Konkurenci idą w ślady Carlsberga
W 2010 r. Carlsberg Polska, trzeci producent piwa w Polsce, zanotował dwucyfrowy wzrost sprzedaży. Jednym z filarów wzrostu była marka Harnaś.
03.02.2011 | aktual.: 03.02.2011 14:29
Jej sprzedaż poszła w górę o 31 proc. pod względem wartości, a o 38 proc. pod względem wolumenu. – Ubiegły rok był dla nas udany pomimo trudnego otoczenia rynkowego – komentuje Jacek Pastuszka, prezes Carlsberg Polska. Szacuje się, że w ubiegłym roku sprzedaż piwa w Polsce mogła spaść o ok. 1 proc.
Wysoka sprzedaż przełożyła się na udziały rynkowe producenta Harnasia i Kasztelana. Firma badawcza Nielsen policzyła, że w 2010 r. sięgnęły one pod względem wielkości sprzedaży 15,5 proc. W porównaniu z 2009 r. były o ponad 2 pkt proc. wyższe.
Prezes Pastuszka dobre wyniki tłumaczy m.in. konsekwentnym realizowaniem strategii. Od trzech lat w sezonie, czyli od marca do października, Carlsberg sprzedaje Harnasia po 1,99 zł za pół litra. Prowadzi wówczas także akcję promocyjną, w której rozdaje piwo.
Na obniżkę zdecydowali się także najwięksi konkurenci Carlsberga. Od ubiegłego tygodnia 1,99 zł kosztuje Żubr należący do Kompanii Piwowarskiej, lidera rynku. W ubiegłym roku sprzedała ona 14,2 mln litrów piwa, o niecałe 3 proc. mniej niż w 2009 r. Jej udział w rynku zmalał o 1 pkt proc., do 41,6 proc.
Na przełomie lipca i sierpnia 2010 r. cenę Tatry do 1,99 zł obniżyła także grupa Żywiec, wicelider rynku. Obniżka przełożyła się na wzrost udziałów rynkowych tej marki. Krzysztof Gliszczyński z grupy Żywiec wyjaśnia, że w drugiej połowie 2010 r. były one o ponad 1 pkt proc. wyższe niż w pierwszym półroczu. Z naszych szacunków wynika, że w 2010 r. łączne udziały grupy Żywiec mogły zmaleć o ok. 2 pkt proc., do niemal 30 proc. Oficjalne wyniki za 2010 r. spółka ma podać 16 lutego.
PARKIET
BAD