Finnair
Finnair to narodowe linie lotnicze Finlandii. Zaliczane są do jednych z najbezpieczniejszych przewoźników lotniczych na całym świecie.
Historia
Linie lotnicze Finnair powstały w 1923 roku i początkowo funkcjonowały pod nazwą Aero O/Y. Pierwszy lot w barwach kompanii odbył się w marcu 1924 roku samolotem Junkers F13, który przetransportował pocztę z Helsinek do Tallina. Początkowo flota Finnair składała się właśnie z Junkerów wyposażonych w pływaki, z uwagi na brak lotniska i przymus lądowania na wodzie lub śniegu.
Pierwsze lotnisko wybudowano w Turku w 1935 roku, rok później natomiast powstało lądowisko w Helsinkach. Podczas konfliktu fińsko-radzickiego, zwanego wojną zimową, linie lotnicze znalazły się pod zarządem wojska. Dopiero po zakończeniu działań wojennych w 1940 roku zdecydowano wznowić loty komercyjne. Rok później kompania nabyła od Niemiec pierwsze samoloty Douglas DC-2.
W latach 1941-1944 linie lotnicze powróciły pod dowództwo wojskowe w związku z wojną kontynuacyjną między Finlandią a Związkiem Radzieckim. Po wojnie natomiast większość udziałów kompanii Aero O/Y przypadła państwu i tak pozostało do czasów obecnych. W latach 50. XX wieku wzbogacono flotę o kolejny model Douglasa, DC-3, a także amerykańskie CV-340 oraz CV-440. W 1956 roku ruszyły loty do Moskwy, pierwsze spoza państw Bloku Wschodniego. To także rok, w którym linie Aero O/Y zaczęto nazywać Finnair, co oficjalnie zatwierdzono w 1968 roku.
W 1960 roku rozpoczęła się w liniach Finnair era samolotów odrzutowych, zainicjowana przez zakup francuskich maszyn Sud Aviation Caravelle. Wkrótce do kompanii trafiły także Douglasy DC-8, dzięki którym w 1969 roku możliwe było uruchomienie lotów transatlantyckich do Nowego Jorku (z międzylądowaniem w Amsterdamie). W 1973 roku ofertę Finnaira wzbogacono o trasę do Warszawy, a w 1975 roku do Las Palmas na Wyspach Kanaryjskich. W 1983 roku Finnair mógł poszczycić się pierwszym w Europie bezpośrednim połączeniem z Japonią, a pięć lat później również z Pekinem.
W swojej historii Finnair nie zanotował żadnego wypadku na trasie międzynarodowej, a ostatni na trasie lokalnej w 1963 roku. Zdarzały się jednak zestrzelenia podczas konfliktów ze Związkiem Radzickim, na przykład w 1940 roku oraz uprowadzenie maszyny w 1927 roku.
Działalność
Finnair zatrudnia prawie 5 tys. pracowników załogi oraz serwisu. Posiada 65 samolotów, które latają w 132 miejsca na 60 trasach. Jako współzałożyciel należy od 1999 roku do sojuszu lotniczego oneworld, który tworzy wraz z kompaniami takimi jak Air Berlin, Iberia, British Airways czy Qatar Airways.
Samoloty Finnaira latają do prawie 50 portów lotniczych w 27 krajach europejskich. Poza tym istnieją połączenia do krajów Dalekiego Wschodu, Indii, Izraela, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, a także Kanady i Stanów Zjednoczonych. Finnair ląduje również w Polsce: na lotnisku Warszawa-Okęcie, Kraków-Balice oraz w porcie lotniczym w Gdańsku.
Finnair to często nagradzane linie lotnicze. Otrzymały między innymi tytuł „Najlepszej linii lotniczej w Europie Północnej”, cztery gwiazdki w rankingu Skytrax w 2009 roku, a także z rąk TTG Travel Awards tytuł „Najlepszej linii lotniczej w 2016 roku w Europie”.
Flota
Finnair posiada ponad 60 samolotów, z czego większość stanowią Airbusy. Wśród modeli wymienić można pierwsze w Europie Airbusy A350-900, a także A330, A321, A320 i A319. Poza tym Finnair dysponuje Embraerami 190 i ATR 72-212A.
Siedziba i zarząd
Siedzibą kompanii Finair jest Vantaa, a głównym lotniskiem Helsinki-Vantaa. Od 2016 roku firmą zarządza Jouko Karvinen.
Notowania na giełdzie
Spółka Finnair notowana jest na helsińskiej giełdzie papierów wartościowych. Jej akcje warte są, według stanu na październik 2017 roku, 10,97 euro. Cała firma w 2016 roku warta była 2,3 mld euro.
Komentarze