Ipsos: W styczniu poprawiły się nastroje konsumentów
Na początku tego roku poprawiły się nastroje konsumentów. Bardziej optymistycznie oceniamy zarówno sytuację gospodarczą w Polsce, jak i swoich finansów - wynika z przedstawionej we wtorek informacji Ipsos. Świadczą o tym lepsze oceny klimatu gospodarczego oraz skłonności do zakupów.
26.01.2010 | aktual.: 26.01.2010 15:37
W styczniu br. mierzony przez Ipsos Wskaźnik Optymizmu Konsumentów wzrósł o 5 pkt (do 89,4 pkt) w porównaniu do grudnia 2009 r.
Wśród ankietowanych więcej było jednak pesymistycznie oceniających sytuację niż mówiących o niej optymistycznie - zaznaczono.
Wskaźnik ocen klimatu gospodarczego wzrósł o 5 pkt do 76,5 pkt. Poprawę nastrojów można zaobserwować szczególnie u mieszkańców wielkich miast oraz osób niepracujących: studentów, uczniów i rencistów.
Lepiej wypadła również ocena własnej sytuacji materialnej - skłonność do zakupów wzrosła o 5 pkt do 98 pkt. Głównie dotyczy to zakupów dóbr trwałego użytku. Bardziej optymistycznie oceniają sytuację mieszkańcy średnich i małych miast oraz osoby w wieku 25 do 50 lat, niż mieszkańcy dużych miast.
- Oznacza to, że poprawa ocen konsumentów w niewielkim stopniu jest powiązana z sezonowymi wyprzedażami odzieży i obuwia, które najsilniej są obecne właśnie w wielkich miastach - poinformował Ipsos. W opinii specjalistów, poprawa ocen może mieć bardziej trwały charakter.
Nie zmieniły się natomiast przewidywania Polaków odnośnie tegorocznego bezrobocia. 42 proc. badanych spodziewa się jego wzrostu, a jedynie 10 proc. liczy na spadek.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości od 0 do 200. Badanie zostało przeprowadzone między 8 a 14 stycznia na losowej grupie 1009 Polaków, w wieku powyżej 15 lat.