Eksportowy hit z Wrześni

Volkswagen, drugi po Toyocie największy koncern motoryzacyjny świata, planuje przegonić rywala i umocnić się na prowadzeniu. W tym planie ważną rolę odgrywa także fabryka we Wrześni, której dostawczy Crafter ma stać się eksportowym hitem.

Eksportowy hit z Wrześni
Źródło zdjęć: © Rzeczpospolita | Rzeczpospolita

14.03.2015 | aktual.: 14.03.2015 19:05

W najbliższych pięciu latach Volkswagen AG planuje wielką ofensywę: na nowe modele i fabryki wyda 107 mld euro, z tego 22 mld w Chinach. - Inwestycje sfinansujemy z bieżących przepływów - zapewnia odpowiedzialny za finanse koncernu Hans Dieter Potsch. Nie chce jednak podać, jakie na koniec programu będą przychody koncernu oraz zdolności produkcyjne. W 2014 roku VW AG sprzedało 10,2 mln samochodów oraz zanotowało przychody sięgające 202,4 mld euro. Zysk operacyjny sięgnął 12,7 mld euro, zaś zysk netto 11 mld euro. Przepływy finansowe z działalności przekroczyły w ub.r. 21 mld euro. Volkswagen AG inwestuje w nowe technologie, oszczędniejsze modele i poszerza ofertę. W 2014 roku na badania i rozwój wydał 11,5 mld euro. Nad nowymi modelami pracuje 46 tys. inżynierów i techników oraz 10 tys. informatyków. W najbliższych dwóch latach uruchomią produkcję pięćdziesięciu nowych modeli. Do 2020 roku wszystkie samochody koncernu zapewnią dostęp do Internetu.

Koncern zwiększa marżę na sprzedaży, wprowadzając od 2007 roku modularną budowę samochodów. To m.in. dzięki niej marka Volkswagen powiększyła trzykrotnie marżę do 6 proc. Wprowadzenie nowych modułów aut to największa inwestycja koncernu ostatniej dekady. Jako pierwsza do produkcji trafiła modularna konstrukcja z porzecznie ustawionym silnikiem, oznaczona MQB. W ub.r. 18 fabryk budowało samochody „modularne", do końca 2016 roku przybędzie 11 takich zakładów.

Koncern wyprodukował już 2,7 mln „modularnych" aut MQB. W podziale na marki Skoda buduje ponad 30 proc. samochodów na tej platformie, gdy w marce VW ten odsetek jest dwa razy mniejszy. Prezes koncernu VW AG Martin Winterkorn przewiduje, że w 2018 roku liczba samochodów powstających na platformie MQB wzrośnie do 7 mln aut.

W planach ekspansji ważne miejsce zajmuje fabryka Volkswagena we Wrześni, która powstaje zgodnie z planem. Po uruchomieniu w 2016 roku, docelowo ma produkować 100 tys. pojazdów dostawczych Crafter. - Będzie to jedyna fabryka koncernu produkująca ten model. Z Wrześni samochody będą trafiały na wszystkie rynki - zapewnia odpowiedzialny w koncernie Volkswagena za samochody ciężarowe Andreas Renschler. Planowana produkcja jest niemal dwa razy większa niż obecna sprzedaż tego modelu. - Będziemy musieli zdobyć nowe rynki zbytu - przyznaje Renschler.

Grupa Volkswagena jest poważnym pracodawcą w Polsce: we wszystkich zakładach na koniec 2014 roku zatrudniała blisko 14 tys. osób, czyli blisko 10 proc. zatrudnionych w branży motoryzacyjnej, jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Na świecie koncern Volkswagen AG zatrudniał na koniec 2014 roku 593 tys. osób.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)