Trwa ładowanie...

Jest źle: co dziesiąty polski bezrobotny to magister

Szkoły wyższe nie przygotowują absolwentów do życia zawodowego - wynika z badania "Uczelnia Przyjazna Pracodawcom 2010 r.".

Jest źle: co dziesiąty polski bezrobotny to magister
d4fbtri
d4fbtri

Pracodawcy narzekają, że młodzi ludzie nie potrafią łączyć teorii z praktyką. Co dziesiąty polski bezrobotny jest absolwentem wyższej uczelni, a od lat tytuł magistra nie daje gwarancji zatrudnienia - wskazali przedstawiciele Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Badanie wykazało, że ponad 80 proc. pracodawców twierdzi, iż największe znaczenie przy zatrudnianiu młodych ma wiedza i umiejętności; ponad 60 proc. podkreśla znaczenie doświadczenia. Z punktu widzenia pracodawców bardzo ważne są też m.in. kompetencje psychospołeczne, czyli umiejętności pracy w zespole, terminowość czy dyscyplina.

- Nie mają natomiast tak dużego znaczenia oczekiwania finansowe absolwenta oraz to, którą uczelnię wyższą ukończył - powiedziała ekspert PKPP Lewiatan Monika Zakrzewska.

Zwróciła uwagę, że za dwa miesiące tegoroczni absolwenci szkół wyższych rozpoczną poszukiwanie zatrudnienia.

d4fbtri

- Są pełni wiary w swoje umiejętności, mają głowy pełne wiedzy i apetyt na zdobywanie rynku pracy. Jednak nie w każdym przypadku wystarczy to na zdobycie posady w wyuczonym przez lata studiów zawodzie. Niestety, pracodawcy słabo oceniają kompetencje absolwentów - podkreśliła.

Podczas naboru nowych pracowników, pracodawcy zwracają największą uwagę na rzeczywiście posiadane przez kandydata kompetencje. Ocena tych umiejętności nie wypada zbyt dobrze, jeśli chodzi o absolwentów - wskazał Lewiatan.

- Słabo oceniane są umiejętności praktyczne w porównaniu z teoretycznymi oraz tzw. kwalifikacje miękkie, których nauczanie w polskich uczelniach wyższych jest śladowe. Najczęściej wskazywaną kompetencją deficytową jest łączenie teorii z praktyką (45 wskazań na 100). Młodzi ludzie mają również problem z organizacją pracy (37), obsługą klienta i kontaktem z nim (34), rozwiązywaniem problemów (32) oraz - co stanowi spore zaskoczenie - znajomością języków obcych (30) - poinformowała Zakrzewska.

- Pracodawcy dostrzegają te braki, widzą również niedostosowanie polskiego systemu szkolnictwa wyższego do wymagań sytuacji gospodarczej i potrzeb rynku pracy. Często zatrudnienie absolwenta związane jest z poniesieniem dodatkowych kosztów związanych z koniecznością uzupełnienia jego wiedzy tak, aby mógł on wywiązywać się ze swoich obowiązków zawodowych - podkreśliła.

d4fbtri

Dodała, że młodzi ludzie są coraz bardziej świadomi wymagań, jakie stawia przed nimi rynek pracy.

- Stąd blisko połowa studentów, mając na uwadze wymagania pracodawców, decyduje się na łączenie nauki z pracą zawodową. Dzięki temu zdobywają nie tylko umiejętności praktyczne, ale również wykształcają postawę i cechy, które powinien posiadać "dobry pracownik" - zaznaczyła Zakrzewska.

Jak wynika z badania, osoby młode mają za to umiejętność obsługi komputera oraz maszyn i urządzeń, szybko się uczą i łatwo dostosowują do zmian w otoczeniu.

Badanie zostało przygotowane przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych i firmę e-Dialog we współpracy z PKPP Lewiatan. Wzięło w nim udział 945 pracodawców.

d4fbtri
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4fbtri

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj