Trwa ładowanie...
dxk79ot

Druga szansa Chryslera

Prezydent USA Barack Obama
ocenił, że zatwierdzenie przez sąd upadłościowy
sprzedaży części udziałów koncernu samochodowego Chrysler
włoskiemu Fiatowi oznacza dla amerykańskiego producenta "drugą
szansę".

dxk79ot
dxk79ot

W oświadczeniu opublikowanym przez Biały Dom Obama napisał, że decyzja toruje nowemu Chryslerowi drogę do pomyślnego wyjścia z upadłości jako nowy, silniejszy, bardziej konkurencyjny koncern w przyszłości. Obama ocenił też, że Chrysler stoi przed swoją "drugą szansą".

_ Zaledwie miesiąc temu przyszłość tego wielkiego amerykańskiego przedsiębiorstwa stała pod znakiem zapytania.(...) Mówiliśmy, że ten proces zostanie zakończony szybko i skutecznie, i tak właśnie zostało to zrealizowane. Dzięki tym wyjątkowym staraniom uda się uratować dziesiątki tysięcy miejsc pracy Amerykanów _ - podkreślił prezydent USA.

W nocy z niedzieli na poniedziałek sędzia sądu upadłościowego w Nowym Jorku Arthur Gonzalez zatwierdził plan restrukturyzacji zaprezentowany przez Chryslera i popierany przez rząd. Plan przewiduje powstanie nowej spółki, w której Fiat będzie miał 20 proc. udziałów (z możliwością zwiększenia ich do 35 proc.). W zamian włoski producent ma zapewnić amerykańskiemu koncernowi dostęp do swych paliwooszczędnych technologii.

55 proc. dostanie związek pracowników przemysłu samochodowego UAW, a 10 proc. rządy USA i Kanady.

dxk79ot

Sędzia Gonzalez argumentował, że decyzja taka pozwoli ochronić wartość Chryslera i zapewni lepsze perspektywy udziałowcom spółki.

_ Każda zwłoka zaowocowałaby poważnymi kosztami, ponoszonymi w różnych sferach - wliczając środki niezbędne dla wznowienia działalności, utratę wykwalifikowanych pracowników, dostawców i sprzedawców, którzy mogliby być zmuszeni do wycofania się z rynku w tym czasie, a także obniżenie zaufania konsumentów _ - mówił sędzia.

Sędzia Gonzalez jest specjalistą od wielkich upadłości. Prowadził już kilka spraw tego typu, w tym o największe upadłości w historii rynku amerykańskiego, np. sprawę WorldCom w 2002 roku i Enronu w 2001 roku.

Chrysler wybrał opcję ogłoszenia niewypłacalności po fiasku rozmów z wierzycielami. Porozumienie się z nimi w sprawie częściowego umorzenia długów w wysokości 6,9 miliarda dolarów było jednym z rządowych warunków dalszych pożyczek dla koncernu. (PAP)

ksaj/ kar/

dxk79ot
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dxk79ot