Kapsch podpisał list intencyjny z Gliwicami ws. poprawy płynności ruchu na A4
Katowice, 18.05.2016 (ISBnews) - Kapsch Telematic Services podpisał z miastem Gliwice list intencyjny ws. współpracy na rzecz poprawy płynności ruchu na gliwickim odcinku autostrady A4. Głównym działaniem w tym zakresie będzie przekazanie przez Kapsch mieszkańcom miasta 10 tys. bezpłatnych urządzeń pokładowych viaAUTO, które mogą zastąpić tzw. bilet zerowy, pobierany w ruchu lokalnym.
18.05.2016 15:28
"Można powiedzieć, że przekazujemy mieszkańcom 'pilota do bramki' na autostradzie. Dystrybucja urządzeń rozpocznie się jeszcze w tym tygodniu. Liczymy, że projekt realizowany wspólnie z Gliwicami zwiększy zainteresowanie tym sposobem poboru opłat" - powiedział dyrektor zarządzający Kapsch Marek Cywiński podczas podpisania listu, które odbyło się w ramach VIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
Licząca ok. 20 km autostradowa obwodnica Gliwic została włączona do sieci dróg płatnych w ramach systemu viaTOLL w 2012 r. Jednak ze względu na ogromne znaczenie tego odcinka dla ruchu lokalnego z obowiązku uiszczenia opłaty zwolnieni zostali podróżujący motocyklami oraz pojazdami samochodowymi od DMC <3,5 t pomiędzy węzłami Kleszczów i Sośnica. W praktyce oznacza to, że wjeżdżając na ten odcinek pobierają oni tzw. bilet zerowy, który oddają przy zjeździe. Wiąże się z tym konieczność zatrzymywania się na placach poboru opłat.
Sygnatariusze listu wyjaśniają, że alternatywą dla biletu zerowego jest korzystanie z urządzenia viaAUTO, które umożliwia korzystanie z pasów szybkiej płatności elektronicznej i przejazd przez płace poboru praktycznie bez zatrzymania.
Firma Kapsch Telematic Services Poland powstała w lutym 2010 r. jako polski oddział austriackiego koncernu specjalizującego się w innowacyjnych rozwiązaniach z zakresu telematyki transportu. Od listopada 2010 r. spółka realizuje kontrakt na zaprojektowanie, budowę, uruchomienie i zarządzanie elektronicznym systemem poboru opłat drogowych viaTOLL, który w lipcu 2011 r. zastąpił obowiązujący wcześniej system winietowy.
viaTOLL funkcjonuje na ponad 3 tys. km dróg krajowych, ekspresowych i autostradach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o DMC powyżej 3,5 t., a także dla autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej.
Tomasz Chaberko
(ISBnews)