Helikoptery w ogniu zmian

Coraz bliżej do ogłoszenia wyników przetargu na 26 śmigłowców wielozadaniowych dla polskiej armii. Do rywalizacji stanęły cztery firmy. Jedną z nich jest Sikorsky Aircraft Corporation, która w fabryce PZL Mielec produkuje model S-70i Black Hawk. Czy będzie ich używało nasze wojsko? Oto historia Sikorsky Aircraft Corporation.

Obraz

/ 12Helikoptery Sikorsky Aircraft w ogniu zmian

Obraz
© Kamil Jakubczak, Wirtualna Polska

Coraz bliżej do ogłoszenia wyników przetargu na 26 śmigłowców wielozadaniowych dla polskiej armii. Do rywalizacji stanęły cztery firmy. Jedną z nich jest Sikorsky Aircraft Corporation, która w fabryce PZL Mielec produkuje model S-70i Black Hawk. Czy będzie ich używało nasze wojsko? Oto historia Sikorsky Aircraft Corporation.

Początków firmy Sikorsky Aircraft Corporation można doszukiwać się już w 1923 roku. Założyciel firmy Igor Sikorsky w 1919 roku wyemigrował do Stanów Zjednoczonych ze swojego rodzinnego miasta na Ukrainie.
Wśród jego największych osiągnięć poprzedzających wyjazd do USA należy wymienić pierwszą na świecie maszynę latającą z czterema silnikami, na bazie której powstał legendarny bombowiec Ilia Muromiec wykorzystywany na szeroką skalę podczas I wojny światowej.
W 1939 roku Igor Sikorsky dowodził zespołem, który zaprojektował, wybudował i oblatał pierwszy na świecie wiropłat zdolny do kontrolowanego lotu pionowego. Obecnie ponad 95% produkowanych śmigłowców korzysta z rozwiązań zastosowanych w tej konstrukcji.

/ 121. Igor Sikorsky w prototypie śmigłowca VS-300

Obraz
© Sikorsky Aircraft Corp.

Igor Sikorsky, uczony, konstruktor oraz założyciel firmy Sikorsky Aircraft Corporation, jeszcze w młodości eksperymentował z projektami wiropłatów.

Po 30 latach kariery w Rosji i w Stanach Zjednoczonych jako projektant i twórca samolotów powrócił do pomysłu stworzenia maszyny zdolnej do kontrolowanego lotu pionowego.

Sukces w postaci maszyny Vought-Sikorsky 300 nadszedł w 1939 roku. Igor Sikorsky osobiście prowadził pierwsze loty próbne na tej konstrukcji.

/ 122. R-4

Obraz
© Sikorsky Aircraft Corp.

Pierwszy na świecie helikopter produkowany na masową skalę R-4, był jedynym służącym podczas II wojny światowej. Łącznie wyprodukowano 131 maszyn.

Na zdjęciu: Porucznik Carter Harmon, który brał udział w pierwszej misji wojskowej przeprowadzonej z pomocą R-4 w kwietniu 1944 roku, podczas której uratował trzech brytyjskich żołnierzy i amerykańskiego pilota. Ich samolot rozbił się w birmańskiej dżungli.

/ 123. R-5

Obraz
© Sikorsky Aircraft Corp.

Sikorsky R-5 odbył swój pierwszy lot w 1943 roku. 29 listopada 1945 roku odbyła się pierwsza na świecie cywilna misja ratunkowa. Przy wykorzystaniu R-5 uratowano żeglarzy w czasie sztormu w okolicy Long Island Sound. Po wojnie jego zmodyfikowane wersje służyły między innymi w Wielkiej Brytanii (S-51).

/ 124. S-61 (Sea King)

Obraz
© Sikorsky Aircraft Corp.

S-61 został zaprojektowany dla US Navy w latach 50. XX wieku do zwalczania okrętów podwodnych. Był to jeden z pierwszych śmigłowców na świecie z możliwością dotankowania w czasie lotu. <,br>
Jego późniejsza wersja SH-3 Sea King do dziś służy w Stanach Zjednoczonych do transportu głowy państwa. Kiedy prezydent znajduje się na pokładzie, śmigłowiec nosi nazwę „Marine One”.

/ 125. CH-53E Super Stallion

Obraz
© Sikorsky Aircraft Corp.

CH-53E Super Stallion to najnowocześniejsza trzysilnikowa wersja największego i najpotężniejszego helikoptera morskiego (stworzonego w 1962 roku CH-53A).

Maszyna umożliwia Korpusowi Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych transport sprzętu i ludzi. Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych oraz siły zbrojne Japonii również korzystają z tego śmigłowca.

/ 126. H-60 Seahawk

Obraz
© Sikorsky Aircraft Corp.

Obecnie Seahawk jest oferowany marynarkom wojennym różnych państw w kilku wersjach: S-70B, MH-60R oraz MH-60S. Wykorzystywane są przede wszystkim do walki przeciwko łodziom podwodnym i jednostkom nawodnym.

Jego zoptymalizowany osprzęt służy do wykonywania trudnych zadań ofensywnych i defensywnych na otwartym morzu oraz w strefie przybrzeżnej. Sikorsky od 1982 roku wyprodukował łącznie ponad 800 egzemplarzy Seahawków.

