Jeszcze daleko nam do świata

Na świecie systematycznie rośnie rynek napojów ekologicznych, funkcjonalnych, nutraceutyków. W Polsce producenci stawiają w tej dziedzinie pierwsze kroczki.

Jeszcze daleko nam do świata
Źródło zdjęć: © Rynek Spożywczy

24.04.2009 | aktual.: 26.04.2009 09:15

Pojawiają się produkty klasy premium, świeżo wyciskane soki, napoje z aloesem. Ale o napojach poprawiających urodę czy kontrolujących wagę mało kto w Polsce słyszał.

Nie tylko na Zachodzie trwa boom na produkty health & wellness. Coca-Cola wprowadza w Rosji cały szereg napojów funkcjonalnych, w tym m.in. napój na urodę. A kiedy Coca-Cola wprowadzi napoje funkcjonalne u nas? Obserwując budowanie marki Cappy i działania marketingowe wokół niej, można założyć, że niedługo pod tym właśnie brandem mogą się pojawić także nutraceutyki. Przedstawiciele Coca- Coli przyznają jedynie, że marka ta będzie rozwijana w kierunku poszerzania oferty produktów health & wellness.

_ Wśród polskich konsumentów coraz bardziej popularny jest trend health & wellness - ludzie szukają nowych sposobów na wzbogacenie swojej codziennej diety w wartościowe składniki odżywcze _ - zauważa Agnieszka Nosalik, menedżer odpowiedzialna za kategorię soków, nektarów i napojów owocowych w Coca-Cola Poland Services.

Dlatego firma rozwija swoją markę Cappy pod tym kątem. Ostatnio wprowadziła na rynek sok Cappy Cała Pomarańcza - dzięki nowoczesnej technologii do produkcji soku wykorzystuje się także części owoców dotąd właściwie marnowane, a zawierające wiele cennych elementów, m.in. fitoskładników. Wiadomo, że firma pracuje nad kolejnym produktem z tej serii, jednak nie zdradza jeszcze jakim.

Przed producentami jest wiele wyzwań.
_ Analizując możliwości, jakie dają aktualne technologie w zakresie unikalnych produktów wysokojakościowych, możemy wyróżnić dwa kierunki innowacyjnych rozwiązań premium w sokownictwie. Pierwszy z nich to wariacje w obrębie samego soku, owocu, jego formy, postaci i pochodzenia, tj.: świeże soki NFC, soki ekologiczne, smoothie czy snack juice. Drugi kierunek to opcja "sok i …", czyli dalszy ciąg mieszania soku z elementami niesokowymi np. warzywa, herbatniki, zboża lub inne dodatki o charakterze funkcjonalnym - zauważa Grzegorz Frącek, prezes firmy Dohler Polska. _

Dohler jest jednym z czołowych producentów komponentów napojów. Na bardzo początkowym etapie jest w naszym kraju m.in. rozwój napojów ekologicznych (organic). Tymczasem w krajach o rozwiniętych rynkach żywność i napoje ekologiczne przeżywają chwile świetności.

Co prawda, według firmy badawczej Mintel, obecny kryzys ekonomiczny zahamuje na pewien czas rozwój produktów ekologicznych, ale przewiduje, że po pięciu następnych latach powróci trend wzrostu. Zdecydowanie najbardziej prozdrowotną kategorią są nutraceutyki - nutraceuticals, w Polsce właściwie nieobecne.

Napoje zwalczą wolne rodniki

Jedną z bardziej interesujących koncepcji są napoje zawierające składniki zwalczające wolne rodniki (oksydanty) - bardzo reaktywne formy chemiczne, niebezpieczne dla naszego zdrowia, toksyczne, a nawet kancerogenne. Utrzymanie równowagi pomiędzy ilością wolnych rodników a układem antyoksydacyjnym ma podstawowe znaczenie dla zachowania zdrowia. Zdaniem specjalistów, niedostateczny stan odżywienia witaminami antyoksydacyjnymi, takimi jak witamina C, witamina E i betakaroten, powoduje szybsze powstawanie w organizmie wolnych rodników. Źródłem wolnych rodników mogą być również czynniki związane ze stylem życia. Spośród ważniejszych czynników zewnętrznych zwiększających ilość wolnych rodników należy wymienić: palenie papierosów, picie alkoholu, przyjmowanie różnych leków, infekcje, substancje zanieczyszczające środowisko oraz czynniki żywieniowe, głównie niedostateczne spożywanie antyoksydantów.

Wolne rodniki tlenowe oraz cząsteczki zawierające aktywny tlen mogą powstawać w organizmie pod wpływem nie tylko fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych, lecz także stresów psychicznych.

