Trwa ładowanie...
17-12-2014 13:22

Inicjatywa obywateli znów trafi na śmietnik?

Kolejny raz Stowarzyszenie i Fundacja Rzecznik Praw Rodziców złożyło w środę Sejmie obywatelski projekt ustawy, którego główny postulat brzmi: to rodzice powinni decydować czy do szkoły wysłać 6- czy 7-latka.

Inicjatywa obywateli znów trafi na śmietnik?Źródło: Rzeczpospolita, fot: Rzeczpospolita
d1tfi5f
d1tfi5f

Pomijając oczywistość tego postulatu - zwłaszcza przy nieprzygotowanych szkołach i całego systemu edukacji (vide: długie przerwy świąteczne) - warto pochylić się nad tą inicjatywą z perspektywy obywatelskiej aktywności. Projekt podpisało 300 tys. Polaków. Życzmy sobie, by kolejny raz nie okazało się, że posłowie - reprezentanci narodu - poślą go na śmietnik.

Przypomnijmy, że ostatni raz stało się tak 8 listopada 2013 r. Posłowie odrzucili w pierwszym czytaniu podpisany przez 1 mln osób wniosek o referendum w sprawie 6-latków w szkołach. Zachwali się zresztą konsekwentnie. Od 1999 r., odkąd formalnie można składać w Sejmie obywatelskie projekty ustaw, z 34 tego rodzaju inicjatyw udało się uchwalić osiem. Co gorsza, aż 4 z nich zostały odrzucone przez posłów już w I czytaniu. Innymi słowy: parlamentarzyści nie pochylili się merytorycznie nad inicjatywą obywateli, wspartą co najmniej 100 tys. podpisów.

Jedną z polskich bolączek jest brak zaufania obywateli do państwa oraz ich mała aktywność społeczna. Polacy, doświadczeni przez zabory i sowiecką okupację w czasach PRL, traktują często publiczne instytucje jako ciało obce. Nie są też specjalnie skorzy do aktywności. Zamykamy się w świecie najbliższej rodziny, a działania publiczne, choćby najprostsza sprawa jak udział w wyborach czy uczestnictwo w sesji własnej rady miasta czy gminy, to dla nas zbędny ciężar.

Posłowie nie mogą utwierdzać nas w przekonaniu, że nie warto przejawiać obywatelskiej aktywności. Dlatego nie powinni kolejny raz nawet nie pochylić się nad tym czego domagają się obywatele. Ich chlebodawcy.

d1tfi5f
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1tfi5f