Grywalizacja - nowa forma rekrutacji

Branża HR dostrzegła zalety gier

Obraz
Źródło zdjęć: © Thinkstock
Branża HR dostrzegła zalety gier. Coraz częściej wprowadzane są w procesie szkoleń czy rekrutacji. Tradycyjne metody stają się coraz mniej atrakcyjne, podczas gdy zadania z elementami zabawy korzystnie wpływają na zaangażowanie i motywację pracowników. O grywalizacji – nowej formie rekrutacji rozmawiamy z Magdaleną Pietrzak, menedżer działu Search&Selection, w firmie doradztwa personalnego People.

- Dlaczego grywalizacja znalazła zastosowanie w procesie rekrutacji i szkoleniu pracowników? Dotychczasowe metody okazały się mało skuteczne?

- W dzisiejszych czasach, liczba osób poświęcających swój czas na granie pokazuje nam, jak duże jest zaangażowanie w tego typu aktywność. Niezależnie od rodzaju gry, jest to forma intelektualnej rozrywki i przyjemność. Gracz wie, że zasady gry przewidują konkretną nagrodę za wykonywanie pewnych czynności i pomimo tego, że w większości przypadków gry opierają się na wykonywaniu powtarzalnych zadań. To właśnie owe łączenie przewidywalności i losowości, jest najbardziej angażującym schematem nagradzania.

Grywalizacja to stawianie wyzwania samemu sobie. Jego realizacja polegająca na pokonywaniu kolejnych etapów oraz konkretne osiągnięcia, wzbudzają emocje, sprawiają, że ludzie chętnie grają i stanowi to dla nich przyjemność. Dlatego też moc angażowania gier jest niezwykle silna i zaczyna być widoczna w wielu miejscach, które do tej pory z graniem nie miały wiele wspólnego, takich jak marketing, rekrutacja czy szkolenia.

Podstawowym założeniem grywalizacji jest fakt, że ludzie lubią mechanizm gry - zabawę i nagrody. Coraz więcej firm wykorzystuje metody znane z gier podczas wykładów, warsztatów szkoleniowych czy rekrutacji. Klasyczne metody szkoleniowe przestają być atrakcyjne, podczas gdy wprowadzenie elementów gry w tym obszarze pozwala uczestnikom szkoleń wykształcić nowe umiejętności, zwiększyć ich zaangażowanie oraz w skuteczny i interesujący sposób przyswoić wiedzę. Ta forma zdecydowanie efektywniej angażuje odbiorców poprzez interakcje. Z kolei gry rekrutacyjne, które mają na celu identyfikację i weryfikację określonych predyspozycji potencjalnego pracownika, umożliwiają pracodawcom, spośród grupy kandydatów, wyłowić tych najlepszych. Zastosowanie grywalizacji w rekrutacji, daje możliwość sprawdzenia chociażby umiejętności logicznego i analitycznego myślenia czy też kreatywności.

Jak wygląda zastosowanie grywalizacji w przypadku szkoleń i rekrutacji?

- Grywalizacja jest uznawana za jeden z najważniejszych trendów rynkowych najbliższych lat. Według badania zrealizowanego w ubiegłym roku przez firmę Gartner do 2015 roku więcej niż 50 proc. firm zarządzających innowacyjnymi procesami, wprowadzi do nich elementy gier, a ponad 70 proc. organizacji z listy Global 2000 będzie miało co najmniej jedną aplikację opartą na grywalizacji, do 2014 roku. W procesie rekrutacji grywalizację od kilku lat wykorzystuje m. in. firma Loreal, która w ramach gry Reveal umożliwia młodym ludziom wcielenie się w postać pracownika firmy i wprowadzenie na rynek nowego produktu. Kolejną firmą, która za pomocą gry biznesowej skierowanej do studentów pozyskuje młode talenty do programu letnich praktyk jest firma Unilever. Uczestnicy „Unilevergame" rozwiązują w wirtualnym świecie różnego rodzaju biznesowe przypadki. Interesujące rozwiązanie oparte na grze społecznościowej zastosował Hotel Mariott. Gra o nazwie MyMarriottHotel mająca na celu zaprezentowanie potencjalnym pracownikom
warunki pracy i zadania zawodowe, z jakimi spotkają się w branży hotelarskiej, daje użytkownikom możliwość wirtualnej pracy w różnych rolach. Gra ma na celu podniesienie świadomości o branży wśród młodego pokolenia na całym świecie (została nawet przetłumaczona na 5 języków), a w ostatnim etapie poprzez przycisk „Do It for Real” przenosi użytkownika do strony z ofertami pracy w firmie Marriott. Inną formą w procesie rekrutacji i selekcji pracowników wykorzystującą techniki grywalizacji jest Assessment Center.

Przykładem wykorzystania gier symulacyjnych w edukacji, poza firmami szkoleniowymi, jest Akademia Leona Koźmińskiego. Uczelnia ta stosuje symulacje na wszystkich poziomach studiów, od licencjackich po Executive MBA, głównie te, dotyczące zarządzania przedsiębiorstwem. Akademia korzysta z ponad 140 gier – zarówno komputerowych, jak i planszowych, a jedna z najbardziej skomplikowanych ma aż 40 poziomów.

