Fast foody z najgorszą i najlepszą obsługą
Amerykanie, w końcu w tym temacie najwięksi eksperci (wyrażamy w tym momencie podziw dla ich gabarytów, jak i wiedzy na temat barów szybkiej obsługi) po raz kolejny zbadali, co na temat fast foodów myślą klienci i wyszło im, że wielkość, owszem, ma znaczenie, ale jest ona odwrotnie proporcjonalna do osiąganej satysfakcji. Innymi słowy, im większa i bardziej popularna sieć, tym gorzej.
Indeks satysfakcji konsumenckiej ACSI, bo o nim mowa, tworzony jest na podstawie wywiadów z klientami. Zasada jest dość prosta, choć same wyliczenia skomplikowane. W skrócie chodzi o to, że oczekiwania konsumentów są konfrontowane z rzeczywistością zastaną w barach.
A oto wyniki. Zobacz, w których restauracjach jada się najprzyjemniej, a w których wizyta to istna katorga.
Czy tak samo jest w Polsce?
Tam zostaniesz obsłużony najlepiej
Amerykanie, w końcu w tym temacie najwięksi eksperci (wyrażamy w tym momencie podziw dla ich gabarytów, jak i wiedzy na temat barów szybkiej obsługi) po raz kolejny zbadali, co na temat fast foodów myślą klienci i wyszło im, że wielkość, owszem, ma znaczenie, ale jest ona odwrotnie proporcjonalna do osiąganej satysfakcji. Innymi słowy, im większa i bardziej popularna sieć, tym gorzej.
Indeks satysfakcji konsumenckiej ACSI, bo o nim mowa, tworzony jest na podstawie wywiadów z klientami. Zasada jest dość prosta, choć same wyliczenia skomplikowane. W skrócie chodzi o to, że oczekiwania konsumentów są konfrontowane z rzeczywistością zastaną w barach.
A oto wyniki. Zobacz, w których restauracjach jada się najprzyjemniej, a w których wizyta to istna katorga.
czy tak samo jest w Polsce?
McDonald's
To już trzeci kolejny rok, w którym McDonald's jest najgorszy ze wszystkich badanych sieci.73 proc. to wprawdzie najlepszy wynik od ponad 15 lat, ale do liderów zestawienia wciąż sporo mu brakuje.
W porównaniu z poprzednim rokiem wynik McDonald's poprawił się o 1,4 proc. Jeszcze dekadę temu indeks satysfakcji konsumenckiej dla barów Big M wynosił poniżej 60 proc.
Burger King
W 2010 r. Burger King posiadał ponad 12 000 restauracji w 73 państwach. I co z tego, skoro i tak w zestawieniu ta sieć zajęła przedostatnie miejsce, osiągając wynik o zaledwie 2 pkt lepszy od odwiecznego wroga.
Indeks ASCI 75 proc.
KFC
Wynik KFC też nie powala. Ta jedna z największych sieci barów szybkiej obsługi serwujących dania fast food osiągnęła wynik na poziomie 75 proc.
W Polsce funkcjonuje ponad 200 lokali Kentucky Fried Chicken.
Starbucks
Klienci Starbucksa są bardzo lojalni, ale są pewne granice. Tym razem kawoszy wkurzyły podwyżki. W porównaniu z poprzednim zestawieniem wynik największej kawiarnianej sieci na świecie spadł o 5 proc. do 76 proc.
Starbucks działa w ponad 50 krajach. Pierwsza kawiarnia w Polsce uruchomiona została w kwietniu 2009 roku w Warszawie na Nowym Świecie.
Taco Bell
Taco Bell wystartował w naszym kraju w 1993 roku, ale szybko się zwinął. Polakom ewidentnie nie smakowały specjały kuchni Mex-Tex. Inna sprawa, że już wówczas sieć popadła w kłopoty finansowe.
W USA ta amerykańska sieć barów szybkiej obsługi, specjalizująca się w potrawach meksykańsko-teksańskich radzi sobie całkiem dobrze.
Firma osiągnęła poziom satysfakcji klientów wynoszący 77 proc. i był to wynik lepszy o 1,3 proc. w porównaniu do ubiegłego roku
Domino's Pizza
Od niedawna znana i obecna także w Polsce sieć pizzerii Domino's nie poprawiła swojego wyniku procentowego nawet o jedną dziesiątą i ponownie osiągnęła wynik na poziomie 77 proc.
W ofercie restauracji oprócz pizzy znajdują się też przystawki i desery.
Wendy's
Nieznana w Polsce, a bardzo popularna za Oceanem siec Wendy's to numer jeden rankingu wśród sprzedawców hamburgerów. Poprawa wyniku o 1,3 proc. do poziomu 78 proc. dała tej sieci piąte miejsce.
Charakterystyczne jest to, że hamburgery sieci Wendy's (wkłady w bułkę), są kwadratowe, a nie okrągłe jak w większości innych restauracji.
Pizza Hut
Pizza Hut bardzo pogorszyła swój wynik w indeksie satysfakcji konsumenckiej. W porównaniu z poprzednim zestawieniem straciła aż 3,7 proc. i obecnie ma 78 proc.
Mimo pogorszenia swojej pozycji i tak plasuje się wyżej od wszystkich sprzedawców hamburgerów.
Dunkin' Donuts
Jednym z dwóch debiutantów w tegorocznym zestawieniu jest Dunkin' Donuts. Osiągnięty przez tę sieć pączkarni wynik 79 proc. plasuje ją na miejscu tuż za podium.
W Polsce sieć miała 18 lokali w Warszawie, Gdyni, Krakowie, Katowicach i Bytomiu. Wszystkie zostały zamknięte w 2002 roku.
Little Caesar's
O 2,5 proc. poprawiła swój wynik inna znana w USA sieć pizzerii, Little Ceasar's. Amerykanie uwielbiają pizzę, a raz znalazłszy swoją ulubioną, bardzo często do niej powracają. Nie inaczej jest w przypadku tej pizzerii.
Little Ceasar's osiągnął wynik na poziomie 82 proc.
Subway
Subway pojawił się w zestawieniu po raz pierwszy, ale za to zadebiutował od razu na drugim miejscu podium. Wynik na poziomie 82 proc. bardzo dobrze rokuje dla tej sieci.
Subway, który oferuje przede wszystkim kanapki, sałatki oraz wrapy, jest najszybciej rozwijającą się siecią franczyzy na świecie. Od kilku lat dynamicznie rozwija się również w Polsce.
Papa John's
Papa John's powrócił na szczyt zestawienia po roku przerwy. Klienci są bardzo zadowoleni z tej sieci pizzerii i bardzo chętnie do niej powracają.
W porównaniu z poprzednim rokiem ta sieć poprawiła swój wynik aż o 5,1 proc.