E‑podpis nie zawsze konieczny
Deklaracje podatkowe można składać do urzędów skarbowych przez Internet nawet bez podpisu elektronicznego.
Umożliwia to działająca od tygodnia platforma ifirma.pl.
Od początku tego roku podatnicy mogą wysyłać do urzędów przez Internet ponad 80 różnych formularzy PIT, CIT i VAT. Według danych Ministerstwa Gospodarki w grudniu ubiegłego roku zostało wydanych zaledwie około 180 tys. certyfikatów. Tymczasem z badań Eurostatu wynika, że aż 92 proc. polskich firm posiada dostęp do Internetu.
_ Z naszych obserwacji wynika, że z e-deklaracji najrzadziej korzystają małe firmy, dla których barierą jest właśnie cena podpisu elektronicznego. To wydatek około 300 - 400 złotych rocznie _ - podkreśla Andrzej Parszuto, wiceprezes Power Media, właściciela platformy. _ Dla tej grupy przedsiębiorców usługa e-deklaracje w ifirma.pl jest doskonałym rozwiązaniem. _<
Dokumenty za zarejestrowanych klientów serwisu podpisują upoważnieni pracownicy spółki Power Media, którzy dysponują e-podpisem.
_ Zainteresowanie jest bardzo duże i ciągle rośnie _ - mówi Andrzej Parszuto. _ W okresie pilotażowym, w grudniu 2008 r., blisko 10 proc. użytkowników serwisu ifirma.pl złożyło specjalne dokumenty, które upoważniają przedstawicieli Power Media do podpisywania deklaracji skarbowych. Upoważnień jest z każdym dniem więcej. _
Przedsiębiorcy zarejestrowani w serwisie www.ifirma.pl mogą bezpłatnie składać drogą elektroniczną deklaracje VAT-7, VAT-7K, PIT-4R oraz PIT-11, a także rozliczenie roczne za pośrednictwem serwisu www.pitroczny.pl.
E-deklaracje to co prawda bezpłatna usługa, ale tylko przez trzy miesiące testowania serwisu. Potem zarejestrowany użytkownik musi zapłacić ok. 45 zł abonamentu miesięcznie lub rocznie. W zamian serwis pozwala samodzielnie prowadzić księgowość za pośrednictwem Internetu, umożliwia automatyczne prowadzenie księgi przychodów i rozchodów oraz dokumentacji firmy, m.in. ewidencji sprzedaży, kosztów oraz VAT. Dzięki platformie istnieje także możliwość wypełniania deklaracji do urzędów skarbowych i ZUS.
Rozwijana od 2001 r. przez Power Media platforma www.ifirma.pl to pierwszy w Polsce serwis księgowości internetowej zaprojektowany z myślą o sektorze mikro- i małych firm.
Aby skorzystać z e-deklaracji w serwisie www.ifirma.pl, należy wypełnić dokumenty ZAW-E1 i ZAW-E2. Są to zawiadomienia do urzędu skarbowego o zamiarze składania deklaracji w formie elektronicznej oraz o osobie upoważnionej do składania i podpisywania e-deklaracji.
Wydrukowane dokumenty ZAW-E1, po jednym dla każdej z upoważnionych osób, podatnik musi złożyć osobiście do naczelnika urzędu, natomiast zawiadomienia ZAW-E2 przekazują do skarbówki drogą elektroniczną upoważnieni przedstawiciele firmy Power Media. Wypełnianie upoważnień to najwyżej kilka minut, ale użytkownicy serwisu muszą pamiętać, że urząd skarbowy ma miesiąc na wystawienie zaświadczenia ZAS-E. Potwierdza ono zgodność danych w dokumentach ZAW-E1 i ZAW-E2.
Z chwilą otrzymania z urzędu skarbowego potwierdzenia ZAS-E ifirma.pl może korzystać z możliwości składania drogą elektroniczną własnych dokumentów skarbowych.
Jarosław Kałucki
Rzeczpospolita