Trwa ładowanie...
13-11-2006 13:03

Jak zostać wilkiem morskim?

Zawód marynarza jest jedną z trudniejszych profesji, a stan żeglugi w Polsce nie może poszczycić się najwyższym poziomem. Dlatego ogromna część marynarzy poszukuje kontraktów za granicą, gdzie miejsc pracy jest więcej, a zarobki znacząco wyższe niż w kraju.

Jak zostać wilkiem morskim?
d3f7jo7
d3f7jo7

Zawód marynarza jest jedną z trudniejszych profesji, a stan żeglugi w Polsce nie może poszczycić się najwyższym poziomem. Dlatego ogromna część marynarzy poszukuje kontraktów za granicą, gdzie miejsc pracy jest więcej, a zarobki znacząco wyższe niż w kraju.

Marynarze to jedna z najliczniejszych grup zarabiających za granicą. Mimo ekstremalnych warunków, co roku znakomita liczba młodych ludzi decyduje się na pracę na wodzie. Rozłąka z rodziną, ciężka praca i nierzadko twarda rzeczywistość niewielu z nich przeraża. Według szacunków, po morzach i oceanach świata pływa około 35 tys. polskich marynarzy, a możliwe, że liczba ta przekracza nawet 70 tys.

Pensje dla osób pływających pod obcymi banderami są znacząco wyższe niż w Polsce. Dla porównania, marynarz u nas zarabia ok. 1500 zł, zaś zarobki za granicą wahają się od 10 tys. dolarów (kapitan) do 1400 dolarów (marynarz) miesięcznie.

W Polsce istnieje ponad 100 Agencji Crewingowych, z których ogromna większość ma swoje siedziby na Pomorzu. Jeśli chodzi o formalne brzmienie umowy – powinna ona zawierać takie informacje jak: warunki zatrudnienia, określenia pracodawcy, sprecyzowany okres zatrudnienia, warunki pracy i wynagradzania (również z nadgodzinami), a także przysługujące świadczenia socjalne, gwarancję ubezpieczenia zdrowotnego i wypadkowego (zarówno w kraju, jak i za granicą).
Niebagatelną sprawą jest także określenie uprawnień i obowiązków oraz odpowiedzialności cywilnej. Uwaga! Umowa podpisywana z agencją rekrutującą nie jest umową o pracę i jednostka kierująca nigdy nie jest dla marynarza pracodawcą, lecz jest to umowa cywilnoprawna, do której będą w razie potrzeby stosowały się zasady określone w kodeksie cywilnym, a nie w kodeksie pracy.

d3f7jo7

Warunkiem zgłoszenia swojej kandydatury jest wypełnienie formularza aplikacyjnego oraz dostarczenie kompletu dokumentów potwierdzających uprawnienia. Olbrzymim atutem korzystania z agencji jest to, że od razu uzyskasz pełne informacje na temat pracodawcy, oraz zakresu twoich obowiązków i uprawnień.

Inaczej sytuacja może wyglądać, gdy będziesz szukał pracy na własną rękę. Tu sam musisz dopilnować wszystkiego i zadbać, by pracodawca niczego nie przeoczył. Niestety, często udzielane przez zagranicznych pracodawców informacje są bardzo zawiłe i trudno się w nich połapać, zwłaszcza osobie stawiającej pierwsze kroki w zawodzie. Decyzja o zatrudnieniu się bezpośrednio u armatora ma jednak także swoje plusy – umożliwia wynegocjowanie wyższego wynagrodzenia.
_ Agnieszka Damieszko _

WARUNKI ROZPATRYWANIA APLIKACJI
– Ukończenie szkoły morskiej lub kursów (Indywidualnych Technik Ratunkowych. Następne w kolejności są kursy Pierwszej Pomocy Medycznej, Ochrony Przeciwpożarowej oraz Bezpieczeństwa Osobistego i Odpowiedzialności Społecznej) potwierdzonych przez Urząd Morski. – Znajomość języka angielskiego i/lub innych języków obcych. – Posiadanie ważnego paszportu. – Uzyskanie marynarskiego świadectwa zdrowia (ważne tylko przez 1 rok) oraz „Książeczki marynarza” wydawanej przez Urząd Morski (czas oczekiwania – ok. miesiąca). – Przedstawienie dyplomów potwierdzających kwalifikacje i uprawnienia do wykonywania zawodu.

