General Motors planuje przekazanie rządowi USA większości udziałów
Najnowszy plan ratowania General Motors
Corp. opracowany przez jego nową dyrekcję przewiduje dalsze
drastyczne cięcia zatrudnienia i przekazanie państwu ponad połowy
udziałów przedsiębiorstwa.
28.04.2009 17:50
GM zapowiedział eliminację kolejnych 21 000 miejsc pracy, zamknięcie 13 fabryk i zmniejszenie liczby zakładów dealerskich do 3605 do 2011 roku, czyli o 42 procent w porównaniu z rokiem ubiegłym. Planuje także likwidację wydziału produkującego Pontiaca, jedną z jego najpopularniejszych marek w USA.
Plan zakłada, że GM, największy amerykański koncern samochodowy, a do niedawna największy na świecie, będzie miał ostatecznie tylko 38 000 pracowników związkowych i 34 fabryki w USA. Oznacza to mniej więcej dziesięciokrotną redukcję byłego giganta, który u szczytu swej potęgi w latach 70. zatrudniał 395 000 pracowników w ponad 150 fabrykach.
General Motors ma nadzieję w ten sposób przetrwać i w 2014 r. kontrolować, jak obecnie, 18,5 procent rynku w USA. W zeszłym roku jego udział na rynku wynosił 22,1 procent, a w latach 70. ponad 50 procent.
Wszystkie te odchudzające posunięcia mają przekonać administrację prezydenta Obamy do udzielenia koncernowi kolejnej pożyczki rządowej w wysokości 11,6 miliarda dolarów. GM otrzymał już 15,4 mld dolarów. Jednym z warunków pożyczki była zmiana kierownictwa - dyrektora naczelnego Ricka Wagonera zastąpił Frederick ("Fritz") Henderson.
Plan restrukturyzacji przewiduje też, że dług wobec rządu GM spłaci przekazaniem mu na własność co najmniej połowy akcji przedsiębiorstwa. Administracja chce, aby były to akcje dające prawo głosowania nad decyzjami firmy (common stock).
Natomiast 39 procent akcji firmy otrzymałby, według tego planu, zrzeszający jej pracowników związek zawodowy UAW (United Auto Workers). GM uregulowałby w ten sposób połowę swego długu w wysokości 20,4 miliarda dolarów na pokrycie funduszu ubezpieczenia medycznego dla emerytów -byłych pracowników GM.
Oznacza to przejęcie kontroli nad wciąż największym koncernem samochodowym w USA przez państwo i związki zawodowe.
Tomasz Zalewski