H&M
H&M (czyli Hennes & Mauritz) to jedna z największych firm odzieżowych na świecie, pochodząca ze Szwecji.
Historia
Firma Hennes & Mauritz została założona w 1947 roku w Szwecji przez Erlina Perssona. Pierwszy sklep nazywał się Hennes (co po szwedzku oznacza „jej”) i oferował ubrania dla kobiet.
W latach 60. firma rozpoczęła ekspansję – otwarto pierwszy sklep w Norwegii. W tym samym czasie Persson wykupił firmę Mauritz Widforss, produkującą odzież myśliwską, a tym samym poszerzył asortyment o męskie kolekcje. Firma zmieniła nazwę na H&M. W 1976 roku otwarto pierwszy sklep poza Skandynawią – w Londynie, natomiast pierwszy sklep w USA powstał w 2000 roku na Fifth Avenue w Nowym Jorku. W Polsce sklepy firmy H&M pojawiły się dopiero w 2003 roku. H&M została uznana przez Forbes za 36. najbardziej wartościową markę na świecie i 506. największą firmę na świecie.
W 2017 roku firma zapowiedziała współpracę z marką Google, która będzie śledziła aktywność swoich użytkowniczek, by zaproponować następnie spersonalizowane kolekcje, dopasowane do stylu życia kobiety.
Właściciel
Firma prowadzona jest przez rodzinę Erlinga Perssona i należy do niej 33% udziałów. Obecnym CEO firmy H&M jest Karl-Johan Persson, wnuk twórcy firmy. Jego poprzednikiem był jego ojciec, Stefan Persson.
Działalność
H&M oferuje odzież dla kobiet, mężczyzn i dzieci. W sklepach można kupić także modne dodatki dopasowane do kolekcji, np. paski, szale i torebki. Firma oferuje kreacje m.in. Roberta Cavalliego i Matthew Williamsona. Prowadziła także projekty, w których gwiazdy showbiznesu projektowały swoje własne stylizacje, np. Madonna, Kylie Minouge i Beyoncé. H&M współpracuje też ze znanymi domami mody, np. Versace i Lanvin. W tej chwili firma Hennes & Mauritz AB oprócz marki H&M oferuje także:
- COS – marka założona w 2007 roku oferuje styl minimalistyczny, klasyczny i ponadczasowy, który można nosić niezależnie od trendów;
- Weekday – założona w 2002 roku, ale należy do H&M dopiero od 2008 roku. Prezentuje nowoczesne i odważne miejskie trendy, jest skierowana do ludzi młodych i świadomych swojego stylu;
- Cheap Monday – powstała w 2004 roku, a należy do H&M od 2008. Skierowana do młodych, kreatywnych ludzi. Marka wykorzystuje motywy muzyczne i popkulturowe;
- Monki – utworzona w 2006 roku, część H&M od 2008 roku. Marka skierowana do młodych kobiet, a kolekcje są inspirowane azjatycką modą uliczną;
- & Other Stories – powstała w 2013 roku, początkowo miała być marką kosmetyczną grupy H&M, obecnie oferuje damską odzież i dodatki projektowane z dbałością o szczegóły. Umożliwiają stworzeni własnej, indywidualnej stylizacji;
- ARKET – najnowsza marka założona w 2017 roku. Jej misją jest rozprowadzanie dobrych jakościowo i trwałych produktów.
Liczba placówek
H&M ma obecnie 3,5 tysiąca sklepów na całym świecie. Oddziały znajdują się w 55 krajach, w tym:
- COS – 209 sklepy,
- Cheap Monday – 2000 agentów i 3 outlety, 35 sklepów,
- Weekday – 29 sklepów,
- & Other Stories – 55 sklepów.
- Monki – 115 sklepów,
- ARKET – 1 sklep.
Wartość
Wartość H&M w 2017 roku została oszacowana na 39,9 miliarda dolarów. Zatrudnia ponad 100 tysięcy pracowników na całym świecie.
Komentarze