Kolej zabierze pieniądze na budowę polskich dróg

W przyszłym roku, kosztem 130 mln euro, ruszy modernizacja trzech wielkich dworców - Warszawa Centralna, Kraków Główny i Wrocław Główny. 100 mln zł z tej kwoty wyłoży Unia. Pieniądze te miały trafić na rozbudowę dróg. Ale nie trafią.

Komisja Europejska uznała, że minister infrastruktury znacznie przekroczył wydatki na ten cel. I przekazała dotację polskiej kolei. Do 2012 roku wszystkie trzy dworce mają być gruntownie odnowione. Na Centralnym w Warszawie za 40 mln euro PKP wyremontują perony i obskurne przejścia podziemne. Z kolei w Krakowie powstanie nowy dworzec podziemny, a we Wrocławiu nowy wygląd zyska zabytkowa hala.

Drogowcy stracili pieniądze przez ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, który o 100 mln zł pomylił się przy planowaniu kosztów inwestycji drogowych, na które jest przewidziane dofinansowanie z Brukseli. Odbije się to na kierowcach. Na razie nie dojdzie do przebudowy i wzmocnienia drogi krajowej 94 na odcinkach Wrocław - Mazurowice, Krzywa - Chojnów oraz Legnica - Prochów. Na modernizację będzie musiał także poczekać ważny odcinek drogi krajowej nr 14 Głowno - Łowicz. Z powodu wyśrubowanych wymogów ekologicznych nie ruszą na razie remonty 14 odcinków dróg krajowych, głównie w okolicach Wrocławia i Łodzi.

Modernizacja trzech największych dworców to niejedyna dobra informacja dla pasażerów. W tym roku PKP zamierzają wyłonić inwestorów, którzy będą remontować, przebudowywać i budować nowe dworce. Spółka planuje jeszcze w tym roku wydać na remonty prawie 40 mln zł.

I już je wydaje. Do końca zbliża się remont zabytkowego dworca w Tarnowie, który ma być jedną z wizytówek PKP na Euro 2012. Jeszcze w czerwcu kolej rozpocznie rozmowy z prywatnymi inwestorami, którzy zmodernizują dworzec w Poznaniu, a w drugiej połowie roku wybierze firmę, która przebuduje dworzec w Katowicach.

To jedna z większych inwestycji kolejowych, warta ok. 180 mln euro. Za prywatne pieniądze (firm zainteresowanych dzierżawieniem powierzchni dworcowych) mają powstać do 2012 r. zupełnie nowe dworce - Warszawa Wschodnia i Warszawa Zachodnia. Staną na miejscu starych, które się wyburzy. Poza tym PKP wyda z własnej kieszeni ok. 10 mln zł na odnowienie dworca w Przemyślu położonego tuż przy granicy z Ukrainą, z którą organizujemy piłkarskie Euro 2012. Łącznie do tego czasu na wszystkie inwestycje kolej zamierza wydać 9,5 mld euro.

_ Część inwestycji sfinansujemy z własnego budżetu, a część z prywatnych pieniędzy. Planujemy też w niektórych przypadkach wejść w spółki joint venture z przedsiębiorcami i podzielić się kosztami budowy i modernizacji _ - mówi Michał Wrzosek, rzecznik Grupy PKP.

Gdyby wszystkie zamierzenia przedsiębiorstwa ziściły się, mielibyśmy drugą Japonię, gdzie po szynach suną szybkie jak błyskawica i sterylnie czyste pociągi Shinkansen. PKP najwyraźniej do tego dążą. 10 czerwca do konsultacji międzyresortowych ma trafić rządowy projekt ekspresowych kolei. Pociągi mają poruszać się z prędkością od 160 do 250 km na godzinę i jeździć z Warszawy do Łodzi, Gdyni, Poznania i Wrocławia. Wymiana torów i taboru kosztować ma ok. 28 mld zł, ale jeszcze nie wiadomo, kto będzie uczestniczył w finansowaniu przedsięwzięcia. Unia Europejska na razie wyłożyła pieniądze tylko na dokumentację projektową przy programie szybkich kolei. To za mało, by zacząć roboty.

_ Dobrze byłoby, gdyby do 2012 r. udało nam się dostać wszystkie pozwolenia od urzędników, wykupić grunty. Wtedy możemy kłaść nowe tory _ - ocenia Janusz Piechociński, ekspert od infrastruktury i poseł PSL. Optymizmu PKP i przedstawicieli rządzącej koalicji nie podziela Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych "Tor". _ Na razie rząd marzy o szybkich pociągach, zaniedbując pozostałe linie kolejowe. Tworzy nowoczesne enklawy, podczas gdy większość infrastruktury kolejowej jest w opłakanym stanie. _

Przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad robią dobrą minę do złej gry. Zapewniają, że umieszczenie inwestycji kolejowych na liście dotacji z unijnego programu "Infrastruktura i środowiska" i skreślenie inwestycji drogowych nie uszczupli ich budżetu o wspomniane 100 mln euro.

_ Do 2012 r. mamy zaplanowane wydanie 121 mld zł na budowę i modernizację dróg i autostrad i nic się nie zmienia _- zapewnia Artur Mrugasiewicz, z GDDKiA. W tym roku drogowcy planują na ten cel wydać ponad 20 mld zł. Natomiast w przyszłym roku wydatki przekroczą już 31 mld zł. Drogowcy obiecują, że pieniądze na inwestycje będą zdecydowanie lepiej wykorzystane w drugiej połowie roku. I nie grozi im już utrata pieniędzy na rzecz kolei.

POLSKA Gazeta Krakowska
Tomasz Ł. Rożek, Henryk Sadowski

Wybrane dla Ciebie

Polski gigant rybny rośnie w siłę. Przejął spółkę z Belgii
Polski gigant rybny rośnie w siłę. Przejął spółkę z Belgii
Koniec najstarszej kawiarni w Rzymie. Dobił ją czynsz za 180 tys. euro
Koniec najstarszej kawiarni w Rzymie. Dobił ją czynsz za 180 tys. euro
Zakopane przegrało w sądzie. Nadal będzie pobierać opłatę
Zakopane przegrało w sądzie. Nadal będzie pobierać opłatę
Miecz świetlny z "Gwiezdnych wojen" sprzedany. Padł rekord
Miecz świetlny z "Gwiezdnych wojen" sprzedany. Padł rekord
Pompy ciepła na wynajem. UE ma nowy pomysł
Pompy ciepła na wynajem. UE ma nowy pomysł
Chcą 1,2 tys. zł podwyżki, grożą strajkiem. Gigant handlowy mówi "nie"
Chcą 1,2 tys. zł podwyżki, grożą strajkiem. Gigant handlowy mówi "nie"
Ważna data dla pracowników. Po 30 września firmom grożą kary
Ważna data dla pracowników. Po 30 września firmom grożą kary
Spór o smród w Krakowie. Firma musi ograniczyć działalność
Spór o smród w Krakowie. Firma musi ograniczyć działalność
Koniec obowiązku dla pracujących emerytów? Resort ma plan
Koniec obowiązku dla pracujących emerytów? Resort ma plan
Chciał wziąć kredyt, skłamał w banku. Grozi mu 8 lat więzienia
Chciał wziąć kredyt, skłamał w banku. Grozi mu 8 lat więzienia
Zablokowana ekspresówka. 27 ton piachu na jezdni. Kierowca w szpitalu
Zablokowana ekspresówka. 27 ton piachu na jezdni. Kierowca w szpitalu
Plaga polskich dróg. "To jedna z najniebezpieczniejszych praktyk"
Plaga polskich dróg. "To jedna z najniebezpieczniejszych praktyk"