Komorowski reklamował Polskę w Chinach

Prezydent Bronisław Komorowski zachęcał w poniedziałek w Szanghaju chińskich biznesmenów do inwestowania w Polsce, reklamując nasz kraj jako jeden z najlepiej rozwijających się w Unii Europejskiej w dobie obecnego kryzysu gospodarczego.

Komorowski reklamował Polskę w Chinach
AFP/GEORGES GOBET

19.12.2011 | aktual.: 19.12.2011 06:28

Komorowski od niedzieli przebywa z kilkudniową wizytą w Chinach, która jest pierwszą od 14 lat wizytą polskiego prezydenta w Państwie Środka. Ma ona na celu wzmocnienie wizerunku Polski jako ważnego państwa UE oraz istotnego partnera gospodarczego, u którego warto inwestować.

Na spotkaniu z chińskim biznesem w Szanghaju, który jest - w opinii prezydenta - ważnym miejscem zmian, w tym również między Polską a Chinami, Komorowski przedstawił siedem powodów, dla których warto interesować się Polską. - Tak jak UE stanowi pierwszego partnera dla Chin, tak Polska wśród 27 państw UE jest 6. gospodarką co do wielkości - podkreślił prezydent w oświadczeniu dla prasy.

- Polska jest sama w sobie dużym rynkiem, jak na realia europejskie - bardzo dużym rynkiem. Ma też swoją silną pozycję w wymiarze politycznym i gospodarczym. Polska powinna być postrzegana jako brama do 500-milionowego rynku ogólnoeuropejskiego - podkreślił Komorowski.

- Po drugie - mówił prezydent - Polska to dobra marka jeśli chodzi o dobre inwestycje zewnętrzne - cieszymy się bardzo dobrymi raportami, lokującymi Polskę na czołowych miejscach z punktu widzenia inwestowania w naszym kraju.

- Po trzecie, Polska jest liderem wzrostu gospodarczego w Europie tak, jak Chiny są w tym regionie świata - powiedział Komorowski, zwracając uwagę, że w Polsce wzrost gospodarczy trwa w sposób niezakłócony od ponad 20 lat, czym różnimy się od innych krajów UE. - Wzrost gospodarczy w mijającym roku będzie na poziomie 4 proc., co w warunkach europejskich jest znakomitym wynikiem - podkreślił.

Jako czwarty powód Komorowski wymienił działalność samorządów lokalnych, które "już uczyniły bardzo wiele wysiłku dla zachęcenia inwestorów zewnętrznych, w tym także z Chin".

- Po piąte Polska ma stabilny i sprawdzony w sytuacji kryzysu finansowego w Europie sektor finansowy i bankowy - zwrócił uwagę Komorowski. - A po szóste - jak dodał - Polacy z natury są energiczni. Dotyczy to różnych obszarów, w tym nauki i szkolnictwa wyższego, ale ma to też swoje źródło w cesze, którą Chińczycy na pewno rozumieją - ciężkiej pracy, podejmowania ciężkiego wysiłku.

Na koniec Komorowski zachęcał Chińczyków do kupna polskich papierów skarbowych. - Powodem, dla którego inwestorzy chińscy, ale także i rynki chińskie powinny brać pod uwagę zwiększenie wysiłku w zakresie ważnym, jakim są polskie obligacje skarbowe, jest to, że zbliżamy się do końca procesów polskiej prywatyzacji - powiedział prezydent. - Również dlatego, że polskie obligacje skarbowe, to są papiery oparte o zdrową gospodarkę i zdrowy system finansów publicznych - dodał.

Jednym z głównych celów wizyty Komorowskiego jest zachęcanie Chińczyków do udziału w polskim programie prywatyzacji oraz do zakupu polskich obligacji. Według danych Ministerstwa Finansów, inwestorzy zagraniczni na koniec października 2011 r. zainwestowali w polskie papiery skarbowe środki o wartości 158,275 mld zł.

Forum inwestycyjne jako wydarzenie promocyjne zostało skierowane do przedstawicieli chińskiego biznesu. Podczas spotkania przedstawiciele polskiego rządu i władz lokalnych przedstawili zalety inwestowania w swoich regionach. Forum zostało zorganizowane przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) i Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) oraz Chińską Radę Promocji Handlu Międzynarodowego (CCPIT).

Delegacji oficjalnej prezydenta w Chinach towarzyszy ok. stu przedstawicieli firm z wielu sektorów: energetycznego, maszynowego, finansowego, zielonych technologii, transportowego, budowlanego i farmaceutycznego, w tym przedstawicieli m.in.: KGHM Polska Miedź, Orlen, Enea, PLL Lot, Huta Stalowa Wola, Kopex, Petrolinvest , Polfa Łódź, Bakoma, Bioton etc.

W odniesieniu do stosunków gospodarczych, które stanowią najważniejszy wymiar wzajemnych relacji, największym problemem między obu krajami jest deficyt handlowy po stronie Polski i od lat utrzymująca się nierównowaga między eksportem i importem w proporcji 1:10.

Import z Chin to w większości towary wysoko przetworzone oraz komponenty. Dużą część importu ma charakter importu zaopatrzeniowego dla przedsiębiorstw międzynarodowych produkujących w Polsce i eksportujących towary na rynek europejski.

Na zakończenie szanghajskiego forum PAIiIZ podpisała porozumienie o współpracy z Komisją Handlu Miasta Szanghaj oraz porozumienie z firmą Sany Heavy Industry, drugim na świecie producentem maszyn budowlanych. Zawarto też mowę o współpracy w zakresie projektu Poland China Business Link pomiędzy Akademickimi Inkubatorami Przedsiębiorczości (AIP) a Shanghai Co-Way International Technology Transfer Center (CITTC).

Jeszcze przed forum, w poniedziałek rano czasu lokalnego, prezydent spotkał się z wykładowcami i absolwentami China-Europe International Business School. Posiadająca główna siedzibę w Szanghaju szkoła biznesowa jest jednym ze sztandarowych projektów współpracy UE i ChRL.

Po zakończeniu forum inwestycyjnego Komorowski udał się na spotkanie z merem Szanghaju Han Zhengiem.

Późnym popołudniem w poniedziałek prezydent wylatuje do Pekinu, gdzie wieczorem w Teatrze Narodowym wysłucha uroczystego koncertu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej pod batutą Antoniego Wita. Z recitalem wystąpi światowej sławy pianista Lang Lang.

Od wtorku prezydenta czekają rozmowy z najwyższymi przedstawicielami chińskich władz, w tym z prezydentem Hu Jintao i premierem Wen Jiabao oraz udział w forum rektorów uczelni wyższych i forum gospodarczym.

Z Szanghaju Karolina Cygonek

Źródło artykułu:PAP
chinypromocjaeksport
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)