JLL: Powierzchnia nowych centrów handlowych może sięgnąć 547 tys. m2 w 2015
Warszawa, 20.01.2015 (ISBnews) - W ramach centrów handlowych oddano do użytku 332 tys. m2 powierzchni w 2014 r., z czego 45% w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. Nowa podaż powierzchni w centrach handlowych może sięgnąć 547 tys. m2 w 2015 r., z czego 40% trafi na rynki w głównych aglomeracjach, poinformowała dyrektor działu badań rynku i doradztwa, JLL Anna Bartoszewicz-Wnuk.
20.01.2015 10:06
?Całkowita podaż nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce sięga obecnie 12,4 mln m2, z czego 8,82 mln m2 przypada na centra handlowe. Dla porównania, w 2004 r. kiedy Polska dołączyła do Unii Europejskiej, całkowita powierzchnia najmu w centrach handlowych wyniosła jedynie 3,8 mln m2. To oznacza 132% wzrost w ciągu 10 lat" - powiedziała Bartoszewicz-Wnuk, cytowana w komunikacie.
Rok 2014 zamknął się 332 tys. m2 nowej powierzchni w centrach handlowych, co oznacza spadek wobec 2013 r., kiedy do użytku oddano 466 tys. m2. Najwięcej nowej podaży pojawiło się miastach poniżej 100 tys. mieszkańców (45%) oraz pomiędzy 100 tys., a 200 tys. mieszkańców (26%).
Do największych centrów handlowych otwartych w 2014 r. należy Atrium Felicity (75 tys. m2 GLA) w Lublinie, Galeria Warmińska (41 tys. m2) w Olsztynie, Galeria Siedlce (34 tys. m2) w Siedlcach i Galeria Amber (33,5 tys, m2) w Kaliszu. W IV kw. 2014 r. rynek centrów handlowych wzbogacił się o 65 tys. m2, w ramach trzech nowych projektów - Vivo! w Pile (23,8 tys. m2), Centrum Galardia w Starachowicach (18 tys. m2), Galerii Dębiec w Poznaniu (9,8 tys. m2) oraz kilku rozbudów (największa to 11,8 tys. m2 w CH Rywal w Białej Podlaskiej).
Od początku 2014 r. średnie nasycenie powierzchnią w centrach handlowych w Polsce wzrosło z 220 do 229 m2 na 1 000 mieszkańców. Po ukończeniu wszystkich projektów obecnie w budowie, wskaźnik ten osiągnie wartość 248 m2/ 1 000 mieszkańców, a więc wciąż poniżej średniej zachodnioeuropejskiej (260).
Łącznie w 2014 r. w ramach wszystkich formatów handlowych (centrów handlowych, parków handlowych, centrów wyprzedażowych i wolnostojących magazynów handlowych) na rynek trafiło 476 tys. m2 podaży.
Pod koniec grudnia w budowie znajdowało się ponad 707 tys. m2 centrów handlowych, z czego otwarcie prawie 547 tys. m2 zapowiedziano na 2015 r.
?Najprawdopodobniej jednak liczba ta ulegnie zmniejszeniu, ponieważ opóźnienia przy budowie nie należą do rzadkości. Gdyby jednak udało się oddać do użytku wszystkie planowane obiekty, pod względem nowej podaży byłby to najlepszy rok od 2009 r." - podaje JLL.
Największe projekty, które trafią do użytku w 2015 r. to Zielone Arkady w Bydgoszczy (50 tys. m2) oraz Sukcesja w Łodzi (45 tys. m2), a największym obiektem w budowie jest Posnania w Poznaniu (99 tys. m2, planowane otwarcie w 2016 r.). Utrzymuje się trend rozbudowy i modernizacji istniejących obiektów. 40% nowej podaży trafi na rynki w głównych aglomeracjach.
?W 2014 r. najemcy kontynuowali selektywną ekspansję. Rozwój sieci handlowych można scharakteryzować jako wielotorowy. Marki już zakorzenione na krajowym rynku przyglądały się coraz mniejszym miastom, a jednocześnie zwiększały swoją obecność w najmocniejszych lokalizacjach. Niektóre firmy zapowiedziały wprowadzenie nowych marek - np. a Tab z Grupy LPP. Należy zauważyć, że w procesie określania strategii ekspansji, sieci handlowe analizują zarówno daną lokalizację i jej otoczenie konkurencyjne, jak i uwarunkowania makroekonomiczne miasta, strefę zasięgu oraz perspektywy rozwoju" - dodała dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych JLL Anna Wysocka, cytowana w komunikacie.
W 2014 r. działalność w Polsce rozpoczęły 24 zagraniczne marki. W IV kw. zadebiutowały m.in. Kipling, JOOP! (meble i artykuły wyposażenia wnętrz), Nuna Lie, Twin-Set, Kiko-Milano, Imaginarium, Avon Studio i Calvin Klein Watch & Jewelry, a wcześniej m.in. Inside, Olimp Live and Fight, Gattinoni Roma, NEO, Devred 1902, Sinequanone, Undiz czy Kiehl's Since 1851.
Łączna wartość transakcji inwestycyjnych zrealizowanych na polskim rynku nieruchomości handlowych w 2014 r. wyniosła ok. 570 mln euro. Największe zeszłoroczne umowy to sprzedaż centrów Poznań City Center przez TriGranit, Europa Capital oraz PKP na rzecz funduszy Resolution i ECE za nieujawnioną kwotę oraz Focus Mall w Bydgoszczy przez Aviva Investors do Atrium European Real Estate za 122 mln euro.
?Należy zauważyć, że finalizacja kilku istotnych transakcji w toku, przewidziana na koniec tamtego roku, przesunęła się na I kw. 2015 r. Zainteresowanie inwestorów polskim rynkiem nieruchomości handlowych utrzymuje się na wysokim poziomie i można spodziewać się, że w 2015 roku zostanie zawartych dużo więcej transakcji o znacznie większej wartości całkowitej. Co bardzo istotne, już od początku roku pojawiło się na rynku kilka interesujących ofert sprzedażowych w sektorze handlowym" - podsumowano w informacji.
(ISBnews)