Dyrektorzy szkół mają coraz więcej obowiązków

Dyrektorzy szkół muszą sprostać coraz większej liczbie zadań związanych z
zarządzaniem kadrą nauczycielską, finansami oraz programami nauczania.

Obraz

Dyrektorzy szkół muszą sprostać coraz większej liczbie zadań związanych z zarządzaniem kadrą nauczycielską, finansami oraz programami nauczania - wynika z danych unijnej sieci Eurydice. Jest to tendencja ogólnoeuropejska związana z rosnącą autonomią szkół.

Informacje te podała w środę ekspertka Anna Smoczyńska z Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji; fundacja ta prowadzi Polskie Biuro Eurydice - sieci informacji o edukacji w państwach Unii Europejskiej. Smoczyńska uczestniczyła w MEN w spotkaniu zespołu opiniodawczo-doradczego do spraw statutu zawodowego nauczycieli.

Jak zaznaczyła, w związku ze wzrostem liczby zadań i odpowiedzialności dyrektorów szkół, kryteria ich doboru i zatrudniania mają ogromne znaczenie. Poinformowała, że we wszystkich krajach europejskich istnieją specjalne regulacje prawne zawierające wymogi stawiane osobom kandydującym na stanowiska dyrektorów szkół, wymogi te są jednak różne w różnych krajach.

I tak w części krajów głównym kryterium jest doświadczenie zawodowe, wyrażające się liczbą przepracowanych lat w charakterze nauczyciela; w innych np. staż pracy w nauczaniu i administracji (np. doświadczenie nabyte w pracy na stanowisku wicedyrektora), staż pracy w nauczaniu i przebyte szkolenie na dyrektora, staż pracy w nauczaniu i administracji oraz przebyte szkolenie na dyrektora. Są też kraje, gdzie wystarczą tylko kwalifikacje pedagogiczne.

Polska należy - obok m.in. Hiszpanii, Francji, Włoch, Austrii, Czech, Estonii, Malty i Lichtensteinu - do grupy państw, gdzie konieczny jest staż pracy w nauczaniu i odpowiednie obowiązkowe szkolenie. W Polsce i Austrii czas szkolenia jest jednym z najdłuższych - wynosi 200 godzin, podczas gdy we Włoszech wynosi 160 godzin, w Czechach - 100 godzin, a we Francji - 70 godzin. Dłuższe szkolenie jest obowiązkowe w Hiszpanii - wynosi 240 godzin, i na Malcie, gdzie określono, że ma trwać rok.

W większości krajów UE wymagany minimalny staż pracy nauczyciela ubiegającego się o stanowisko dyrektora szkoły to od trzech do pięciu lat; wyjątkami są: Turcja - rok, i Islandia - dwa lata, oraz Grecja - 12 lat, i Cypr - 13 lat. Z kolei w Danii, Niemczech, Austrii, Finlandii i Wielkiej Brytanii staż pracy w nauczaniu jest wymagany, ale oficjalne dokumenty nie określają jednoznacznie jego wymiaru. W Polsce minimalny staż pracy dydaktycznej to pięć lat.

Obecnie obowiązki dyrektorów szkół to zarządzanie i administracja, czyli zatrudnianie i kierowanie nauczycielami oraz zarządzanie budżetem szkoły; opracowywanie planów i programów nauczania; kontakty z rodzicami i uczniami oraz nauczanie.

Z danych Eurydice wynika, że średnio w Europie zarządzanie zajmuje 40 proc. czasu pracy nauczycieli (najwięcej m.in. w Danii i Włoszech - ponad 50 proc., w Polsce - 42 proc.); opracowywanie planów i programów - średnio 13 proc. (w Belgii - 29 proc., w Polsce - 15 proc.); kontakty z rodzicami i uczniami - średnio ponad 20 proc. (w Polsce 22 proc.); nauczanie (najmniej we Włoszech - 1,6 proc., najwięcej w Niemczech - 37,8 proc. i Francji - 46,7 proc.; w Polsce - 12 proc.).

Jak mówiła Smoczyńska, w niektórych państwach wielkość szkół ma bezpośredni wpływ na wysokość wynagrodzenia dyrektorów - im większa szkoła tym wyższa pensja dyrektora. W większości krajów zarobki dyrektorów wzrastają wraz z poziomem edukacji - w szkołach podstawowych są niższe niż w szkołach średnich. W ośmiu krajach, w tym w Polsce, nie występują żadne różnice w zarobkach pomiędzy rodzajami szkół.

Bardzo różna jest też w Unii wysokość wynagrodzenia dyrektorów. Najwyższe są w Wielkiej Brytanii i Słowenii - minimalne wynagrodzenie nauczycieli jest dwukrotnie wyższe niż wysokość Produktu Krajowego Brutto na mieszkańca. Najniższe zaś w Czechach, gdzie zarówno minimalne, jak i maksymalne wynagrodzenie jest niższe niż PKB per capita (wynosi odpowiednio 60 proc. i 90 proc.). W Polsce maksymalne wynagrodzenie dyrektora jest większe niż PKB na osobę, a minimalne - mniejsze.

Zespół opiniodawczo-doradczy powołany został w marcu tego roku przez minister edukacji Katarzynę Hall. Do udziału w nim obok przedstawicieli MEN i nauczycielskich związków zawodowych zaproszono m.in. byłych ministrów edukacji, przedstawicieli samorządów oraz organizacji działających w oświacie. Jednym z celów zespołu jest przygotowanie propozycji założeń nowego dokumentu, dotyczącego statusu nauczycieli.

Następne spotkanie zespołu wyznaczono na 18 sierpnia.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup