Eksperci: w przygotowaniach do Euro za mało energii poświęcono kolejom

W przygotowaniach do Euro 2012 więcej energii należało poświęcić kolei, bo ona jest najbardziej zaniedbana - uważają eksperci Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, którzy spotkali się we wtorek ze studentami SGH. Zdaniem ekspertów, na Euro gotowe będą tylko lotniska.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Dyrektor ZDG TOR Adrian Furgalski powoływał się podczas spotkania na opracowania koordynującej przygotowania do mistrzostw spółki PL.2012, z których wynikało, że najwięcej kibiców przyleci na Euro 2012 samolotami, a ci, którzy nie wyjadą zaraz po meczu, będą się przemieszczać po Polsce transportem zbiorowym, głównie koleją. - Zdrowy rozsądek podpowiadałby, żeby to na kolej położyć podczas przygotowań największy nacisk. Tymczasem zrobiono dokładnie odwrotnie - powiedział analityk.

Przypomniał, że wspólnie z obecnym posłem Januszem Piechocińskim (PSL) opracował kilka lat temu "raport otwarcia", w którym szacował, w jakim stopniu uda się zrealizować planowane na mistrzostwa inwestycje. - Prognozowaliśmy, że inwestycje lotniskowe będą zrealizowane w 100 proc., a inwestycje kolejowe w 40 proc. I tak właśnie będzie. Trochę przestrzeliliśmy z drogami, bo myśleliśmy, że będzie zrealizowanych 50 proc. planowanych inwestycji, a ostatecznie będzie jeszcze mniej - powiedział Furgalski. Dodał, że na Euro 2012 nie będzie w pełni wyremontowana żadna linia kolejowa, nie zrobiono też dużych zakupów taboru. Zdaniem eksperta na przygotowaniach do Euro zyskały właściwie tylko dworce, które - gdyby nie mistrzostwa - prawdopodobnie byłyby remontowane dopiero za kilka lat.

- Kolej to najsłabsze ogniwo polskiego systemu gospodarczego - uważa Furgalski. Dodał, że polska kolej jest zapóźniona w stosunku do zachodnioeuropejskich o 50 lat. Zdaniem eksperta, trzeba by wydać ok. 100 mld zł, by wyrównać te dysproporcje.

Prezes ZDG TOR Henryk Klimkiewicz uważa natomiast, że plany przygotowań do Euro 2012 od początku były przygotowane na wyrost. - Sam pomysł wielkiego budowania dróg na Euro był mało realistyczny. Powinniśmy byli skupiać się raczej na tym, jak sprawnie zorganizować transport na czas mistrzostw - powiedział.

Dodał, że Polska powinna brać przykład z innych krajów, które mają już rozwiniętą infrastrukturę, uczyć się z ich doświadczeń i może budować wolniej, ale za to solidniej. - Nam przede wszystkim brak pokory - powiedział Klimkiewicz.

Euro 2012 rozpocznie się 8 czerwca w Warszawie, a zakończy 1 lipca w Kijowie.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
216 mln zł na warzywa. Takiego importu nie było od ponad 20 lat
216 mln zł na warzywa. Takiego importu nie było od ponad 20 lat
Służby przechwyciły 12 ton tuńczyka. Oto co wykryły w transporcie
Służby przechwyciły 12 ton tuńczyka. Oto co wykryły w transporcie
To będzie gigant. L'Oréal przejmuje rywala za miliardy dolarów
To będzie gigant. L'Oréal przejmuje rywala za miliardy dolarów
Powiesili w bloku kartkę o bonie ciepłowniczym. Mieszkańcy krytykują
Powiesili w bloku kartkę o bonie ciepłowniczym. Mieszkańcy krytykują
Zakaz niektórych kotłów na Podkarpaciu. Mieszkańców czeka wymiana
Zakaz niektórych kotłów na Podkarpaciu. Mieszkańców czeka wymiana
Mogą upaść po ponad 140 latach. Boją się losu firmy Kulczyka
Mogą upaść po ponad 140 latach. Boją się losu firmy Kulczyka
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Na promocjach bankowych zarobił 61 tys. zł. Oto jego sekret
Na promocjach bankowych zarobił 61 tys. zł. Oto jego sekret
Problemy giganta w Polsce. UOKiK wlepił milionową karę
Problemy giganta w Polsce. UOKiK wlepił milionową karę
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
IKEA tnie zatrudnienie. Redukcja kilkuset etatów
IKEA tnie zatrudnienie. Redukcja kilkuset etatów