Jak złożyć PIT przez Internet. Wie to już 10 tysięcy osób
Z usługi elektronicznego rozliczenia PIT-37 przez internet, od 9 do 15kwietnia, skorzystało ponad 10 tysięcy podatników. Co daje e-PIT i jak z niego korzystać - opis krok po kroku.
15.04.2009 | aktual.: 16.03.2010 13:18
Z usługi elektronicznego rozliczenia PIT-37 przez internet, bez konieczności potwierdzania go podpisem elektronicznym, od 9 do 15 kwietnia, skorzystało ponad 10 tysięcy podatników.
Co daje e-PIT i jak z niego korzystać - opis krok po kroku.
Korzyści z takiego rozwiązania są oczywiste. Oszczędność czasu i nerwów. Niewiele osób lubi odwiedzać Urząd Skarbowy, a kolejki na poczcie potrafią pokrzyżować wszelkie plany. Tym razem administracja państwowa się spisała. Prezydent podpisał ustawę, a Ministerstwo Finansów szybko dostosowało system e-deklaracje do nowych przepisów.
Niestety na razie udogodnienia dotyczą jedynie podatników rozliczających się ze skarbówką na podstawie deklaracji PIT-37 z ulgowymi załącznikami PIT/O, PIT/D i PIT-2K. Pozostali, muszą na taką możliwość jeszcze poczekać. Osoby rozliczające się ze współmałżonkiem przynajmniej raz odwiedzą urząd, by złożyć formularz UPL-1. Giełdowi gracze muszą pamiętać o złożeniu deklaracji PIT-38.
Gdzie ta zmiana?
Każdy podatnik już od początku 2008 roku miał teoretycznie możliwość przesłania zeznania drogą elektroniczną. Jednak dotąd niezbędny do tego był kwalifikowany podpis elektroniczny. Taki podpis dostępny jest dla każdego obywatela. Niestety trzeba za niego zapłacić - ok. 400 zł. Nowością jest oferowany przez jednego z operatorów podpis elektroniczny wraz z abonamentem w taryfie biznesowej. Jego koszt to jedynie 10 zł miesięcznie.
Według przepisów, osoby prowadzące działalność gospodarczą i tak, w ciągu kilku miesięcy muszą zaopatrzyć się w podpis elektroniczny, by rozliczać się z ZUS. Wtedy i dla nich rozliczenia z fiskusem przez internet będą dostępne.
Tymczasem trzeba się cieszyć z tego, co jest od dzisiaj dostępne dla większości Polaków.
Prześledźmy krok po kroku, jak skorzystać z nowych możliwości.
Krok 1: odpowiednie przygotowanie
Do korzystania z rozliczenia online trzeba się odpowiednio przygotować. Warto wcześniej odnaleźć deklarację za 2007 rok. Dane z niej będą potrzebne do weryfikacji wysyłanego zeznania. Wypełniając PIT w pracy, należy zwrócić uwagę, czy przy instalowaniu nowych programów nie jest potrzebna zgoda administratora. Do wypełnienia zeznania niezbędne jest bowiem zainstalowanie specjalnej aplikacji. Program działa na komputerach z systemem Windows (2000, XP lub Vista) i z popularnymi przeglądarkami internetowymi: FireFox i Internet Explorer
Krok 2: niezbędne oprogramowanie
Deklaracja dostępna jest na specjalnej stronie stworzonej przez Ministerstwo Finansów www.e-deklaracje.mf.gov.pl)
. Na witrynie można się zapoznać z dokładną instrukcją wypełniania formularzy.
Do poprawnego działania programu niezbędny jest program Adobe Reader w wersji 8.0 lub wyższej. Program jest darmowy. Można go ściągnąć ze strony producenta: http://www.adobe.com/pl.
Następnie należy pobrać i zainstalować dostępną na stronie MF wtyczkę. Ostatnim krokiem przygotowawczym jest pobranie interaktywnego formularza PIT-37 (możliwe jest również otwarcie formularza bezpośrednio na stronie).
Krok 3: wypełnianie formularzy
Elektroniczna deklaracja wygląda tak samo jak jej papierowa wersja. Trzeba wypełnić wszystkie obowiązkowe pola. Jeśli nie zostaną wypełnione, nie będzie możliwości wysłania dokumentu z formularza. Dostępnych jest kilka ułatwień, np. nazwę urzędu skarbowego można wybrać z dostępnej listy.
Dla ułatwienia wypełniania formularza po ustawieniu kursora myszki na odpowiednim polu zostaje wyświetlona podpowiedź - krótki opis oraz sposób wypełniania. Obowiązkowe pola można podświetlić.
W przypadku wykrycia błędów w deklaracji użytkownik zostaje o tym powiadomiony odpowiednim komunikatem. Jeśli błąd zostanie popełniony w wyliczeniach, dane zostaną automatycznie poprawione.
Krok 4: zamiast podpisu
Po wypełnieniu zeznania trzeba go podpisać. Zamiast ręcznego lub elektronicznego podpisu do potwierdzenia tożsamości wykorzystywane są dane osobowe. Po wciśnięciu przycisku "Wybierz rodzaj podpisu" wyświetli się pytanie, czy wysłać zeznanie bez użycia podpisu kwalifikowanego. Po kliknięciu ikony "Tak" dane osobowe z początku zeznania zostaną skopiowane na jego koniec. Następnie trzeba wpisać kwotę przychodu z zeznania za 2007 rok. Teraz wystarczy wcisnąć przycisk "Sprawdź poprawność". Jeśli pojawi się komunikat o błędzie, trzeba poprawić dane. Jeśli wszystko jest w porządku, można wybrać przycisk "Wyślij PIT-37".
Krok 5: potrzebne potwierdzenie
Po wypełnieniu i podpisaniu deklaracji uruchomiony zostaje kreator wysyłania formularza. Po przesłaniu dokumentu do systemu, wyświetli się komunikat techniczny "Dokument wstępnie przetworzony". System wygeneruje specjalny skomplikowany numer referencyjny.
Ostatnim krokiem jest pobranie, na podstawie numeru referencyjnego, Urzędowego Potwierdzenia Odbioru (UPO). Warto je wydrukować, gdyż jest to jedyny dowód złożenia zeznania na czas. Wypełniania deklaracji lepiej nie zostawiać na ostatnią chwilę. Potwierdzenie może dotrzeć do podatnika nawet po 24 godzinach...
Z możliwości przesłania PIT-37 przez internet bez kwalifikowanego e-podpisu w pierwszym dniu od wprowadzenia takich rozliczeń skorzystały 333 osoby - poinformował GP Szymon Milczanowski z Ministerstwa Finansów.
*Więcej na ten temat w artykule "Pierwsze e-PIT-37 wysłane przez internet trafiły do fiskusa". *
Jan Kaliński
Wirtualna Polska