Gdańsk/ Polsko-irańskie rozmowy nt. współpracy gospodarczej
Rozszerzenie wymiany handlowej i intensyfikacja przewozów drogowych między Polską i Iranem oraz odnowienie umowy o międzynarodowych przewozach drogowych z 1976 r. jest celem rozpoczętego w środę w Gdańsku spotkania przedstawicieli obu krajów.
11.05.2016 14:40
Inicjatorem dwudniowej konferencji "Polska - Iran: warunki wykonywania przewozów drogowych" jest Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Planowane jest m.in. podpisanie porozumienia między stowarzyszeniami transportowymi z obu państw.
Prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, Jan Buczek inaugurując konferencję zwrócił uwagę, że "polscy przewoźnicy wożą ładunki na dalekich trasach i mają w tej dziedzinie bardzo duże doświadczenie". Podkreślił, że "potrzebują jednak wsparcia i jasnego określenia zasad, które trzeba spełniać na poszczególnych rynkach". Dodał, że partnerzy z Iranu również potrzebują informacji o polskich realiach gospodarczych.
Wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit zapewnił, że polski rząd "bardzo gorąco wspiera ten kierunek polskiej ekspansji, aktywności gospodarczej". Powiedział, że rząd rozpoczął bardzo intensywne prace związane z planem budowy szlaku Via Carpatia, który ma połączyć północ i południe Europy, przez Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię do Turcji i Iranu. Ocenił, że "tą drogą w ciągu kilku lat będziemy mogli jeździć bez problemów między naszymi krajami". Powiedział, że ten szlak transportowy jest już budowany na terenie Polski ale też i innych krajów. "Te rozmowy służą też temu, żeby ten szlak był wypełniony towarami, wypełniony ludźmi" - dodał.
Ambasador Islamskiej Republiki Iranu w Polsce, Ramin Mehmanparast w swym wystąpieniu przyznał, że pomimo łączącej oba kraje wspólnej historii, kultury, kontaktów gospodarczych, "nie korzystają z wszystkich możliwości". "Powinniśmy to zmienić i podejmować kroki, które przyczynią się do rozszerzenia możliwości współpracy" - dodał. Jak tłumaczył, "Iran jest krajem 80 milionowym a w całym regionie mieszka 400 mln ludzi i można do nich dotrzeć przez Iran, drogami lądowymi lub morskimi".
Przyznał, że "najważniejszą kwestią jest zmniejszenie kosztów transportu". Ocenił, że dokumenty, które mają być podpisane w Gdańsku "pomogą w rozwoju współpracy transportowej pomiędzy Polską i Iranem".
"Atrakcyjność rynku irańskiego jest już znana w Polsce i wiele polskich firm już tam działa, natomiast zainteresowanie firm irańskich Polską jest znacznie, znacznie większe niż wcześniej i miejmy nadzieję, że Polska będzie jednym z najważniejszych partnerów handlowych Iranu"- dodał. "W obrotach handlowych pomiędzy krajami możemy dojść do kilku miliardów euro" - ocenił.
Zapewnił, że Iran bez problemu będzie przyznawał wizy Polakom, chcącym wyjechać do pracy, w celach biznesowych czy turystycznych. "Postaramy się, żeby irańskie wizy były wydawane w ciągu jednego dnia a może uda się nawet w ciągu godziny" - zadeklarował. Ta obietnica spotkała się z oklaskami strony polskiej uczestniczącej w konferencji. Ambasador przyznał, że liczy też na pewną pomoc w przyznawaniu wiz dla Irakijczyków do Polski. "Z powodu przynależności Polski do Strefy Schengen jest to teraz trudne" - tłumaczył.
Poinformował, że konkretne irańskie prowincje planują nawiązać bezpośrednie kontakty z województwami: mazowieckim, śląskim, dolnośląskim i pomorskim.
Przewodniczący irańskiej delegacji, Hassan Ziai mówiąc o ponad pięciusetletniej historii kontaktów dyplomatycznych obu krajów przypomniał, że podczas II wojny światowej w Iranie schronienie znalazło ok. 120 tys. uchodźców z Polski.
Ocenił, że współpraca pomiędzy krajami mogłaby dotyczyć surowców energetycznych (ropa, gaz), przemysłu stoczniowego, maszynowego, taboru transportowego, chemicznego, farmaceutycznego, spożywczego. Zwrócił uwagę, że kontakty handlowe z Iranem mogą być wykorzystane przez Polskę do wypełnienia luki powstałej na skutek sankcji rosyjskich wobec polskich producentów.
Podał, że wartość obecnej współpracy polsko-irańskiej wynosi 100 mln dolarów.
Powiedział, że podpisana 40 lat temu umowa o międzynarodowych przewozach drogowych między Polską i Iranem, "być może powinna być przejrzana i ulepszona". Ocenił, że powinny być zniesione centra logistyczne w portach irańskich oraz powinny być wzięte pod uwagę linie kolejowe z Iranu przez Turkmenistan, Kazachstan do Rosji oraz budowana linia z Iranu, przez Azerbejdżan do Rosji.
Strona irańska podała, że w latach 2013-15 z Iranu do Polski przyjechało 886 ciężarówek; w tym samym okresie z Polski do Iranu dotarły 33 takie samochody. Zauważono, że liczby pojazdów z każdym rokiem wzrastają.
W spotkaniu w Gdańsku uczestniczą przedstawiciele irańskich instytucji i organizacji przewoźników, w tym Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Iranu, Irańskiej Izby Handlu, Przemysłu, Kopalń i Rolnictwa oraz Stowarzyszenia Żeglugi Iranu. Stronę polską, oprócz Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych reprezentują m.in. przedstawiciele Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.