KPMG: Niekontrolowane odejścia problemem dla 90% firm w Polsce

Warszawa, 23.03.2017 (ISBnews) - Problem niekontrolowanych odejść w ich firmie potwierdza aż 90% firm, wynika z raportu "Key Employer Challenges - jak firmy w Polsce budują doświadczenie pracownika?" firmy doradczej KPMG. Dla 77% zarządzających działami personalnymi i 73% członków zarządów utrzymanie pracowników będzie w ciągu najbliższych 24 miesięcy priorytetem w obszarze zarządzania kapitałem ludzkim, podano także.

23.03.2017 11:50

"Aż 90% badanych firm potwierdziło problem niekontrolowanych odejść w ich firmie. 29% z nich planuje skoncentrować się w pierwszej kolejności na opracowaniu inicjatyw oraz dedykowanych działań wokół utrzymania osób na stanowiskach kierowniczych i eksperckich. Pozostałych 30% firm planuje obniżyć poziom niekontrolowanych odejść pracowników na stanowiskach produkcyjnych i specjalistycznych niższego szczebla. Rotacja pracowników o wymaganych stosunkowo niskich kwalifikacjach wpływa na wzrost kosztów związanych z rekrutacją, wdrożeniem pracownika oraz jego szkoleniem. Staje się niebezpieczna dla funkcjonowania firm w miejscowościach o niskiej stopie bezrobocia lub małym nasyceniu rynku pracy osobami w wieku produkcyjnym, bądź o wymaganej wiedzy fachowej. Firmy konkurują wtedy o tych samych pracowników, na których w większości wypadków przeznaczone są niewielkie budżety" - powiedział partner w dziale usług doradczych Jan Karasek, cytowany w komunikacie.

Spośród wszystkich branż reprezentowanych przez uczestników badania, utrzymanie pracowników jest tematem szczególne istotnym dla 5 sektorów: nowoczesnych technologii, przemysłowego, chemicznego, usługowego, nieruchomości i budowlanego. Widoczny jest trend, zgodnie z którym aspekt ten jest ważniejszy w firmach mniejszych oraz średnich, nie ma natomiast znaczenia charakter kapitału - firmy rodzinne i firmy z kapitałem zagranicznym przypisują podobną wagę do kwestii utrzymania pracowników, podano także.

"Zdecydowanie największy wpływ na doświadczenia pracowników mają czynniki ludzkie (3,8 pkt w 5-stopniowej skali). Firmy dostrzegają znaczenie czynnika ludzkiego w budowaniu doświadczenia pracowników i blisko 50% z nich planuje wdrożyć działania usprawniające te obszary. Wśród czynników ludzkich najwyżej oceniono wpływ jakości i profesjonalizmu kadry zarządzającej na utrzymanie pracownika. W ten obszar firmy zamierzają także najwięcej inwestować" - powiedziała menedżer w dziale usług doradczych Magda Stawska, również cytowana w komunikacie.

Blisko połowa (46%) respondentów badania reprezentujących działy personalne wskazała, że w najbliższym czasie będą kontynuować działania przyczyniające się w dużym stopniu do podnoszenia jakości i profesjonalizmu kierowników, z uwagi na fakt, że ma to znaczny wpływ na doświadczenie pracowników. Co druga firma zadeklarowała prowadzenie dedykowanych inicjatyw w tym obszarze, podano także.

"W czołówce działań rozwojowych znajdują się umiejętności przywódcze i kierowanie zespołami. Diagnoza w tym obszarze, cykliczne analizy przywództwa oraz weryfikacja stylu zarządzania będą coraz bardziej wynikały z różnorodności pokoleniowej uczestników rynku pracy. Adaptacja w tym obszarze jest wymuszona kształtem aktywnych zawodowo osób na rynku pracy. Nie zaskakuje też, że ścieżki rozwoju kariery znalazły się bardzo wysoko pod względem wpływu na doświadczenie pracownika w ramach wymiaru rozwoju i oceny. Spośród badanych firm 47% ma już opracowane ścieżki kariery, a 40% organizacji planuje skoncentrować się w nadchodzących latach na budowie programów zarządzania ścieżką kariery" - dodał Karasek.

Wynagrodzenie zasadnicze odgrywa najważniejszą rolę w utrzymaniu pracownika (4,2 pkt w 5-stopniowej skali), podano również.

"Firmy starają się utrzymywać budżety wynagrodzeń na stałym poziomie, wpływając na doświadczenie pracownika. To z kolei decyduje, czy pracownik ma podejście aktywne, czy pasywne do poszukiwania nowego miejsca pracy. Aby właściwie zarządzać doświadczeniami pracownika, firmy muszą mieć odpowiednie narzędzia określania poziomu etatyzacji oraz rentowności poszczególnych stanowisk pracy, co umożliwi im zaplanowanie wysokości nakładów przeznaczanych na inwestycje w kapitał ludzki" - podsumował Karasek.

Raport KPMG w Polsce pt. "Key Employer Challenges - jak firmy w Polsce budują doświadczenie pracownika?" powstał na podstawie badania przeprowadzonego w IV kwartale 2016 roku metodą CAVI i CATI wśród 161 firm działających w Polsce. Respondentami badania byli przedstawiciele zarządów oraz kadry kierowniczej przedsiębiorstw działających na terenie Polski oraz osoby zarządzające działami zasobów ludzkich.

(ISBnews)

Źródło artykułu:ISBnews
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także