/ 127. S-70i BLACK HAWK

Obraz
© Sikorsky Aircraft Corp.

Produkowany w Polsce w zakładach PZL Mielec S-70i Black Hawk ma te same parametry, co UH-60M Black Hawk wykorzystywany przez amerykańską armię.
Sikorsky wyprodukował dotychczas ponad 2800 helikopterów Black Hawk dla armii 25 krajów.

Mielecka wersja zagrzewała w czerwcu reprezentację Polski w piłce nożnej. Maszyna w specjalnych barwach wykonała zawis nad stadionem Legii Warszawa przed towarzyskim meczem Polska-Andora. W tym samym miesiącu śmigłowiec wziął udział w pokazach ratunkowych w Gdańsku podczas Balt Military Expo. Jedna taka maszyna kosztuje od kilkunastu do kilkudziesięciu milionów dolarów.

/ 128. Demonstrator technologii X2

Obraz
© Sikorsky Aircraft Corp.

Demonstrator technologii X2 jest dowodem przełomu w podejściu do pionowych lotów porównywalnym z pierwszymi lotami Igora Sikorsky’ego na maszynie VS-300.
Demonstrator X2 charakteryzuje się dwoma wirnikami poziomymi, z których każdy kręci się w inną stronę, oraz jednym pionowym.
Technologia X2 zostanie wykorzystana w pracach nad nowym rozpoznawczym śmigłowcem S-97 Raider. Koniec prac nad tą maszyną planowany jest na 2015 rok.

10 / 129. S-76

Obraz
© Sikorsky Aircraft Corp.

Sikorsky wyprodukował ponad 800 egzemplarzy śmigłowca S-76 dla rynków komercyjnych od momentu jego powstania w 1978.
Śmigłowiec może zabrać na swój pokład 14 pasażerów w tym 2 pilotów. Obecnie trwają zaawansowane prace nad najnowszą wersją śmigłowca S-76D. Ich koniec planowany jest jeszcze w bieżącym roku.

11 / 1210. S-92

Obraz
© Sikorsky Aircraft Corp.

Dwusilnikowy śmigłowiec S-92 może bez problemów zabrać na swój pokład 19 pasażerów. Od momentu pojawienia się na rynku w 2004 roku, wybudowano już ponad 150 maszyn tego typu.

S-92 służy firmom zajmującym się eksploatacją złóż ropy i gazu. W wielu państwach wykorzystywany jest do transportu głów państw. Obecnie trwają prace nad jego najnowszą wersją CH148 Cyclone dla kanadyjskich sił zbrojnych.

12 / 12Sergei Sikorsky (z prawej) z ojcem Igorem Sikorskym

Obraz
© Sikorsky Aircraft Corp.

Sergei oficjalnie dołączył do United Aircraft Corporation w 1951 roku. W firmie swojego ojca przepracował 41 lat. Przeszedł na emeryturę jako wiceprezes ds. projektów specjalnych w 1992 r. Do dziś pozostaje aktywnym doradcą i ambasadorem firmy na świecie.

Wybrane dla Ciebie
Dubajskie przysmaki pod cmentarzem. Ceny jedzenia w Warszawie
Dubajskie przysmaki pod cmentarzem. Ceny jedzenia w Warszawie
300 tys. zł wsparcia dla rolników. Termin już za niecałe trzy tygodnie
300 tys. zł wsparcia dla rolników. Termin już za niecałe trzy tygodnie
Nadchodzi nowy portal ZUS-u. Zastąpi dotychczasowy system
Nadchodzi nowy portal ZUS-u. Zastąpi dotychczasowy system
Awaria BLIK-a. Problemy z generowaniem kodów i płatnościami
Awaria BLIK-a. Problemy z generowaniem kodów i płatnościami
Wielka akcja policji. Trzynaście kobiet zatrzymanych w całej Polsce
Wielka akcja policji. Trzynaście kobiet zatrzymanych w całej Polsce
To hit cmentarzy. "Najlepszym rozwiązaniem byłoby ich wycofanie"
To hit cmentarzy. "Najlepszym rozwiązaniem byłoby ich wycofanie"
1900 wakatów. Biedronka rekrutuje w całym kraju. Oto stawki na start
1900 wakatów. Biedronka rekrutuje w całym kraju. Oto stawki na start
Podwyżki w mieście wojewódzkim. Radni za wyższymi podatkami
Podwyżki w mieście wojewódzkim. Radni za wyższymi podatkami
Szukają ludzi do pracy. Oferują 115 tys. zł i mieszkanie za darmo
Szukają ludzi do pracy. Oferują 115 tys. zł i mieszkanie za darmo
Ktoś chciał zrobić krzywdę dzieciom. Śledztwo stanęło. Oto dlaczego
Ktoś chciał zrobić krzywdę dzieciom. Śledztwo stanęło. Oto dlaczego
Zmiany w prawie. Od nowego roku zakazy dotyczące ogrodzeń i bram
Zmiany w prawie. Od nowego roku zakazy dotyczące ogrodzeń i bram
Ksiądz nielegalnie zamontował fotowoltaikę. Teraz musi ją usunąć
Ksiądz nielegalnie zamontował fotowoltaikę. Teraz musi ją usunąć