Kto zatem zarabia na butach?
Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie przedstawiłaszczegółowe składniki kosztowe ceny obuwia na przykładzie butów sportowych wyprodukowanych w Indonezji. Z analizy wynika, że marże przynoszą największe zyski markowym firmom i sklepom detalicznym, a podział tych zysków z pracownikami odpowiedzialnymi za produkcję butów nie jest sprawiedliwy.
Analiza kosztowych składników ceny pokazuje, że na płace dla pracowników, którzy produkują buty, przeznaczonych jest nieco ponad 2 proc. końcowej ceny, podczas gdy około jedną czwartą ceny bierze marka, a jedną trzecią sprzedawca detaliczny.
Zatem znaczna część wartości z produkcji obuwia jest ,,przechwytywana" nie w krajach, w których te buty zostały wyprodukowane, ale w krajach, gdzie odbywają się inne działania, takie jak projektowanie, reklama, sprzedaż.
Najmniejsza część końcowej ceny trafia w ręce tych, którzy wykonują istotną pracę w procesie realnego wytworzenia butów