Jak rozliczyć firmowe auta
Przedsiębiorcy rozliczający się ryczałtem z emisji spalin do środowiska będą musieli od początku 2009 roku prowadzić znacznie bardziej skomplikowaną ewidencję.
30.12.2008 06:52
Przede wszystkim zwiększyła się liczba rodzajów paliw podanych w tabeli stawek opłat za gazy lub pyły wprowadzane do powietrza z procesów spalania paliw w silnikach spalinowych.
Sześć paliw zamiast trzech
Odrębnie określono stawki dla gazu płynnego i sprężonego gazu ziemnego, przy czym stawki dla tego ostatniego zależą nie tylko od wielkości i rodzaju pojazdu, lecz także od tego, czy silnik był fabryczny czy przystosowany do gazu. Pojawiły się też odrębne stawki dla biodiesla. Od początku 2009 r. przedsiębiorca powinien też dokładnie śledzić, czy i ile bioetanolu zawiera używana w samochodach benzyna. Jeżeli wcale lub do 10 proc, to stosuje się stawkę z tabeli. Jeżeli zaś bioetanolu jest więcej, to dla wyliczenia stawki jednostkowej do rozliczenia konkretnego biopaliwa stosuje się wzór:
stawka jednostkowa (BS) x [1 – 0,072 x (y – 10) : 100]
We wzorze tym:
stawka jednostkowa (BS) oznacza stawkę dla benzyny silnikowej w zł,
y oznacza zawartość biokomponentu w mieszaninie podawaną w proc. masy -patrz przykład.
W rozporządzeniu jest też wzór pozwalający na wyliczenie stawki za biodiesel w zależności od zawartości estrów kwasów tłuszczowych w paliwie.
Pytanie jednak, czy przedsiębiorcy w ogóle będą mogli korzystać z preferencyjnych stawek za ekologiczne paliwo. Stacje benzynowe (przynajmniej wiele z nich) nie podają na fakturach, jaka ilość estrów czy bioetanolu została dodana do oleju albo benzyny.
32 rodzaje pojazdów
Niemal trzykrotnie wzrosła też liczba rodzajów pojazdów uwzględnionych w rozporządzeniu. Za 2008 r. przedsiębiorcy mają do wyboru 12 rodzajów pojazdów i maszyn napędzanych paliwami płynnymi bądź gazem. W 2009 r. będą wybierali aż między 32 rodzajami.
Po raz pierwszy w rozporządzeniu znalazły się motorowery. To ważna wiadomość choćby dla firm gastronomicznych, które często wykorzystują je przy dostawach potraw do klientów. Pozostałe grupy zostały podzielone ze względu nie tylko na rodzaj pojazdu czy maszyny, lecz także jej wiek lub rodzaj dokumentu potwierdzającego spełnienie odpowiednich wymagań ekologicznych. Po raz pierwszy też ryczałtowo będzie się można rozliczyć z paliwa użytego do statków czy barek w żegludze śródlądowej.
Jednak tak szczegółowe podziały zamiast pomóc przedsiębiorcom, mogą utrudnić im prowadzenie ewidencji, na podstawie której będą się rozliczać. Muszą np., znać datę rejestracji aut z których korzystają ich pracownicy kupujący benzynę na firmową fakturę.
Gdy brakuje stawek
Dla przedsiębiorców używających maszyn bądź urządzeń, dla których nie uwzględniono stawki w konkretnym rodzaju paliwa lub stawki dla danej maszyny czy pojazdu, udogodnieniem jest podanie sposobu ustalania należności na zasadach ogólnych. W takiej sytuacji wykorzystuje się tabelę A rozporządzenia, czyli określa się wielkość emisji poszczególnych zanieczyszczeń emitowanych przez silnik pojazdu (dwutlenek siarki, dwutlenek węgla, metan, ołów, podtlenek azotu, pyły i sadza, tlenek węgla, tlenki azotu, węglowodory alifatyczne i ich pochodne, węglowodory pierścieniowe, aromatyczne i ich pochodne) na podstawie własnych ustaleń. Mogą to być pomiary, informacje producenta silnika lub inne dane techniczne lub technologiczne. Następnie mnoży się ilość każdego z zanieczyszczeń przez odpowiednią stawkę jednostkową dla danego zanieczyszczenia, a potem sumuje otrzymane wyniki, uzyskując kwotę całej opłaty.
Zofia Jóźwiak