Wśród napojów, które mają wspomóc organizm w walce z oksydantami, warto wyróżnić przede wszystkim napoje zawierające soki z tzw. Superfruits - owoców z różnych stron świata, charakteryzujące się bardzo silnymi właściwościami przeciwutleniającymi. Do takich superfruits zalicza się owoce takie jak pomegranate (granatowiec właściwy), acai, mangosteen, noni czy goji. Najbardziej znane na świecie napoje na bazie tych soków to POW (pomegranate) i Xango (mangosteen). Polskie firmy jeszcze nie przymierzają się raczej do wprowadzenia tego typu napojów, które cieszą się coraz większą popularnością. Świetnym przykładem są Day Power + i Day Night + amerykańskiej firmy Naturell. Zażywanie ich rano i wieczorem daje wiele korzyści zdrowotnych, a jedną z najważniejszych jest wzmocnienie odporności organizmu. Innym bardzo ważnym przeciwutleniaczem zwalczającym wolne rodniki jest rezweratrol. Związek ten m.in. obniża stężenie cholesterolu we krwi, hamuje agregację krwinek (wpływ przeciwzawałowy i przeciwmiażdżycowy),
powstrzymuje stany zapalne, wywiera wpływ przeciwalergiczny, przeciwnowotworowy i antymutagenny. Działa estrogennie, przeciwbakteryjnie przeciwgrzybiczo.

Rezweratrol występuje najpowszechniej w skórce winogron, a z produktów powszechnie spożywanych w czerwonym winie. Korzystne działanie rezeratrolu wykorzystała amerykańska firma wprowadzając na rynek napój Embodi.

Przyszłością jest uroda

Dotychczas wszyscy konsumenci, którzy chcieli za pomocą odpowiedniej diety utrzymać piękną sylwetkę, sięgali po produkty dietetyczne, fitness. Nutraceutyki poszerzają działanie klasycznych produktów niskokalorycznych. Jednym z priorytetów w ich rozwoju będzie na pewno udoskonalanie napojów na urodę (beauty drinks), określanych często jako "beauty from within", czyli "uroda płynąca z wnętrza". Napoje te koncentrują się na stanie i poprawie zdrowia skóry, paznokci i włosów. Coraz więcej pojawia się ich na rozwiniętych rynkach. Ukazały się jednak także w Rosji: miejscowa firma Wimm Bill Dann wprowadziła na tamtejszy rynek napój Neo Beauty. Warto wspomnieć, że bardzo często tego typu napoje stanowią połączenie jogurtu z ekstraktem aloe vera i innych składników.

Rozwój nutraceutyków będzie się także koncentrował na wzmocnieniu właściwości regulowania, zarządzania wagą. Napoje na zarządzanie wagą przeżywają prawdziwy boom, szczególnie tam, gdzie nadwaga i otyłość jest szczególnie uwidocznioną zmorą współczesnej cywilizacji (nie zapominajmy, że i w Polsce są osoby, które mogą być zainteresowane tego typu produktami).

Najważniejszymi składnikami w napojach wspomagających zarządzanie wagą są linolinowy kwas sprzężony, błonnik, l-karnitya.

Modnym ostatnio trendem w tej kategorii jest wzmacnianie uczucia sytości i blokowanie apetytu. Inne ważne kierunki rozwoju nutraceutyków to wzmacnianie pracy serca (przykładem może być chociażby wspomniany wcześniej Embodi), odporności organizmu i usprawnianie działania układu trawiennego. Składnikiem nabierającym coraz większego znaczenia są kwasy omega-3.

Zdaniem szerokiego grona naukowców, mają one zbawienny wpływ na stan zdrowia serca i układu krążenia. Część badań zaś sugeruje, że mogą poprawiać pracę układu nerwowego. Pojawia się coraz więcej głosów, że żywność i napoje funkcjonalne świetnie sobie poradzą z recesją. Euromonitor uważa, że rynek żywności napojów funkcjonalnych zwiększy się do 2012 r. aż o 25 proc. Według agencji Zenith International, światowy rynek napojów - nutraceutyków rośnie bardzo dynamicznie. Niestety, jak widać, nasz region, w którym Polska także nie jest liderem, pozostaje znacznie w tyle za Europą Zachodnią.

Optymizmem nie napawa także brak aktywności naszych firm. A rozwój w zakresie nutraceutyków wymaga zgromadzenia przecież dużej wiedzy na temat zdrowia, żywienia i marketingu. A przede wszystkim dobrego brandingu. Czy możemy zatem przyjąć, że znowu koncerny zachodnie będą pionierem w zakresie nutraceutyków?

Nutraceutyki

Autorem określenia "nutraceuticals" jest dr Stephen DeFelice, który w 1989 r. połączył dwa pojęcia: nutrition i pharmaceutical. Można się więc spotkać z definicją, że nutraceutyki to produkty wykazujące jednocześnie właściwości żywności funkcjonalnej oraz suplementów diety.

Adam Bogacz, Weronika Pietrykowska

fitnessekologiahandel
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)