Czy Siemens przejmie polskiego producenta pociągów?
Niemiecki gigant rozwija swoją współpracę z Newag. Powodzenie kontraktu na 210 wagonów Inspiro do warszawskiego metra zadecyduje o dalszej współpracy dwóch firm, a nawet przejęciu – informuje DGP.
24.01.2013 | aktual.: 24.01.2013 08:59
Newag to spółka zbudowana przez Zbigniewa Jakubasa powstała po przejęciu przez niego w 2005 roku ZNTK Nowy Sącz. Zakład znajdował się wtedy na krawędzi bankructwa, ale przedsiębiorca wyprowadził go na prostą. Na dzień dzisiejszy to drugi producent taboru kolejowego w Polsce z licznymi sukcesami. Wartość księgo spółki to ok 126 mln złotych.
Polska spółka współpracuje z niemieckim gigantem już od jakiegoś czasu, a jak podaje Dziennik Gazeta Prawna pierwsze rozmowy w sprawie przejęcia miały miejsce już w 2011 roku. Jako jedno z kluczowych działań można wymienić kontrakty dla Metra Warszawskiego. W styczniu dostarczono pierwszy z 35 pociągów Inspiro. Po pomyślnym zakończeniu tego projektu zastanowimy się nad wspólnym startem w kolejnych przetargach w Polsce i za granicą – powiedziała dla DGP Dominika Bettman z zarządu Siemensa.
Ścisła współpraca a potem przejęcie lokalnej firmy to model biznesowy, który Siemens już przećwiczył. Podobnie stało się ze spółką Turbo Care, która zajmuje się serwisowaniem i utrzymaniem turbin.
Przejęcie i współpraca mogłaby być korzystna dla obu firm. Po pierwsze ułatwiłoby to wejście Siemensowi na polski rynek, który czekają duże kontrakty w ramach nowego budżetu UE. Newag zaś mógłby podnieść kwalifikacje swoich kadr, co ułatwi mu dalszy rozwój i ekspansje na zachodnie rynki. Co więcej polska spółka zwiększyłaby swoje szanse w walce z liderem rynku – Pesą Bydgoszcz.
Nawet w przypadku braku przejęcie dalsza współpraca obydwu firm jest niemal pewna. Umowa z Metrem Warszawskim obejmuje 10 lat serwisowania.