Koalicja na Rzecz Biopaliw krytykuje przetarg PKN Orlen na dostawy estrów

14.11.Płock (PAP) - Koalicja na Rzecz Biopaliw wystosowała do premiera Donalda Tuska list otwarty, w którym zarzuciła PKN Orlen dyskryminowanie producentów krajowych oraz...

14.11.2008 | aktual.: 14.11.2008 21:39

14.11.Płock (PAP) - Koalicja na Rzecz Biopaliw wystosowała do premiera Donalda Tuska list otwarty, w którym zarzuciła PKN Orlen dyskryminowanie producentów krajowych oraz wykorzystywanie pozycji dominującej i narzucanie rygorystycznych umów przy przetargu na zakup estrów metylowych. PKN Orlen odpiera zarzuty.

Chodzi o przetarg, który według Koalicji na Rzecz Biopaliw, ma obejmować zakup około 550 tys. ton estrów o wartości 2 mld zł na realizację w 2009 r. Narodowego Celu Wskaźnikowego (minimalny udział biokomponentów w ogólnej ilości paliw i biopaliw w zużywanych w ciągu roku w transporcie). PKN Orlen stanowczo odpiera zarzuty.

W opinii Koalicji, propozycja płockiego koncernu, zgodnie z którą "niemal w każdej chwili może on zrezygnować lub zwiększyć zamówienie do 25 proc. wartości całorocznego kontraktu nawet bez konieczności wcześniejszego aneksowania warunków umowy" stawia dostawców estrów w bardzo trudnej sytuacji.

"Dodatkowo sprawę pogarsza fakt, iż strona zamawiająca zaproponowała zapisy w umowie gwarantujące niezwykle wysokie kary za niewykonanie lub częściowe wykonanie zamówienia - pozostawiając sobie swobodę w dowolnym kształtowaniu zamówienia na każdym etapie jego realizacji" - podkreślono w liście Koalicji na Rzecz Biopaliw przekazanym w piątek PAP.

Zdaniem Koalicji, "tak istotny dla całej gospodarki przetarg realizowany jest naprędce". Jak czytamy w liście, początkowo PKN Orlen wystosował zapytania ofertowe 21 października, informując, iż zebranie wiążących ofert odbędzie się po trzech dniach, a po protestach organizacji branżowych sektora biopaliw przesunął termin przetargu na 29 października.

Według Komisji, proponowane przez płocki koncern zapisy umowy preferują producentów zagranicznych, a sam przetarg czynią nieczytelnym dla jego uczestników.

"Ponadto zachodzi poważne uzasadnienie, że zaproponowana formuła realizacji umowy stanowi wykorzystanie pozycji dominującej na rynku i jako taka powinna być szczegółowo przeanalizowana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów" - napisano w liście.

Rzecznik PKN Orlen Dawid Piekarz zapewnił w rozmowie z PAP, że wszelkie procedury przetargowe były i są przestrzegane przez płocki koncern.

"Nie ma mowy o jakimkolwiek dyskryminowaniu oferentów" - oświadczył. Podkreślił, iż realizowany przez płocki koncern przetarg jest największym w Europie Środkowej.

"Robimy jeśli chodzi o wolumen bezprecedensowy przetarg. Dotyczy on dużego kontraktu. Mamy kryzys finansowy. Musimy brać pod uwagę dodatkowe, zwiększone ryzyka. Stąd proponowane przez nas zapisy" - oświadczył rzecznik PKN Orlen. Przypomniał jednocześnie, że przystępując do każdego przetargu oferenci doskonale wiedzą, jakie są jego warunki.

Piekarz przyznał, iż nastąpiło przesunięcie terminu przetargu.

"W momencie, kiedy okazało się, że faktycznie część firm nie zdążyła złożyć dokumentów, przedłużyliśmy sprawę o taki okres czasu żeby złożyli wszyscy. Oczywiście, że działamy szybko. Trzeba ten kontrakt do końca roku dopiąć, a wiadomo, że cała ta procedura począwszy od aukcji, a skończywszy na podpisaniu kontraktu trochę trwa" - wyjaśnił rzecznik płockiego koncernu.

Koalicję na Rzecz Biopaliw zawiązały w czerwcu Krajowa Izba Biopaliw, Polskie Stowarzyszenie Producentów Oleju i Krajowe Zrzeszenie Producentów Rzepaku. Jej celem jest przyspieszenie rozwoju rynku biopaliw w Polsce oraz współdziałanie z administracją państwową i samorządową przy tworzeniu prawa ułatwiającego rozwój rynku, technologii wykorzystywania biokomponentów i biopaliw oraz promocji ich stosowania.

W Polsce, zgodnie z rozporządzeniem rządu z czerwca 2007 r., wielkość obowiązkowego stosowania biokomponentów w paliwach w latach 2008-2013 ma wynieść od 3,45 proc. wartości energetycznej paliw w 2008 r. do 7,10 proc. w 2013 r.) Narodowego Celu Wskaźnikowego.

Unia Europejska chce, by do 2020 r. zużycie biopaliw w transporcie wzrosło do 10 proc. (PAP)

mb/ krf/ jbr/ asa/

Źródło artykułu:PAP
paliwapkngiełda
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)