Firmy handlowe liczą na poprawę wyników
Dobra sprzedaż odzieży i butów z wiosennych kolekcji zmniejszy skalę wyprzedaży. Wyniki firm się poprawią
13.06.2011 | aktual.: 13.06.2011 08:25
Redan handlujący odzieżą (marki Top Secret i Troll) wprowadza już pierwsze przeceny na wyroby z kolekcji wiosenno-letniej. Na razie sięgają 20–30 proc. i dotyczą wybranego asortymentu. Wojas oferujący obuwie w poszczególnych placówkach organizuje tzw. noce wyprzedażowe, kiedy klienci mogą kupić wszystkie artykuły o 20 procent taniej.
Podaż odpowiadała popytowi
Szefowie giełdowych spółek podkreślają, że to jeszcze nie początek wyprzedaży kolekcji wiosenno-letniej i unikają odpowiedzi na pytanie, kiedy je rozpoczną (standardowo ruszają na przełomie czerwca i lipca). Już teraz są jednak przekonani, że przeceny będą niższe niż przed rokiem. To wpłynie pozytywnie na wyniki.
– W wypadku naszych marek wyprzedaże będą wyraźnie mniej intensywne niż rok temu. Bardzo słaba sprzedaż w kwietniu zeszłego roku wymusiła mocne obniżki cen w końcówce sezonu letniego 2010. Teraz nie ma takiej sytuacji. Sprzedajemy dużo wyrobów, nie będzie zatem konieczne podejmowanie szczególnych akcji, wynikających z chęci wyzbycia się nadmiernych zapasów – tłumaczy Dariusz Pachla, wiceprezes LPP. – Sądzimy, że skala obniżek będzie mniejsza niż rok temu, dlatego pozytywnie wpłynie to na marżę brutto w tym okresie – dodaje Sławomir Strycharz, szef relacji inwestorskich Wojasa.
Bawełna za droga
– Po danych sprzedażowych publikowanych przez niektóre spółki (m.in. LPP i NG2) widać, że kwiecień i maj był dla nich udany – mówi Adam Kaptur z DM Millennium. Dzięki temu firmy będą miały mniej towaru przeznaczonego do wyprzedaży i przez to nie będą musiały go mocno przeceniać. – Powinno się to przełożyć na uzyskanie wyższej marży brutto na sprzedaży, choć czynnikiem ryzyka jest wciąż wysoka cena bawełny, która z kilkumiesięcznym opóźnieniem zwiększa presję na marżę brutto – dodaje Sobiesław Kozłowski z DM Banku BPS.
Co z pogodą?
Kaptur podkreśla, że dzięki dobrej sprzedaży w ostatnich dwóch miesiącach wyniki spółek handlowych za II kwartał będą znacznie lepsze niż rok temu. Czy mniejsze wyprzedaże podbiją też wyniki za III kwartał? – Na razie trudno szacować, bo to długa perspektywa, a sprzedaż w lipcu i sierpniu w dużej mierze będzie uzależniona od pogody – mówi.
Andrzej Kazimierczak