1000 OFERT Z HOLANDII
Miejsca pracy czekają na polskich marynarzy śródlądowych. Warunkiem koniecznym jest znajomość języka niemieckiego. Polacy z takimi kontraktami będą pływać na rzekach wszystkich krajów Beneluxu. Za 4-tygodniową przerwę w pracy oferowane jest wynagrodzenie w wysokości 899 zł brutto, zaś za czas spędzony na wodzie – ok. 1500 euro (także brutto).

d3f7jo7

ZOSTAŃ MARYNARZEM
Nie musisz w tym celu kończyć wyższej uczelni. Wystarczą chęci, samozaparcie i trochę pieniędzy. Po pierwsze konieczne jest ukończenie kilku kursów i zdanie egzaminów zakończonych wydaniem przez Urząd Morski odpowiednich certyfikatów. Dokumenty te ważne są przez pięć lat. Koszt szkolenia – które trwa zwykle dwa tygodnie – to ok. 1000 zł. Musisz jednak zaliczyć cztery kursy: ITR (Indywidualnych Technik Ratunkowych), Pierwszej Pomocy Medycznej, Ochrony Przeciwpożarowej oraz Bezpieczeństwa Osobistego i Odpowiedzialności Społecznej.
Kolejny krok to zdobycie marynarskiego świadectwa zdrowia. W tym celu z wynikami badań (m.in. roentgen, testy alkoholowe, narkotykowe i HIV, krew, mocz) musisz udać się do lekarza posiadającego uprawnienia do wydawania świadectw zdrowia dla marynarzy. Wykaz takich specjalistów dostępny jest w Urzędzie Morskim w Gdyni (0-58 620-69-11), Słupsku albo Szczecinie.

Jeśli przebrnąłeś pomyślnie przez pierwsze dwa etapy, musisz zgłosić się do swojego wydziału paszportowego i złożyć w nim wniosek o wydanie paszportu – z dopiskiem „Książeczka marynarska”. Na koniec w Urzędzie Morskim musisz złożyć wniosek o wydanie „Książeczki marynarskiej”. Dołączasz do niego kserokopie certyfikatów, świadectwa zdrowia i wniosku paszportowego oraz dwa zdjęcia.
Jednocześnie z wnioskiem o książeczkę możesz złożyć podanie o wydanie dyplomów potwierdzających posiadane kwalifikacje i uprawnienia. I tak np. kucharz załączając świadectwo szkolne, czeladnicze lub potwierdzające odbycie praktyki może ubiegać się o wydanie dyplomów młodszego kucharza okrętowego i młodszego marynarza. Spawacz może dostać dyplom wipera i motorzysty. Na mechaników czekają dyplomy motorzystów i młodszych marynarzy. Podobnie mogą zrobić m.in. kelnerki oraz dotychczasowi pracownicy hoteli. Uwaga! Jeden dyplom kosztuje 35 zł. Uwaga! Niezbędna jest znajomość przynajmniej języka angielskiego.
_ niedz _

Adresy agencji crewingowych

d3f7jo7

BALTIC MARINE GDYNIA SP. Z O.O.
ul. Jana z Kolna 27
81-345 Gdynia
tel. 058-6611661
www.baltic.pl
_ Prowadzi kursy angielskiego dla zatrudnianych za swoim pośrednictwem marynarzy. _

*MORSKA AGENCJA SZCZECIN SP. Z O.O. *
ul. Pl. Batorego 4
70-207 Szczecin
tel. 091-4403350
www.mas.szczecin.pl

BALTIC WELDING SP. Z O.O.
ul. Władysława IV 43
81-395 Gdynia
tel. 058-6623161

GEO-MARINE PRZEDSIĘBIORSTWO PRODUKCYJNO-USŁUGOWO-HANDLOWE SP. Z O.O.
ul. Damroki 1D/10
80-177 Gdańsk
tel.058-3039961

d3f7jo7

EUROCEAN SHIPBROKERS SP. Z O.O.
ul. Zygmunta Augusta 3-5-7/326
81-359 Gdynia
tel. 058-6207974

POL-CREWING SP. Z O.O.
ul. 10 Lutego 24
81-364 Gdynia
tel. 058-6210817
www.polcrewing.com.pl

ASTRAL LIMITED
Plac Wolności 31
84-100 Puck
tel. 058-6732823
www.astrallimited.pl

CLASSIC CREWING SP. Z O.O.
ul. Żeromskiego 32 81-369 Gdynia
tel. 058-6217088
www.classiccrewing.pl

*POLSKA ŻEGLUGA BAŁTYCKA S.A. *
ul. Portowa 41
78-100 Kołobrzeg
tel. 094-3525211
www.portgdansk.pl

*BAŁTYK I OCEANY – BIURO POŚREDNICTWA PRACY ADRIANA WIŚNIEWSKA *
ul. Skwer Kościuszki 15/11
81-369 Gdynia
tel. 058-6603311

d3f7jo7
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3f7jo7