Gdynia/ Ok. 23 proc. wzrost przeładunków w terminalu kontenerowym
Ok. 23 proc. wzrost przeładunków w pierwszych trzech kwartałach 2014 r. w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. zanotowano w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym w Gdyni. Zdaniem władz spółki to efekt dobrej kondycji polskiej gospodarki i rozwoju terminala.
14.10.2014 17:25
Jak poinformowano w komunikacie we wtorek, w ciągu 9 miesięcy br. przeładunki w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym (BCT) w Gdyni wyniosły ponad 357 tys. TEU (TEU - pojemność standardowego kontenera - PAP), co oznacza prawie 23-procentowy wzrost w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Rekordowym miesiącem był sierpień, kiedy przeładowano 43,8 tys. TEU, co oznacza wzrost o ponad 33 proc. w porównaniu z sierpniem 2013 r.
Cytowany w komunikacie prezes BCT Krzysztof Szymborski tłumaczy, że wzrost przeładunków jest efektem "przede wszystkim dobrej kondycji polskiej gospodarki, generującej większe obroty w handlu zagranicznym". Uważa on, że terminal "korzysta też z dobrej koniunktury na przewozy intermodalne, oferując operatorom atrakcyjne warunki, duże zdolności przeładunkowe i terminową obsługę wagonów".
Ok. 35 proc. kontenerów przeładowanych przez BCT obsłużono na terminalu kolejowym. Transport intermodalny (kombinowany) polega na przewozie ładunków różnymi środkami transportu przy jednoczesnym wykorzystaniu tylko jednej jednostki ładunkowej - np. kontenera - na całej trasie przewozów, bez przeładunku samego towaru przy zmianie rodzaju transportu. BCT jest jednym z liderów transportu intermodalnego w Polsce.
Roczne możliwości przeładunkowe terminala wynoszą 750 tys. TEU, a potencjalna wydajność to 1,2 mln TEU. Na zwiększenie potencjału przeładunkowego terminal przeznaczy w najbliższych latach ponad 200 mln zł, m.in. na zakup suwnic i urządzeń przeładunkowych na modernizowaną bocznicę kolejową. Pierwsze dwie suwnice mają dotrzeć do Gdyni jeszcze w tym roku.
Władze firmy liczą, że na wzrost przeładunków wpłynie też rozpoczęcie działalności tzw. aliansu 2M, w ramach którego od stycznia 2015 r. współpracować będą globalni operatorzy kontenerów Maersk Line i MSC (obecny największy klient BCT).
Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) w Porcie Gdynia jest jednym z największych terminali w rejonie Bałtyku i drugim co do wielkości terminalem kontenerowym w Polsce. Sprywatyzowany został w 2003 r. Rekord w przeładunkach odnotowano w 2007 r., kiedy obroty wyniosły ponad 493 tys. TEU. Roczne możliwości przeładunkowe sięgają 750 tys. TEU. Firma kontroluje 30 proc. polskiego rynku przeładunków kontenerowych. Zatrudnia 290 osób.