Hurtownia Farutex bliżej południowoafrykańskiego inwestora
Z początkiem sierpnia bieżącego roku dotychczasowi główni udziałowcy Faruteksu, JP Morgan Partners oraz Bancroft Private Equity, zawarli porozumienie z grupą Bidvest.
JP Morgan Partners oraz Bancroft Private Equity sprzedają udziały w Faruteksie oraz w siostrzanej firmie Nowaco, działającej w Czechach i na Słowacji. Porozumienie, którego łączna wartość wynosi 250 mln euro, stanowi jedną z największych inwestycji ostatnich miesięcy w Europie Środkowej.
Porozumienie musi być zatwierdzone przez instytucje antymonopolowe Unii Europejskiej, co nastąpi prawdopodobnie w ciągu kilku tygodni. Sfinalizowanie transakcji nabycia udziałów spodziewane jest przed końcem trzeciego kwartału 2009 r. Transakcja ta wraz z jej następstwami, stanowić bardzo istotny element zmian na rynku zaopatrzenia gastronomii w Polsce w najbliższych latach.
Bidvest to notowana na giełdzie papierów wartościowych w Johannesburgu międzynarodowa grupa zajmująca się handlem, usługami i dystrybucją. Na świecie Bidvest zatrudnia ponad 100 tys. osób, a jego obroty w 2008 roku sięgnęły 11 mld dolarów.
Farutex powstał w Szczecinie w 1991 roku jako lokalna hurtownia spożywcza specjalizująca się początkowo w handlu lodami, później mrożonkami. W 1997 serwis gastronomiczny Farutex posiadał już trzy oddziały zaopatrujące kluczowych klientów gastronomicznych z zachodniej Polski. Przełomem w rozwoju firmy było znalezienie w 2002 roku większościowych duńskich inwestorów, którzy po przejęciu 82 proc. udziałów w Farutex i dekapitalizowaniu firmy umożliwili jej dalszą ekspansję. W tym samym roku powstały cztery kolejne centra dystrybucyjne: w Warszawie, Poznaniu, Gdańsku i Będzinie.
Obecnie serwis gastronomiczny Faruteksu posiada 10 oddziałów zatrudniających łącznie prawie 470 osób. Flota dystrybucyjna firmy składa się ze 124 specjalistycznych pojazdów dostawczych o rożnej ładowności, a łączny miesięczny tonaż przewożonych towarów wynosi około 3 tys. ton. Z usług Farutex korzysta prawie 6,7 tys. punktów gastronomicznych, wśród których znajdują się między innymi: Ikea Retail (część gastronomiczna), sieci paliwowe Orlen i Statoil, sieci hotelowe: Accor i Qubus, restauracje Sphinx, sieci pizzerii Dominium Pizza i DaGrasso, Polska Żegluga Bałtycka oraz wielu innych nie mniej znaczących odbiorców, połączonych w sieci krajowe lub regionalne oraz indywidualne punkty gastronomiczne i hotelowe w większości miast Polski. Wartość całego rynku gastronomii w Polsce za rok 2008 wyniosła około 24 mld złotych.
Handel-Net