- Czy grywalizacja znajduje zastosowanie w każdej branży czy tylko w konkretnych sytuacjach?

- Grywalizacja może znaleźć zastosowanie w większości branż i okazać się skuteczną metodą na rekrutację, employer branding czy szkolenia, o ile jest dopasowana do realizowanych projektów i grupy odbiorców, do której chcemy dotrzeć. Musi jednak opierać się na uczciwości i jasno określonych, przejrzystych regułach.

- Jak wpływa ona na postawy pracowników?

- Dzięki określonym mechanizmom grywalizacja przede wszystkim skuteczniej zwiększa zaangażowanie i motywację do działania lub nauki. Pomaga rozwijać pożądane zachowania, przekonując też o ich przydatności. Dzieje się tak, ponieważ gry mają właściwość zmieniania rzeczy zwykłych w przygodę.

- Czy jest ona skuteczniejsza od tradycyjnych metod wykorzystywanych przez branżę HR?

- Wykorzystanie elementów gry w rekrutacji jest postrzegane przez wielu ekspertów jako skuteczne z racji tego, że proces, w którym potencjalni kandydaci muszą wykonać konkretne zadania, umożliwia nie tylko zbadanie samej motywacji przyszłego pracownika do pracy w konkretnej firmie, ale także trafniejszą ocenę konkretnych kompetencji w porównaniu do powierzchownej rozmowy kwalifikacyjnej. Psycholodzy już dawno odkryli, że z reguły cenimy bardziej coś, co zdobyliśmy z ogromnym trudem. Jeśli dodatkowo przy wykonywaniu zadań rekrutacyjnych uczestnicy dobrze się bawią, to ich zaangażowanie w proces rekrutacji jest większe. Coraz częściej tradycyjne CV i rozmowa z kandydatem do pracy, w wielu przypadkach zaczyna już nie wystarczać.

Z kolei grywalizacja w employer branding’u jest efektywniejsza od tradycyjnych metod, ponieważ pozwala na zaangażowanie szerokiego audytorium. Dzięki niej można dotrzeć do większości grup wiekowych i zwiększyć poczucie przynależności wśród grupy docelowej. Co jest także ważne, rozwój social media i technologii mobilnych spowodował, że gry są łatwo dostępne, a ich użytkownicy otrzymują natychmiastową gratyfikację.

Jeśli chodzi o szkolenia to niezależnie od branży, większość trenerów stosuje elementy gier, ponieważ wie, że w ten sposób ludzie uczą się szybciej i bardziej efektywniej. Badania psychologiczne dowodzą, że zapamiętujemy 85–90 proc. tego, co robimy, a tylko 50 proc. tego, co widzimy i słyszymy. Właśnie dlatego zastosowanie mechanizmów znanych z gier do codziennych, rutynowych czynności konsumentów czy też odbiorców, przeżywających dziś tzw. kryzys deficytu uwagi stało się popularnym i atrakcyjnym rozwiązaniem.

MD

Wybrane dla Ciebie

Owinęli wokół palca. Oszuści ukradli ponad milion złotych mężczyźnie
Owinęli wokół palca. Oszuści ukradli ponad milion złotych mężczyźnie
Tryb zimowy w oknach. Wyjaśniamy, jak go ustawić
Tryb zimowy w oknach. Wyjaśniamy, jak go ustawić
Ministra oburzona cenówkami w Biedronce. Mamy komentarz UOKiK
Ministra oburzona cenówkami w Biedronce. Mamy komentarz UOKiK
ZUS przejmuje składki emerytalne. Straciła 350 tys. złotych
ZUS przejmuje składki emerytalne. Straciła 350 tys. złotych
"Złote kolby" w kukurydzy i podpalenie. Dramat rolnika z Kujaw
"Złote kolby" w kukurydzy i podpalenie. Dramat rolnika z Kujaw
Zmiany w Allegro. Pracownicy rozczarowani. Rzecznik wyjaśnia
Zmiany w Allegro. Pracownicy rozczarowani. Rzecznik wyjaśnia
Chciała wynająć mieszkanie. "Właściciele poszaleli". Oto stawki
Chciała wynająć mieszkanie. "Właściciele poszaleli". Oto stawki
Inspektorki ZUS podtruwały koleżankę z pracy? "Jesteśmy wstrząśnięci"
Inspektorki ZUS podtruwały koleżankę z pracy? "Jesteśmy wstrząśnięci"
Upada znana niemiecka firma rybna. Pogrążyła ją bakteria
Upada znana niemiecka firma rybna. Pogrążyła ją bakteria
Te miasta podnoszą opłaty za śmieci. Niektórzy zapłacą 1,8 tys. zł
Te miasta podnoszą opłaty za śmieci. Niektórzy zapłacą 1,8 tys. zł
Sezon grzewczy w Krakowie z problemami. "Mamy natłok zgłoszeń"
Sezon grzewczy w Krakowie z problemami. "Mamy natłok zgłoszeń"
Primark otworzy nowy sklep w Polsce. Szuka pracowników. Jakie zarobki?
Primark otworzy nowy sklep w Polsce. Szuka pracowników. Jakie zarobki?