Inwestycje na kolei. Za trzy lata z Krakowa do Katowic dojedziemy w nieco ponad godzinę

Budowa odcinka linii kolejowej E30 Katowice-Kraków przebiega w większości zgodnie z harmonogramem. Wyjątkiem jest odcinek między Trzebinią i Krzeszowicami, na którym nie ma jeszcze wyłonionego wykonawcy. Cała inwestycja, warta 2 mld zł, powinna zostać oddana do użytku w 2020 r. - mówi minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

Obraz
Źródło zdjęć: © East News | JAN GRACZYNSKI/East News
Tomasz Sąsiada

Jak zapowiedział Adamczyk, po zakończeniu przebudowy podróż koleją między Katowicami i Krakowem potrwa godzinę i 5 minut. Linia będzie miała też znaczenie dla ruchu aglomeracyjnego, np. przejazd między Krzeszowicami i Krakowem zabierze 26 minut. - To powinno spowodować, że część pasażerów, którzy dzisiaj korzystają z dróg, powinna zacząć przemieszczać się koleją - ocenił.

Jak wyjaśnił prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel, inwestycja podzielona została na cztery odcinki, a piąty przetarg dotyczył systemu sterowania ruchem kolejowym.

Jedyny odcinek, który nie ma jeszcze wyłonionego wykonawcy, przebiega od Trzebini do Krzeszowic. Obecnie trwa sądowa procedura odwoławcza do pierwszego etapu przetargu ogłoszonego w 2015 r. Według prezesa PKP PLK umowa z wybranym wykonawcą dla tego odcinka powinna zostać podpisana jeszcze w tym roku, w scenariuszu optymistycznym na przełomie września i października.

- Jeżeli podpiszemy umowę w tym roku, to czas realizacji wynosi trzy lata, czyli w dalszym ciągu będzie realny termin wykonania całej inwestycji - ocenił Merchel.

Zakładająca wykorzystanie środków unijnych na lata 2007-2013 modernizacja trasy Katowice - Kraków (w tytułach projektów podawany jest odcinek Zabrze - Kraków) rozpoczęła się w 2011 r. i miała się zakończyć w czerwcu 2014 r. Pierwotnie podzielono ją na odcinki: Kraków - Krzeszowice, Krzeszowice - Trzebinia oraz Trzebinia - Sosnowiec Jęzor. Na wszystkich powstały problemy.

W 2014 r., gdy wiadomo było, że nie uda się zrealizować robót przy wykorzystaniu poprzednich środków unijnych, PKP PLK zaktualizowały harmonogram i scenariusz prac, a fundusze zotały przeniesione na inne zadania. Zasadniczą część modernizacji linii Kraków - Katowice przewidziano do realizacji w perspektywie finansowej 2014-2020.

Z wykorzystaniem tzw. etapowania projektów na odcinkach Sosnowiec Jęzor - Trzebinia i Trzebinia - Krzeszowice zawarte zostały porozumienia z wykonawcami, ograniczające umowy do opracowania dokumentacji projektowej wraz z niezbędnymi decyzjami administracyjnymi i realizacją robót na odcinku Sosnowiec Jęzor - Jaworzno Szczakowa. Prace między Sosnowcem Jęzorem a Jaworznem Szczakową zakończyły się w czerwcu 2016 r. Przebudowano tam ok. 12,3 km trasy.

W styczniu 2016 r., po dwustopniowym przetargu, podpisano wartą 352 mln zł brutto umowę z nowym wykonawcą odcinka Krzeszowice - Kraków Mydlniki (15,7 km). Zostało nim konsorcjum: Vias y Construcciones, Dragados i Electren.

W połowie listopada ub.r. PKP PLK podpisały z Torpolem wartą 304,3 mln zł brutto umowę na modernizację odcinka Kraków Mydlniki - Kraków Główny Towarowy (1,8 km) wraz ze stacją Kraków Mydlniki (3 km).

Na odcinek Jaworzno Szczakowa - Trzebinia pod koniec grudnia ub. roku podpisano wartą 365 mln zł umowę z konsorcjum firm: Trakcja PRKiI oraz Comsa, PKP Energetyka, PORR Polska Construction i PORR Bau GmbH.

Dokończenie modernizacji linii Katowice-Kraków przewiduje przyjęty 23 listopada 2016 r. przez rząd zaktualizowany Krajowy Program Kolejowy do 2023 r. (KPK). Finansowanie tych prac przewiduje obecnie wsparcie unijnego instrumentu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility - CEF).

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Jedna decyzja i emerytura będzie wyższa. ZUS potwierdza
Jedna decyzja i emerytura będzie wyższa. ZUS potwierdza
Ceny prądu zamrożone do końca roku. A co potem? Padła ważna deklaracja
Ceny prądu zamrożone do końca roku. A co potem? Padła ważna deklaracja
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Zapłacił za węgiel. Sklep nagle zniknął. Policja ostrzega
Zapłacił za węgiel. Sklep nagle zniknął. Policja ostrzega
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje