IS: Kryteria jakościowe, sortowanie w Polsce istotne ws. importowanego węgla
Warszawa, 15.02.2017 (ISBnews) - Do skutecznego i korzystnego dla polskiej gospodarki zablokowania importu węgla niskiej jakości, w szczególności z Rosji, celowe jest zastąpienie w projekcie rozporządzenia w sprawie wymagań dla paliw stałych kryterium grubości ziarna kryteriami kaloryczności i parametrów ekologicznych, a także m.in. zapewnienie sortowania i kontroli po polskiej stronie granicy, wynika z analizy Instytutu Staszica pt. "Jak chronić polskie kopalnie i polską energetykę".
15.02.2017 14:17
"Generalnie nie kontestujemy sensowności i celowości wprowadzenia wymagań. Celem jest, by do Polski wjeżdżał taki węgiel, jak jest potrzebny i tyle, ile jest potrzeba, o parametrach, które są przyjazne środowisku" - powiedział ekspert Instytutu Staszica Dawid Piekarz podczas prezentacji raportu.
Autorzy analizy przedstawili trzy propozycje zmian w regulacji.
"Pierwszy to sortowanie węgla w polskich terminalach. Dzięki temu chronimy 2 000 miejsc pracy we wschodnich rejonach kraju, szczególnie narażonych na bezrobocie. Dodatkowo po polskiej stronie możliwa jest kontrola państwa nad tym procesem" - powiedział ekspert.
Z analizy wynika, że jeśli na polski obszar celny będzie mógł zostać wwieziony jedynie węgiel o określonej grubości, to po białoruskiej lub rosyjskiej stronie granicy będzie odbywać się całość procesu przerobu i sortowania węgla.
Drugi postulat to zastąpienie kryterium grubości ziarna przez kryterium wartości kalorycznej i parametry ekologiczne, jak np. zawartość siarki i ilość popiołu.
"Rozporządzenie zakłada jeden istotny parametr o grubości ziarna - chodzi o to, by nie wjeżdżał węgiel niesortowany. Węgiel niesortowany praktycznie już do Polski nie jest sprowadzany. Jednak jadąc koleją degraduje się i przy takim kryterium zachodzi konieczność jego ponownego sortowania" - wyjaśnił Piekarz.
Trzeci postulat autorów raportu to wprowadzenie szczegółowych regulacji dotyczących przeładunku węgla, dzięki czemu podmiot, który przeładowuje, byłby odpowiedzialny za jakość wprowadzanego do dalszego obrotu paliwa.
Kwestią do rozwiązania jest także problem techniczny związany z pojawianiem się na granicy węgla niespełniającego norm. Brak możliwości zawrócenia wagonów kolejowych może paraliżować ruch i tworzy lukę w systemie obrotu węglem.
Autorzy analizy podkreślają, że polskie regulacje prawne nie są w stanie całkowicie zablokować importu węgla z Rosji ze względu na przynależność Polski i Rosji do Międzynarodowej Organizacji Handlu, a także istniejące umowy międzynarodowe. Możliwa jest jedynie kontrola jakości węgla wwożonego koleją do Polski przez granicę zewnętrzną Unii Europejskiej.
Rozporządzenie nie zmieni więc sytuacji związanej z importem rosyjskiego węgla trafiającego do Polski poprzez inne państwa członkowskie Unii Europejskiej, np. Niemcy czy Litwę. Jego jakość może jedynie badać Inspekcja Handlowa, po dostarczeniu do składów.
Rozporządzenie w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych jest obecnie z konsultacjach międzyresortowych. Jego wprowadzenie będzie także wymagało notyfikacji w Komisji Europejskiej. Zgodnie ze znowelizowaną ustawą o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, powinno zostać wprowadzone nie później niż do końca czerwca 2017 r.
(ISBnews)