Eksperymentalny odcinek drogi na Mazurach. Pierwszy taki w Polsce
W województwie warmińsko-mazurskim oddano do użytku eksperymentalny odcinek drogi, przy budowie którego wykorzystano zużyte opony. Inwestorem drogi jest Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie.
12.10.2023 | aktual.: 13.10.2023 19:10
W maju tego roku przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin uruchomiono zaawansowany technologicznie zakład do produkcji asfaltu. Przy zakładzie powstała też droga dojazdowa wybudowana z wykorzystaniem tej technologii, która pozwoliła zademonstrować jej skuteczność nawet przy dużym obciążeniu ruchem ciężarowym.
Innowacyjna technologia polega na modyfikowaniu asfaltu mikronizowanymi pyłami gumowymi produkowanymi z opon wycofanych z eksploatacji. Nowe rozwiązanie dostarczane jest przez firmę Lehigh Technologies należącą do Grupy Michelin.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nowa eksperymentalna droga w Olsztynie
W Polsce eksperymentalna modyfikacja asfaltu po raz pierwszy została wykorzystana we wrześniu tego roku podczas budowy odcinka drogi wojewódzkiej DW 609 Mikołajki – Nowa Ukta położonej na obwodnicy Jeziora Śniardwy, który właśnie został otwarty. Wykonawcą tej inwestycji jest Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. Mińsk Mazowiecki.
Technologia zastosowana była już w Stanach Zjednoczonych do zmodyfikowania około miliona ton asfaltu. Dzięki temu udało się zagospodarować zużyte lub uszkodzone ogumienie, które w przeciwnym razie zostałoby spalone lub wyrzucone na wysypisko śmieci.
"Modyfikacja asfaltu przy wykorzystaniu opisywanego rozwiązania daje porównywalne efekty jak przy konwencjonalnych technologiach, jednocześnie ulepszając właściwości użytkowe dróg i redukując zauważalnie koszty" - podkreśla "Gazeta Olsztyńska".
Nowy zakład Lehigh Technologies w Polsce to początek europejskiej ekspansji spółki. W fabryce w Olsztynie firma będzie wytwarzać 10 tys. ton pyłów gumowych rocznie.