Dionysius Lardner - kolej wysokich prędkości
- Podróżowanie koleją wysokich prędkości jest niemożliwe. Pasażerowie nie mogliby oddychać i zmarliby z powodu asfiksji - Dionysius Lardner
Ten irlandzki pisarz naukowy w pierwszej połowie XIX wieku uznał, że podróżowanie koleją wysokich prędkości jest niemożliwe. Tymczasem już w 1903 roku pociąg wyposażony w silnik elektryczny Siemens-Halske osiągnął prędkość ponad 206 km/h. W 1933 roku pociągi na trasie Berlin - Hamburg poruszały się z prędkością 160 km/h.
Lata 50. XX wieku przyniosły znaczący rozwój kolei wysokich prędkości (HSR). We Francji pociągi pokonały prędkość 300 km/h. Dzisiaj kolej wysokiej prędkości jest obecna w wielu krajach świata - Francji (TGV), Japonii (Shinkansen) czy Chinach (CRH). Rekord prędkości należy do francuskiego TGV, który w 2007 roku osiągnął prędkość 574,8 km/h. Pasażerowie wciąż nie umierają z braku tlenu.