Jeśli firma zmienia adres, musi to zgłosić w urzędzie skarbowym
Powiadomienie fiskusa ?o nowym miejscu prowadzenia działalności to bezwzględny obowiązek przedsiębiorcy. Jeśli toczy się postępowanie, a podatnik tego nie zrobi, ?to powinien się liczyć ?z poważnymi konsekwencjami.
16.12.2014 | aktual.: 17.12.2014 10:06
Fiskus wszczął wobec mojej firmy postępowanie w zakresie określenia wysokości zwrotu VAT. Ponieważ zmieniłem miejsce, gdzie funkcjonuje moja firma, załatwiłem na poczcie, że korespondencja będzie mi przekazywana na ten nowy adres. Czy mimo to trzeba o nowym adresie zawiadamiać skarbówkę? - pyta czytelnik.
Zgodnie z art. 146 § 1 ordynacji podatkowej (dalej: o.p.) ?w toku postępowania strona oraz jej przedstawiciel (lub pełnomocnik)
mają obowiązek zawiadomić organ podatkowy o zmianie swojego adresu. Chodzi tu również o przypadek zmiany adresu elektronicznego, jeżeli wniesiono ?o zastosowanie takiego sposobu doręczania pism albo wyrażono na to zgodę. W przypadku zaniedbania takiego obowiązku, zgodnie z art. 146 § 2 o.p., organ podatkowy uzna pismo za doręczone pod dotychczasowym adresem. Oznacza to, że takie pismo, którego podatnik - strona postępowania ?- nie odebrał, zostanie włożone przez pracownika organu podatkowego do akt sprawy ?i uznane za doręczone w sposób właściwy. Obowiązek ten dotyczy okresu od wszczęcia postępowania podatkowego aż do doręczenia podatnikowi ostatecznej decyzji.
Jeśli więc strona postępowania - podatnik - zmieni adres, to musi podać adres aktualny, aby organ podatkowy doręczał pisma zgodnie z przepisami (wyrok WSA w Warszawie ?z 19 maja 2004 r., V SA 3767/03). Od daty powiadomienia organu podatkowego o fakcie zmiany dotychczasowego adresu jest to wiążące dla tego organu (wyrok WSA w Lublinie z 14 listopada 2013 r., III SA/Lu 566/13).
Kiedy doręczenie jest skuteczne
W razie zaniedbania obowiązku zawiadomienia organu podatkowego o zmianie adresu (w tym również adresu elektronicznego) pismo uznaje się za doręczone pod dotychczasowym adresem. Organ nie musi więc ustalać, czy strona (przedstawiciel, pełnomocnik) w toku postępowania zmieniła adres, nie powiadamiając o tym organu podatkowego. Organ powinien tylko sprawdzić, czy faktycznie wysłał pismo na adres ostatnio podany przez stronę postępowania.
Gdy organ się pomyli
Jeśli strona postępowania zawiadomiła o zmianie dotychczasowego adresu, a pismo zostaje wysłane przez organ podatkowy na niewłaściwy (stary) adres, to doręczenie jest nieskuteczne.
Jeśli podatnik umówił się ?z pocztą, że korespondencja dla niego będzie przekierowywana na nowy adres, to nie wyczerpuje to wymogów wskazanych w art. 146 o.p. Przepis ten wyraźnie mówi, że obowiązkiem strony postępowania podatkowego jest zawiadomienie ?o zmianie adresu.
Obowiązek powiadomienia o zmianie adresu ma charakter bezwzględny. Jeśli podatnik złożył dyspozycję przekierowywania korespondencji, to powinien również powiadomić organ podatkowy o zmianie adresu. Tym bardziej że toczy się przeciwko niemu postępowanie podatkowe. Jeśli podatnik nie wykona tego obowiązku, to musi się liczyć ?z negatywnymi skutkami tego zaniechania (wyrok WSA w Krakowie z 5 czerwca 2013 r., I SA/Kr 371/13).
Nieznajomość prawa szkodzi
Nieznajomość przepisów prawa podatkowego nie uchroni podatnika przed niekorzystnymi skutkami zaniechania. Podatnik nie może podnosić, że nie został poinformowany przez organ podatkowy o obowiązku podania nowego adresu. Przepisy prawa podatkowego (art. 121 § 1 o.p.) nakładają na organy podatkowe obowiązek udzielania niezbędnych informacji ?i wyjaśnień o przepisach prawa, ale nie zwalniają podatników prowadzących działalność gospodarczą z obowiązku dołożenia należytych starań, aby zapoznać się z przepisami regulującymi ich uprawnienia i obowiązki, wynikające z prowadzenia tej działalności.
Ustawodawca nie nałożył na organy podatkowe obowiązku informowania podatników ?o skutkach zaniechania zawiadomienia tych organów ?o zmianie adresu (wyrok NSA ?z 8 października 2010 r., II FSK 926/09).
Z chwilą powzięcia przez organ podatkowy informacji ?o nowym adresie podatnika organy mają obowiązek doręczać pisma na zmieniony adres (postanowienie WSA w Olsztynie z 28 maja 2013 r., I SA/Ol 33/13). Od tego bowiem momentu, ?w którym organ otrzyma informację o zmianie adresu podatnika, ma on obowiązek wysyłania wszelkich pism na nowy adres (wyrok NSA z 19 kwietnia 2013 r., II FSK 1657/11).
?Regina Drabik
WZÓR zawiadomienia o zmianie adresu
Wolbrom, 4 grudnia 2014 r.
PPHU „Kalinka" Usługi transportowe
ul. Nowowiejskiego 22
32-340 Wolbrom
NIP: 646-25-54-555
Naczelnik Urzędu Skarbowego
w Olkuszu
ul. Budowlanych 2
32-300 Olkusz
Zawiadomienie o zmianie adresu
US-122/190/2014/KB
Na podstawie art. 146 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. DzU z 2012 r., poz. 749 ze zm.) ?zawiadamiam organ podatkowy - Naczelnika Urzędu Skarbowego ?w Olkuszu - o zmianie swojego adresu.
Obecnie w urzędzie skarbowym toczy się postępowanie podatkowe w zakresie podatku od towarów i usług za grudzień 2013 roku (US-122/190/2014/K).
Kamil Nowakowski