Ile płacą w hotelarstwie?

Zarobki w branży hotelarskiej w Polsce są bardzo zróżnicowane. Wahają się od 1,5 tys. zł do ponad 10 tys. zł miesięcznie – wynika z raportu magazynu „Twój Hotelarz”. Wszystko zależy od stanowiska i doświadczenia zawodowego

Ile płacą w hotelarstwie?
Źródło zdjęć: © thinkstock

Dane pochodzą z drugiego już raportu dotyczącego wynagrodzeń, opartego na ankietach wśród pracowników hoteli różnego szczebla. W pierwszej chwili, patrząc na zarobki przedstawicieli branży ReCaHo (szeroko pojęte usługi hotelarskie i gastronomiczne), można dojść do wniosku, że są one rzeczywiście jednymi z najniższych na rynku. Wynika to jednak ze specyfiki całego sektora. Duży wpływ mają tu wynagrodzenia osób, które pracują w gastronomii. Szczególnie jeśli jest to jedynie zatrudnienie sezonowe i to w dodatku na najniższych stanowiskach.

W hotelarstwie można bowiem zarabiać całkiem dobrze – już po kilku latach pracy są szanse na atrakcyjnie płatną posadę. Warunkiem jest odpowiednie doświadczenie i profesjonalizm.

Nie najgorsze płace

Jak w każdej branży, wysokość zarobków zależy od zajmowanego stanowiska i miejsca pracy. W hotelarstwie najniższe płace, nie przekraczające 2 tys. zł na rękę, dotyczą recepcjonistów (średnio 1,5–1,9 tys. zł) i pokojówek (1,2–1,5 tys. zł) . Kwoty niewielkie, zwłaszcza patrząc na to, że praca jest mało przyjemna i często obejmuje godziny nocne.

Autorzy raportu podkreślają jednak, że najgorzej płatne stanowiska często obsadzane są młodymi, niedoświadczonymi osobami, które stawiają pierwsze kroki w hotelarstwie. Dla wielu jest to też droga do dorobienia pieniędzy podczas studiów, a nie sposób na robienie kariery. Do podstawowej pensji trzeba też doliczać premie czy płatne nadgodziny. Niektórzy potrafią więc osiągnąć nawet 2,5 tys. zł netto.

Ważne, że praca na najniższych stanowiskach nie jest zajęciem w stylu „dead-end job”, czyli bez dalszych perspektyw. Przed tymi, którzy wykażą się umiejętnościami, dość szybko otwierają się szanse na awans zawodowy. Dobry pracownik może po pewnym czasie objąć funkcję kierownika zmiany, służby pięter czy recepcji.

Nowa posada równa się lepszym zarobkom, w średniej wysokości 2,5–3,5 tys. zł. Do podstawy dochodzą jeszcze premie od obrotu wypłacane w ujęciu rocznym lub kwartalnym. Kierownik zmiany lub recepcji może więc inkasować miesięcznie nawet ponad 4 tys. zł netto. Sporo powyżej średniej krajowej, która w maju wyniosła ok. 3,7 tys. zł brutto, czyli „na rękę” ok. 2,8 tys. zł.

Kolejnym krokiem jest wspięcie się już na stanowiska kierownicze. Karierę można rozwijać w sprzedaży usług hotelowych, marketingu czy zarządzaniu hotelem. Obecnie w branży można spotkać coraz więcej młodych, trzydziestokilkuletnich dyrektorów, widać więc, że droga na szczyt hotelowej hierarchii nie musi być długa.

Zarobki na najwyższym szczeblu zależą od rodzaju hotelu. W tych lepszych mogą sięgać 8–12 tys. zł, a w nieco gorszych 5–7 tys. zł. Jednym słowem kwoty, które pozwalają na spokojne życie nawet w momencie, gdy posiada się rodzinę czy kredyty. Do tego przywileje w postaci pakietów socjalnych, służbowego samochodu czy niemałych premii rocznych. Wysoka płaca wiąże się jednak z wysokimi oczekiwaniami.

W porównaniu z pierwszym raportem z 2009 roku można odnotować wzrost płac na najniższych stanowiskach. Jeszcze 4 lata temu płace recepcjonistów nie wynosiły średnio 1,2–1,5 tys. zł netto plus premie. Z kolei pokojówki zarabiały często poniżej 1,5 tys. zł brutto. Na wyższym szczeblu zmiany nie są tak odczuwalne. Kierownicy zmiany czy recepcji w 2009 roku zarabiali podobnie jak teraz, czyli średnio w granicach 3 tys. zł na rękę.

