Znana linia zwalnia pilotów. Bo zaczęli strajkować
Linie lotnicze Finnair ogłosiły zwolnienie 36 pilotów obsługujących samoloty szerokokadłubowe. Decyzja jest wynikiem trudnej sytuacji finansowej przewoźnika. Wpływ na nią miały m.in. strajki pilotów pod koniec ubiegłego roku.
Finnair, znany fiński przewoźnik lotniczy, zdecydował się na redukcję zatrudnienia wśród pilotów obsługujących samoloty szerokokadłubowe. Zwolnienia obejmą 36 osób i potrwają do maja 2026 r. To odpowiedź na trudności finansowe, z jakimi boryka się firma. Jak podaje serwis Rynek Lotniczy, decyzja jest częścią szerszej strategii mającej na celu poprawę kondycji finansowej linii.
Serwis pisze, że Finnair obsługiwał dwie trasy dla Qantas Airways, ale akcja protestacyjna związku zawodowego, która zaczęła się w grudniu 2024 r., negatywnie wpłynęła na zdolność do wywiązywania się z umowy. Fiński przewoźnik ściął więc liczbę połączeń do jednego.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W końcu ceny, które nie straszą. Tyle kosztują polskie nowalijki
"Niestety, działania strajkowe pilotów wpłynęły na naszą zdolność do prowadzenia operacji ACMI z wymaganą niezawodnością, co spowodowało zmiany w naszej współpracy, a w konsekwencji konieczność zwolnienia niektórych naszych pilotów. Sytuacja jest niefortunna dla wszystkich stron" - powiedział Jaakko Schildt, dyrektor operacyjny Finnaira, cytowany przez Rynek Lotniczy.
Fala zwolnień w USA
Potężne redukcje zatrudnienia rozpoczęły także amerykańskie linie lotnicze Southwest Airlines. Począwszy od kwietnia, pracę straci docelowo ok. 15 proc. zatrudnionych, czyli 1750 osób, w tym członkowie kardy kierowniczej.
Linie lotnicze przewidują, że dzięki redukcji zatrudnienia uda się zaoszczędzić 210 mln dolarów w 2025 roku, a w kolejnym roku kwota ta wzrośnie do 300 mln dolarów. Southwest Airlines od kilku lat zmaga się z trudnościami finansowymi. Od początku 2021 roku wartość akcji firmy spadła o ponad 50 proc. Pomimo lepszych od oczekiwań wyników finansowych w styczniu, było to głównie efektem wzrostu cen biletów.