Irlandczycy przerwali prace na A1 pod Włocławkiem
Po ogłoszeniu upadłości trzech polskich firm budujących autostradę, PBG, Aprivii i Hydrobudowy Polska, przedstawiciele irlandzkiej części konsorcjum zmuszeni są przerwać prace. Część pracowników już wróciła na wyspy - informuje RMF.FM.
Firmy z wysp przerwały prace na odcinku Brzezie-Kowal, gdzie liderami kontraktu były upadłe, polskie spółki. Jak tłumaczy stacji Tomasz Okoński z bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Irlandczycy argumentują, że doszli do etapu, od którego nie mogą sami kontynuować prac.
Irlandzka firma SRB z konsorcjum budującego autostradę A1 w Kujawsko-pomorskiem twierdzi, że przerwa w budowie odcinka Kowal-Brzezie ma potrwać około tygodnia - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Zgodnie z deklaracjami irlandzkich przedstawicieli konsorcjum budującego autostradę, przestój w robotach jest tymczasowy i potrwa około tygodnia. Wynika on - jak podano - z konieczności przeorganizowania wewnętrznego podziału prac po ogłoszeniu upadłości przez polskich członków konsorcjum: Hydrobudowy oraz PBG - poinformowała w piątek GDDKiA.
Dyrekcja zaznaczyła jednocześnie, że nie wpłynęła do niej żadna informacja od wykonawcy o rezygnacji z budowy odcinka Kowal-Brzezie w woj. kujawsko-pomorskim. Podkreśliła jednocześnie, że wystosowała już "wezwanie do naprawy sytuacji".
"Oznacza to, że w przypadku, kiedy wykonawca będzie uchylał się od realizacji umowy, inwestor ma prawo odstąpić od niej. Wówczas GDDKiA przystąpi do wyboru nowego wykonawcy" - podała też Dyrekcja.
Firma SRB Civil Engineering również zapewniła, że wszelkie przestoje są wyłącznie tymczasowe i wynikają z reorganizacji podziału prac. "Zarząd firmy zapewnia równocześnie, że SRB Civil Engineering nie ma intencji zejścia z budowy żadnego z odcinków" - czytamy w oświadczeniu podpisanym przez dyrektora generalnego firmy Toma Costello.
GDDKiA przypomniała jednocześnie, że podobne przeorganizowanie prac miało miejsce np. wewnątrz konsorcjum budującego odcinek C autostrady A2 po ogłoszeniu upadłości przez firmę DSS. Wówczas całość prac przejął jeden z członków konsorcjum - firma Bogl & Krysl, który obecnie samodzielnie prowadzi tę inwestycję.
Na terenie regionu kujawsko-pomorskiego budowane są obecnie trzy odcinki autostrady A1, łączące Toruń z granicą województwa koło miejscowości Kowal.