Trwa ładowanie...
d1kdav6

Gdańsk/Położono stępkę pod statek dla Uniwersytetu w Goeteborgu

W Zakładzie Nowych Budów stoczni Nauta w Gdańsku położono w czwartek stępkę pod nowoczesny statek naukowo-badawczy dla uniwersytetu w Goeteborgu. Wszystkie prace związane z budową jednostki o wartości ok. 60 mln powinny zostać wykonane do końca 2015 roku.

Share
d1kdav6

Jak podaje stocznia, położenie stępki (głównego elementu konstrukcyjnego szkieletu jednostki) dawniej było jednoznaczne z rozpoczęciem budowy. Obecnie jest kamieniem milowym w procesie budowy nowego statku. Oznacza zakończenie etapu prefabrykacji elementów kadłubowych i rozpoczęcie etapu montażu kadłuba.

W uroczystości w czwartek w Gdańsku wzięli udział m.in. przedstawiciele właściciela jednostki czyli szwedzkiego uniwersytetu, oraz zespół inżynierów i naukowców, którzy są autorami projektu statku.

Jarosław Staluszka ze Stoczni Remontowa Nauta S.A. poinformował, że do tej pory wykonano około 30 procent bloków kadłubowych. Zakończenie prac kadłubowych planowane jest na marzec a wszystkie prace związane z budową powinny zostać wykonane do końca 2015 roku. Początkowo planowano, że jednostka zbudowana zostanie do marca 2015 roku.

d1kdav6

Kontrakt na budowę statku naukowo-badawczego dla szwedzkiego uniwersytetu Nauta podpisała pod koniec roku 2013 po przetargu, w którym gdyński zakład pokonał czternaście europejskich stoczni, m.in. duńską stocznię Damen i fińską STX.

Jednostka będzie służyć studentom i naukowcom do badania globalnych zmian klimatycznych Skandynawii spowodowanych zmianą kierunku prądów morskich oraz kwasowości wody morskiej. Zostanie wyposażona w nowoczesne laboratoria i stanowiska badawcze. Statek o wadze ok. 800 ton będzie miał 44,5 metra długości i 11 metrów szerokości.

Na pokładzie jednostki, oprócz pięcioosobowej załogi, będzie mogło przebywać 20 studentów i naukowców. Zastąpi eksploatowany od 40 lat mniejszy statek badawczy Skagerak. Będzie zużywać ok. 40 proc. mniej paliwa niż jednostka obecnie wykorzystywana przez naukowców.

Stocznia Nauta, w konsorcjum z gdańską stocznią Crist SA buduje też nowoczesny katamaran badawczy "Oceanograf" dla Uniwersytetu Gdańskiego. Statek ma być wykorzystywany do interdyscyplinarnych badań fauny i flory Morza Bałtyckiego.

Stocznia Remontowa Nauta należy do Grupy MARS Shipyards and Offshore. W ramach Grupy skonsolidowane zostały spółki tzw. stoczniowe z portfela Agencji Rozwoju Przemysłu. Grupę tworzą: Stocznia Remontowa Nauta w Gdyni, Energomontaż Północ - Gdynia, Szczecińska Stocznia Remontowa Gryfia, Morska Stocznia Remontowa w Świnoujściu. W prywatnej stoczni Crist w Gdyni ARP ma ok. 30 proc. udziałów.

d1kdav6

Podziel się opinią

Share
d1kdav6
d1kdav6