Trwa ładowanie...
modernizacja kolei

Inwestycje na kolei. Za trzy lata z Krakowa do Katowic dojedziemy w nieco ponad godzinę

Budowa odcinka linii kolejowej E30 Katowice-Kraków przebiega w większości zgodnie z harmonogramem. Wyjątkiem jest odcinek między Trzebinią i Krzeszowicami, na którym nie ma jeszcze wyłonionego wykonawcy. Cała inwestycja, warta 2 mld zł, powinna zostać oddana do użytku w 2020 r. - mówi minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

Share
Inwestycje na kolei. Za trzy lata z Krakowa do Katowic dojedziemy w nieco ponad godzinę
Źródło: East News, Fot: JAN GRACZYNSKI/East News
dn4so4w

Jak zapowiedział Adamczyk, po zakończeniu przebudowy podróż koleją między Katowicami i Krakowem potrwa godzinę i 5 minut. Linia będzie miała też znaczenie dla ruchu aglomeracyjnego, np. przejazd między Krzeszowicami i Krakowem zabierze 26 minut. - To powinno spowodować, że część pasażerów, którzy dzisiaj korzystają z dróg, powinna zacząć przemieszczać się koleją - ocenił.

Jak wyjaśnił prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel, inwestycja podzielona została na cztery odcinki, a piąty przetarg dotyczył systemu sterowania ruchem kolejowym.

dn4so4w

Jedyny odcinek, który nie ma jeszcze wyłonionego wykonawcy, przebiega od Trzebini do Krzeszowic. Obecnie trwa sądowa procedura odwoławcza do pierwszego etapu przetargu ogłoszonego w 2015 r. Według prezesa PKP PLK umowa z wybranym wykonawcą dla tego odcinka powinna zostać podpisana jeszcze w tym roku, w scenariuszu optymistycznym na przełomie września i października.

- Jeżeli podpiszemy umowę w tym roku, to czas realizacji wynosi trzy lata, czyli w dalszym ciągu będzie realny termin wykonania całej inwestycji - ocenił Merchel.

Zakładająca wykorzystanie środków unijnych na lata 2007-2013 modernizacja trasy Katowice - Kraków (w tytułach projektów podawany jest odcinek Zabrze - Kraków) rozpoczęła się w 2011 r. i miała się zakończyć w czerwcu 2014 r. Pierwotnie podzielono ją na odcinki: Kraków - Krzeszowice, Krzeszowice - Trzebinia oraz Trzebinia - Sosnowiec Jęzor. Na wszystkich powstały problemy.

W 2014 r., gdy wiadomo było, że nie uda się zrealizować robót przy wykorzystaniu poprzednich środków unijnych, PKP PLK zaktualizowały harmonogram i scenariusz prac, a fundusze zotały przeniesione na inne zadania. Zasadniczą część modernizacji linii Kraków - Katowice przewidziano do realizacji w perspektywie finansowej 2014-2020.

dn4so4w

Z wykorzystaniem tzw. etapowania projektów na odcinkach Sosnowiec Jęzor - Trzebinia i Trzebinia - Krzeszowice zawarte zostały porozumienia z wykonawcami, ograniczające umowy do opracowania dokumentacji projektowej wraz z niezbędnymi decyzjami administracyjnymi i realizacją robót na odcinku Sosnowiec Jęzor - Jaworzno Szczakowa. Prace między Sosnowcem Jęzorem a Jaworznem Szczakową zakończyły się w czerwcu 2016 r. Przebudowano tam ok. 12,3 km trasy.

W styczniu 2016 r., po dwustopniowym przetargu, podpisano wartą 352 mln zł brutto umowę z nowym wykonawcą odcinka Krzeszowice - Kraków Mydlniki (15,7 km). Zostało nim konsorcjum: Vias y Construcciones, Dragados i Electren.

W połowie listopada ub.r. PKP PLK podpisały z Torpolem wartą 304,3 mln zł brutto umowę na modernizację odcinka Kraków Mydlniki - Kraków Główny Towarowy (1,8 km) wraz ze stacją Kraków Mydlniki (3 km).

Na odcinek Jaworzno Szczakowa - Trzebinia pod koniec grudnia ub. roku podpisano wartą 365 mln zł umowę z konsorcjum firm: Trakcja PRKiI oraz Comsa, PKP Energetyka, PORR Polska Construction i PORR Bau GmbH.

Dokończenie modernizacji linii Katowice-Kraków przewiduje przyjęty 23 listopada 2016 r. przez rząd zaktualizowany Krajowy Program Kolejowy do 2023 r. (KPK). Finansowanie tych prac przewiduje obecnie wsparcie unijnego instrumentu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility - CEF).

dn4so4w

Podziel się opinią

Share
dn4so4w
dn4so4w