Internet z telewizora

Na całym świecie jest już używanych 307 mln telewizorów z dostępem do Internetu. Według ekspertów w ciągu pięciu lat ma ich być dwa razy więcej - podaje "Rzeczpospolita".

Internet z telewizora
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

21.10.2013 | aktual.: 21.10.2013 12:58

Firma Research and Markets przebadała 40 rynków na świecie i przewiduje, że już w 10 proc. wszystkich domów są odbiorniki z dostępem do sieci. Do końca roku ma zostać osiągnięty pułap 12,4 proc., a w 2018 r. ma ich być 759 mln - 20 proc. wszystkich telewizorów.

Telewizory, które pozwalają nie tylko oglądać klasyczne programy tv, ale także materiały z sieci, stają się coraz popularniejsze poza USA. Wprawdzie Stany Zjednoczone na koniec tego roku wciąż będą stanowiły jedną trzecią tego rynku, jednak według analityków Research and Markets do 2018 r. ich udział spadnie do 23,5 proc. W tym samym czasie Chiny zwiększą swój udział z 6,6 proc., na koniec tego roku, do 16,4 proc.

Nie ma dokładnych badań na temat udziału telewizorów podłączonych do Internetu w Polsce. Jedyne szacunki przeprowadzała firma Samsung Electronics, która mocno stawia na rozwój tych urządzeń. Według niej w marcu tego roku takich urządzeń u nas było około 2 mln.

- Teraz na pewno jest to już wyższa liczba, choć dokładnych danych nie posiadam. Szacujemy, że z 2,2 mln telewizorów, jakie rocznie sprzedają się w Polsce, ok. 40 proc. stanowią smart TV - powiedział dla "Rzeczpospolitej" Michał Wojciechowski z Samsung Electronics.

Dyrektor Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i IT, Michał Kanownik, przyznaje, że sprzedaż tego rodzaju odbiorników w Polsce nabiera rozpędu. Rynek ten rozwija się szybciej niż zakładano i prawdopodobnie będzie szybko rósł. Zwłaszcza że rośnie liczba aplikacji, za pośrednictwem których można oglądać materiały z sieci.

Część nadawców, jak np. TVP i Eska TV, wprowadza serwisy hybrydowe - dodatkowe treści, które pojawiają się po naciśnięciu czerwonego przycisku na pilocie. W USA, gdzie działają takie serwisy jak Hulu czy Netfix, oglądanie filmów, seriali i programów telewizyjnych w ramach usługi niepowiązanej z tradycyjną telewizją jest już normą.

Według danych z badań GfK Polonia, zamówionych przez brokera reklamowego Atmedia, świadomie tradycyjnej telewizji nie ogląda już ok. 3 proc. osób między 15. a 75. rokiem życia. Temu trendowi sprzyja rozwój internetowej platformy wideo. W ten sposób, bez konieczności wiązania się wielomiesięczną umową z operatorem, już 28 proc. Polaków ogląda filmy, seriale i relacje sportowe.
Problemem tego segmentu rynku telewizorów jest to, że urządzenia są wykorzystywane przez widzów jako tradycyjne telewizory, bez korzystania z dodatkowych opcji. Według firmy Informa Telecoms & Media w 2017 r. ponad połowa z 800 mln smart TV będzie wykorzystywana tylko w podstawowej opcji.

internetsmart tvtelewizor
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (120)