszyły się szkolenia i metody miękkiego zarządzania, doskonalące umiejętności interpersonalne, kierowanie, pracę w zespole. W latach chudych, czasach spowolnienia, firmy muszą uważniej szukać przewag konkurencyjnych, weryfikować swoje modele biznesowe, koszty, parametry jakościowe, wskaźniki. Zwiększoną popularność twardego zarządzania można było zauważyć np. w latach 2001 – 2002 w czasie spowolnienia polskiej gospodarki. Na portalu i w szkoleniach Akademii PARP przekonujemy, że kryzysy mogą się zdarzać - w Twojej firmie, branży czy w gospodarce. Nie musimy jednak czekać na kryzys w naszej firmie, aby zacząć mierzyć i parametryzować swój biznes, analizować koszty i stosować ilościowe metody zarządzania.
Metody ilościowe w zarządzaniu to ważny impuls rozwojowy, nie mniej ważny niż nowe technologie. A przy tym są dość łatwe do wprowadzenia. Najpierw jednak trzeba je lepiej poznać. Zapraszamy więc do bezpłatnych szkoleń Akademii PARP, dedykowanych pracownikom i przedsiębiorcom z małych i średnich firm. Poniżej prezentujemy tytuły modułów szkoleniowych Akademii PARP, w których uczestnik dowie się więcej o metodach twardego zarządzania. Ciekawym ćwiczeniem z zakresu parametryzacji biznesu będzie też rozgrywka gry decyzyjnej „Przedsiębiorstwo Upiększania Miasta”, w którym można się postawić w roli firmy startującej w przetargach publicznych.
O zastosowaniu metody BSC w małej firmie, jak również o Lean Management, a także benchmarkingu dowiesz się z modułu „Programy i metody poprawy produktywności” w szkoleniu „Jak rozwijać firmę? Systemy zarządzania dla MMŚP”.
Również metodę Lean Management i szerzej racjonalizację procesów poznasz w szkoleniu „Zarządzanie jakością” w module „Zarządzanie procesowe i metody usprawnień”.
Sposoby optymalnego cenowania znajdziesz w szkoleniu „Plan marketingowy w MMŚP” moduł „Proces cenowania i zarządzanie cenami” oraz w grze decyzyjnej „Sklep kolonialny”.
Rachunek kosztów działań poznasz w module „Rachunek kosztów działań (ABC) jako metoda zarządzania operacyjnego” szkolenia „Windykacja należności pieniężnych i zarządzanie płynnością MMŚP” oraz w module „Zarządzanie finansowe w kryzysie” szkolenia „Zarządzanie firmą w sytuacji kryzysu”.
Koncepcję zarządzania wiedzą przybliżamy w module „Organizacja ucząca się” szkolenia „Jak rozwijać firmę? Systemy zarządzania dla MMŚP”.
Aktualne zagadnienia działania na rynku zamówień publicznych wyjaśnia szczegółowo szkolenie „Zamówienia publiczne”.
Więcej informacji: msp@akademiaparp.gov.pl
Infolinia 0-801 444 MSP (czyli 0-801 444 677)