Konsorcjum ZUE chce od PKP PLK 72,8 mln zł tytułem kary za opóźnienie
Warszawa, 14.08.2014 (ISBnews) - Konsorcjum firm w składzie Bilfinger Infrastructure (lider), ZUE, Przedsiębiorstwo Budowy Kopalń PEBEKA, Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej oraz Kolejowe Zakłady Automatyki Katowice złożyło pozew w Sądzie Okręgowym w Warszawie - XXVI Wydział Gospodarczy - przeciwko PKP Polskim Liniom Kolejowym, wnosząc o zasądzenie 72,84 mln zł plus odsetki z tytułu kar umownych za wynoszące 623 dni opóźnienie w przekazaniu placu budowy przy modernizacji linii kolejowej nr 8, podało ZUE.
Warszawa, 14.08.2014 (ISBnews) - Konsorcjum firm w składzie Bilfinger Infrastructure (lider), ZUE, Przedsiębiorstwo Budowy Kopalń PEBEKA, Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej oraz Kolejowe Zakłady Automatyki Katowice złożyło pozew w Sądzie Okręgowym w Warszawie - XXVI Wydział Gospodarczy - przeciwko PKP Polskim Liniom Kolejowym, wnosząc o zasądzenie 72,84 mln zł plus odsetki z tytułu kar umownych za wynoszące 623 dni opóźnienie w przekazaniu placu budowy przy modernizacji linii kolejowej nr 8, podało ZUE.
Na ZUE przypada kwota 18.521.943,30 zł, wraz z odsetkami liczonymi od dnia 18 sierpnia 2012 roku do dnia zapłaty.
"W złożonym pozwie powód wnosi o zasądzenie od pozwanego kwoty 72.835.010.99 zł wraz z odsetkami liczonymi od dnia 18 sierpnia 2012 roku do dnia zapłaty (...) z tytułu kar umownych za opóźnienie w przekazaniu placu budowy przez Pozwanego na kontrakcie realizowanym przez Wykonawcę dotyczącym wykonania robót budowlanych modernizacji linii kolejowej Nr 8. Etap I: odc. Warszawa Zachodnia - Warszawa Okęcie i budowy łącznicy Warszawa Służewiec - Lotnisko Okęcie. Faza 3 roboty budowlane na łącznicy, w ramach projektu nr POIiŚ 7.1-18: 'Modernizacja linii kolejowej nr 8, budowa łącznicy lotniska Okęcie' " - głosi komunikat.
Zgodnie z treścią umowy na kontrakt zawartej pomiędzy wykonawcą a pozwanym w dniu 27 października 2009 roku, pozwany zobowiązany był do przekazania wykonawcy prawa dostępu do wszystkich części placu budowy przedmiotowego kontraktu i użytkowania ich, w terminach podanych w załączniku do zawartej umowy. W przypadku opóźnienia ze strony pozwanego w przekazaniu ww. prawa, wykonawca uprawniony był do naliczenia pozwanemu kar umownych w wysokości 0,05% całkowitej ceny brutto kontraktu opiewającej na 233.820.268,39 zł za każdy dzień opóźnienia w przekazaniu wykonawcy prawa dostępu do wszystkich części placu budowy. Powód opiera pozew na twierdzeniu, że pozwany nie wywiązał się z ww. obowiązku w określonych w załączniku do umowy terminach a łączny okres opóźnienia w przekazaniu przez pozwanego całości placu budowy wyniósł 623 dni, podano również.
W komunikacie zaznaczono, iż kontrakt został wykonany przez wykonawcę i odebrany przez PKP PLK.
Przed złożeniem przedmiotowego pozwu w sądzie, konsorcjum podejmował próby polubownego rozwiązania sporu. "W związku z powyższym koniecznym stało się wystąpienie przez wykonawcę w przedmiotowej sprawie na drogę sądową" - podkreślono także.
"Spółka nie jest w stanie na obecnym etapie ocenić czy i w jakim zakresie wniesione powództwo zostanie uwzględnione przez sąd, niemniej jednak kwota dochodzona z tytułu kar umownych za opóźnienie w przekazaniu placu budowy została wyliczona w oparciu zapisy umowy zawartej pomiędzy stronami i jest podparta rzetelnie przygotowaną dokumentacją dowodową. Należy wziąć pod uwagę, że pozwany w odpowiedzi na pozew może zarówno kwestionować obowiązek zapłaty kar umownych, jak i żądać zmiarkowania (obniżenia) przez sąd ich wysokości" - podsumowano w komunikacie.
Głównym przedmiotem działalności Grupy Kapitałowej ZUE jest projektowanie oraz realizacja, w formule generalnego wykonawstwa, kompleksowych usług budowy i modernizacji linii tramwajowych oraz kolejowych, wraz z infrastrukturą towarzyszącą, obejmującą m.in. roboty ziemne i budowę podtorza, systemy odwadniające oraz obiekty inżynierskie i kubaturowe, w tym stacje. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 410,55 mln zł w 2013 r.
(ISBnews)