Koronawirus w Polsce. Restauracje walczą o przetrwanie. "Z kelnerów zrobiliśmy dostawców"

Zamknięte z powodu koronawirusa restauracje próbują się bronić, oferując dania na wynos i z dowozem. Kelnerzy natomiast nierzadko wcielają się w rolę kierowców. - Bierzemy na siebie koszty dostaw, ale i tak nie wiemy, czy to wszystko przetrwamy - słyszę od restauratorów.

Restauracje liczyły, że Polacy będą chętniej zamawiać dania z dostawą
Źródło zdjęć: © Forum | Andrzej Hulimka / FORUM
Mateusz Madejski

Niedziela, koniec pierwszego tygodnia z zamkniętymi szkołami, firmami i restauracjami. Postanowiłem choć trochę się odstresować. Ale i wspomóc, choćby minimalnie, rodzimych przedsiębiorców. A jak wiadomo, firmy gastronomiczne przeżywają teraz niezwykle trudny okres.

Zamówiłem więc danie z dowozem do domu. W znanej szczecińskiej restauracji, która właśnie ogłaszała, że choć pozostaje zamknięta, to "chętnie organizuje dowozy".

Zamówienie złożyłem trochę po godz. 13 - miało dojechać w godzinę. Do godz. 17 jednak się nie doczekałem. Zacząłem dopytywać, co co chodzi. Najpierw się okazało, że kucharze popełnili błąd. Potem błąd popełnili dostawcy. Jak się okazało, dostawcy jednak mieli prawo nie znać miasta, bo dotychczas pracowali jako kelnerzy. - Ta sytuacja jest dla nas czymś nowym, a to się wiąże z ryzykiem błędów - przepraszała restauracja.

Obraz
© WP.PL | Mateusz Madejski

Jak prowadzić księgowość w małej firmie bez błędów, mandatów i odsetek?

Inne sieci przyznają, że robią tak samo. - Część pracowników na co dzień zajmujących stanowiska kelnerskie, aktualnie pełni rolę dostawców - przyznaje Maciej Sobolewski, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w sieci Bobby Burger.

Restauratorzy zgodnie przyznają, że nie ma teraz wyjścia, po prostu muszą się przestawić na dowozy jedzenia do klientów. Nawet jeśli dotychczas nie mieli w tym żadnego doświadczenia.

"Kropla w morzu potrzeb"

Na ten model zdecydowała się na przykład sieć Koku Sushi, która ma 26 restauracji w 23 miastach. Jak mówi nam przedstawicielka firmy, Koku opracowało własny system do zamawiania dań, a więc nie musi płacić prowizji wielkim platformom.

Jak dodaje, koszty dowozu restauracje biorą na siebie niemal w stu procentach. Ale i tak sytuacja jest trudna, bo jak słyszymy w Koku Sushi, dostawy nigdy nie pokryją kosztów funkcjonowania restauracji.

Przedstawicielka Koku Sushi tłumaczy, że w biznesie gastronomicznym kluczowa jest lokalizacja. A dobra lokalizacja kosztuje. - Nasze lokale są często w bardzo atrakcyjnych miejscach. Klienci to cenią, ale czynsze są tam bardzo wysokie. W normalnej sytuacji to nie problem. Ale teraz lokalne są nieczynne, a czynsze generują gigantyczne koszty - mówi w rozmowie z WP Finanse Urszula Olechno z Koku Sushi.

Zamówienia pozwalają więc firmom coś zarobić, ale, jak słyszymy od Urszuli Olechno, to tylko "kropla w morzu potrzeb".

- W czasie, gdy wszystkie lokale są zamknięte naturalnie zainteresowanie dostawami jest większe. Jednak zawsze był to dodatek do naszej podstawowej działalności, na ten moment notujemy spadek obrotów rzędu 80-90 proc. Zyski z dostaw nie są w stanie pokryć należności - zgadza się z nią Maciej Sobolewski z Bobby Burger.

Od restauratorki z Warszawy słyszymy, że w niezwykle trudnej sytuacji są przedsiębiorcy, ale nie można zapominać też o pracownikach. - Kucharze jeszcze tak problemów nie odczuwają. Ale proszę spojrzeć na kelnerów. Często mają minimalne wynagrodzenia, za to zarabiają sporo dzięki napiwkom. Teraz zostały im tylko te minimalne wynagrodzenia. A to i tak nie zawsze, bo w tej branży nie każdy ma etat - mówi, pragnąć zachować anonimowość.

Od restauratorów słyszymy też, że początkowo mieli oni nadzieję, że po zamknięciu szkół oraz przestawieniu się wielu firm na pracę zdalną, Polacy będą znacznie chętniej zamawiać jedzenie do domu.

Niekoniecznie tak się jednak dzieje. Właściciele restauracji przyznają nam, że w weekendy, faktycznie - zamówień jest więcej. Za to w zwykłe dni tygodnia wielkiego ruchu nie widać. Niektórzy restauratorzy wskazują, że klienci mają teraz więcej czasu na gotowanie. Inni - że przygotowują się na kryzys gospodarczy, a jednak wydanie kilkudziesięciu złotych na obiad z restauracji to dla wielu zbędny wydatek.

Przedstawiciele platform z dostawami online potwierdzają: Polacy wcale nie przestawiają się na zamawianie dań z restauracji. - Do tej pory nie zaobserwowaliśmy znaczącego wpływu zaistniałej sytuacji na liczbę zamówień - mówi WP Finanse Anna Bielecka, manager PR w Pyszne.pl.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.

Masz newsa, zdjęcie, filmik? Wyślij go nam na #dziejesie

Wybrane dla Ciebie
216 mln zł na warzywa. Takiego importu nie było od ponad 20 lat
216 mln zł na warzywa. Takiego importu nie było od ponad 20 lat
Służby przechwyciły 12 ton tuńczyka. Oto co wykryły w transporcie
Służby przechwyciły 12 ton tuńczyka. Oto co wykryły w transporcie
To będzie gigant. L'Oréal przejmuje rywala za miliardy dolarów
To będzie gigant. L'Oréal przejmuje rywala za miliardy dolarów
Powiesili w bloku kartkę o bonie ciepłowniczym. Mieszkańcy krytykują
Powiesili w bloku kartkę o bonie ciepłowniczym. Mieszkańcy krytykują
Zakaz niektórych kotłów na Podkarpaciu. Mieszkańców czeka wymiana
Zakaz niektórych kotłów na Podkarpaciu. Mieszkańców czeka wymiana
Mogą upaść po ponad 140 latach. Boją się losu firmy Kulczyka
Mogą upaść po ponad 140 latach. Boją się losu firmy Kulczyka
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Na promocjach bankowych zarobił 61 tys. zł. Oto jego sekret
Na promocjach bankowych zarobił 61 tys. zł. Oto jego sekret
Problemy giganta w Polsce. UOKiK wlepił milionową karę
Problemy giganta w Polsce. UOKiK wlepił milionową karę
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
IKEA tnie zatrudnienie. Redukcja kilkuset etatów
IKEA tnie zatrudnienie. Redukcja kilkuset etatów