Enea chce odzyskać rynek w segmencie obrotu, może mieć problem w '12 z utrzymaniem dynamiki wzrostu
29.02. Warszawa (PAP) - Strategia grupy Enea zakłada odbudowę pozycji rynkowej w segmencie obrotu, która prawdopodobnie odbędzie się kosztem uzyskiwanych w krótkim terminie marż -...
29.02. Warszawa (PAP) - Strategia grupy Enea zakłada odbudowę pozycji rynkowej w segmencie obrotu, która prawdopodobnie odbędzie się kosztem uzyskiwanych w krótkim terminie marż - poinformował na konferencji wiceprezes Enei, Hubert Rozpędek. Spółka może mieć problem w tym roku z utrzymaniem dynamiki wzrostu przychodów.
Na pytanie, czy w tym roku dynamika wzrostu przychodów może być porównywalna jak w roku ubiegłym, gdy wzrost sprzedaży wyniósł 23,6 proc. rdr, wiceprezes odpowiedział:
"Ten rok będzie również dobry. Mamy jednak pewne obawy, czy dynamikę wzrostu przychodów uda się utrzymać" - powiedział, wskazując m.in. na planowaną odbudowę pozycji rynkowej w segmencie obrotu.
"Strategia grupy zakłada odbudowę pozycji rynkowej w segmencie obrotu, prawdopodobnie kosztem marży. Trend w krótkim terminie może być negatywny. W długim terminie, po odzyskaniu udziałów w rynku przynajmniej na poziomie wartościowym będzie odbudowany" - powiedział Rozpędek na konferencji.
"Mamy relatywnie duży udział małych i średnich przedsiębiorstw w strukturze odbiorców. Są oni stosunkowo podatni na zmiany dostawców energii, chcemy tych klientów zlojalizować. To może mieć negatywny wpływ na marże w krótkim terminie, w długim pozytywnie wpłynie na udziały w rynku. Jeśli chodzi o większe podmioty, to oddaliśmy część rynku. Przygotowaliśmy się do walki konkurencyjnej i zakładamy, że część rynku uda nam się odbudować. Musimy zejść z marżami do poziomu bardziej zbliżonego do poziomu rynkowego" - powiedział.
Poinformował, że po oddaniu do użytku nowego bloku w Kozienicach sytuacja spółki będzie korzystniejsza.
"W 2017 roku wydłużymy pozycję w wytwarzaniu, co pozwoli na bardziej agresywne podejście do walki o rynek" - powiedział.
Po czterech kwartałach 2011 roku przychody netto w segmencie obrotu spadły o 6,6 proc. rdr do 4,07 mld zł z 4,35 mld zł rok wcześniej, a EBITDA tego segmentu spadła o 26,3 proc. rdr z 210 mln zł do 155 mln zł. Spółka tłumaczy, że marża pierwszego pokrycia spadła w tym okresie o 30,5 mln zł, a wolumen sprzedaży energii odbiorcom końcowym był niższy o 785 GWh.
W samym czwartym kwartale przychody segmentu obrotu wzrosły o 1,5 proc. rdr do 1,14 mld zł, a EBITDA segmentu spadła o 29,4 proc. do 15 mln zł.
Grupa Enea osiągnęła w 2011 roku 801,2 mln zł zysku netto przypadającego na akcjonariuszy jednostki dominującej wobec 639,3 mln zł w analogicznym okresie 2010. Zysk operacyjny wzrósł do 850,7 mln zł z 712 mln zł, a przychody netto wzrosły o 23,6 proc. rdr do 9,69 mld zł z 7,84 mld zł po czterech kwartałach 2010 roku.
EBITDA wzrosła w 2011 roku o 14,4 proc. do 1,56 mld zł.(PAP)
pel/ jtt/