Lepszy standard, lepsza płaca

Różnice w zarobkach powiązane są przede wszystkim z kategoriami hoteli. Autorzy raportu podają jako przykłady 3-gwiazdowy hotel, 4-gwiazdowy obiekt wypoczynkowy i średniej klasy hotel miejski. Wynagrodzenie pracownika recepcji może się w nich różnić o ok. 500 zł. Najwyższe dysproporcje można spotkać w Warszawie i Krakowie, gdzie mogą one sięgać nawet 1 tys. zł w zależności od działu.

Nie ma także dużych dysproporcji, jeśli weźmie się pod uwagę hotele sieciowe i niesieciowe. Choć przeważnie to w tych pierwszych można uzyskać lepsze warunki. Zdarzają się też jednak prywatni właściciele oferujący wyższe wynagrodzenie, aby w ten sposób pracownikowi opłacało się podjąć ryzyko związane z odejściem z „sieciówki”. W przypadku hoteli sieciowych osobną grupę stanowią obcokrajowcy skierowani do innego kraju w celu kierowania placówką. Ich pensja jest bowiem kilkukrotnie wyższa.

Dobry pracownik znajdzie pracę

Pracownicy najniższego stopnia narzekają na niskie zarobki, natomiast właściciele hoteli na niskie kwalifikacje osób zgłaszających się do pracy. Co prawda pracownicy hotelowi nie znaleźli się w pierwszej „10” badania „Niedobór talentów 2013” Manpower dotyczących zawodów, w których najtrudniej rekrutować personel, byli tam jednak chociażby managerowie, którzy także są potrzebni w hotelarstwie. Nawet zaproponowanie świetnych warunków (pensja dyrektorska 10 tys. zł + premie + bonusy) nie stanowi gwarancji przyciągnięcia dobrych kandydatów.

Wszystko przez dużą konkurencję na rynku. W ostatnich latach w Polsce przybywa 100–150 hoteli w ciągu roku, przez co walka o pracownika stała się dużo bardziej zażarta. Dochodzi do tego archaiczny system szkolenia w szkołach hotelarskich i gastronomicznych. Młodzi ludzie często nie są przygotowani do pracy w nowoczesnych obiektach.

Sytuacja w tym względzie powinna się jednak poprawiać. Coraz więcej osób kończy specjalistyczne studia w zakresie np. zarządzania w hotelarstwie. Pojawiają się także młodzi ludzie, z doświadczeniem w pracy za granicą, którzy wiedzą, czego wymagają pracodawcy i klienci. Obsługa hotelu jest bowiem jedną z jego najważniejszych wizytówek.

Lepiej za granicą

Choć wynagrodzenie w hotelarstwie w Polsce jest całkiem przyzwoite, szczególnie na wyższych szczeblach, to nie możemy się jeszcze równać z zachodnią Europą. W Wielkiej Brytanii zawód recepcjonisty czy portiera hotelowego znalazł się w 2012 roku na liście najgorzej opłacanych. Brytyjski urząd statystyczny (Office for National Statistics) poinformował, że w średniej klasy hotelu mogli oni liczyć rocznie na 14 515 funtów (73 tys. zł). W przybliżeniu daje to ok. 6 tys. zł na miesiąc, podobnie jak w przypadku sprzedawców detalicznych czy pielęgniarek. Jest to dwa razy więcej niż to, co w Polsce otrzymują kierownicy całej recepcji. Dużo lepiej zarabiają osoby na wyższych stanowiskach. Według serisu prospects.ac.uk. zajmującego się tematyką rozwoju kariery, manager może liczyć na pensję w wysokości nawet 40 tys. funtów rocznie. Miesięcznie na jego konto wpływa ok. 23,5 tys. zł. Jego zastępcy zaś otrzymują pensję w wysokości 21– 40 tys. funtów w zależności od standardu hotelu. Przy założeniu średniej 30 tys. funtów
rocznie daje to niecałe 17 tys. zł miesięcznie w portfelu. Zarobki wśród kadry zarządzającej najwyższego szczebla tzw. „senior management” w Wielkiej Brytanii mogą być jeszcze wyższe i zależą od standardu hotelu, jego lokalizacji czy doświadczenia zawodowego pracownika.

Krzysztof Kołaski,JK,WP.PL

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (101)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.